Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! Keliakiatesti postitiivinen (?) vai ei??

Vierailija
10.12.2025 |

Jos testiin tuli testiajalla hyvin vaalea mutta selkeästi erottuva vaaleanpunainen viiva. Pakkauksessa ohjeessa näytettiin positiiviseksi todella tummaa tai vähän vaaleamman tummaa viivaa. Negatiivinen oli ei viivaa ollenkaan. Mitä tämä tarkoittaa? Pelottaa keliakia :(

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta mua hämää yksi asia: tein siis tuon co-test keliakiatestin ja siinä tuo positiivisen raja oli 5 joka nyt mulla kai sitten on, mutta netissä lukee että se raja on 7. Eli mulla ei välttämättä ole virallisesti keliakiaa? Mutta jättäisittekö silti gluteenin pois hoitojen ajaksi? Kysyn kyllä lääkäriltä, mutta se on vasta ensi vuonna ja varmaan olisi hyvä jo ennen sitä syödä mahdollisimman hyvin. 

Keliakiatestit ovat 98% varmuudella saman tuloksen antavia kuin sairaalassa tähystyksessä tehdyt koepalat ja niiden tutkimustulokset. 

Vierailija
22/35 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kun olette näin kivoja, vaikka varmasti kyselen tyhmiä nyt tunnekuohussa :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein erinäisten syiden takia tuon kotitestin. Minun testissä luki, että haalea/haamuviiva ei ole positiivinen. Lukeeko sulla testissä mitään tästä?

Vierailija
24/35 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä pelkäämistä siinä on? Olen jo pitkään noudattanut gluteenitonta ruokavaliota. Ihanaa kun ei ole vatsa jatkuvasti kipeä eikä turvoksissa.

Kun meillä on alkamassa lapsettomuushoidot keskenmenojen (3kpl) takia ja luin että keliakia lisää keskenmenon riskiä entisestään. :(

Et syö ruista, vehnää ja ohraa, niin voit paremmin kuin ennen. Siitä ei varmasti ole haittaa. Päinvastoin.

Sairastunut joutuu loppuelämänsä lukemaan tarkasti elintarvikkeiden tuoteselosteet.  Se ei ole pikkujuttu. Moniin ruokiin, makeisiin herkkuihin ja muihin on valmistusvaiheessa lisätty jauhoja tai tehtaassa/leipomossa käsitellään tavallisia jauhoja, joista voi päätyä jauhopölyä ja sen mukana gluteenia muihin samassa tilassa oleviin elintarvikkeisiin.

Vierailija
25/35 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teit siis kotitestin? Kannattaa vielä käydä ainakin verikokeissa ennen gluteenittoman ruokavalion aloittamista että saat oikean diagnoosin ja tulee suljettua mahdolliset muut sairaudet pois. Koepalaa ei kai nykyään yleensä otetakaan.

Tein. Mulla on ollut vatsa ihan sekaisin ja kipeä viimeiset kaksi-kolme kuukautta. Olen tehnyt oikeastaan kaksi testiä mutta kuuksusi sitten tuo testi oli puhdas nega mutta nyt tänään oli tuo haalea viiva... Suvussa on keliakiaa ja siksi sitä aloinkin pelkäämään. :(

Soita huomenna terveyskeskukseen jos saisit ajan. Kyllähän tuo pitää ilman muuta tutkia, eli ensin ainakin labrakokeet. Sukurasite, oireet ja mahdollinen positiivinen kotitesti on kuitenkin erittäin vahva peruste tutkia asia kunnolla. Jos silti et pääse lääkäriin, niin käy ainakin verikokeissa omalla kustannuksella ennen gluteenittomaan siirtymistä. Esim. Fimlabilla näkyy olevan keliakiatesti vain 23,40 euroa. Sinänsä virallisella diagnoosillaei ole merkitystä kun kelakorvausta ei enää saa, mutta parempi silti varmistaa.

Keliakiassa ei ole mitään pelkäämistä. Sitten kun se todetaan, laitat ruokavalion kuntoon, suolinukka alkaa toipua ja voit elää siltä osin normaalia elämää.

Vierailija
26/35 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tein erinäisten syiden takia tuon kotitestin. Minun testissä luki, että haalea/haamuviiva ei ole positiivinen. Lukeeko sulla testissä mitään tästä?

Oikeasti. Toivotaan että mun testissä olisi sama juttu. Toi ei kuitenkaan ollut mikään haamuviiva... Vaalea se kyllä oli eikä ihan samanlainen kuin ohjeessa. Pitää lukea tuo ohje uudestaan tarkemmin läpi.

Vierailija
27/35 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän että elämän muuttuminen hirvittää, mutta tuon sun lapsentekoasian takia tässä on positiivinenkin puoli. Jos sulla nimittäin todetaan keliakia, niin siinä tapauksessa sun lapsensaamisvaikeuksille on olemassa todennäköinen syy, ja vieläpä sellainen jota pystytään hoitamaan. Tosi monilla tahattomasti lapsettomilla ei ole ollenkaan näin, vaan on joko tuntematon syy, tai sellainen syy johon ei pysty vaikuttamaan. Silloin ei auta kuin koeputkihedelmöittää ja toivoa parasta. Mutta tässä olisikin nyt mahdollisuus siihen, että juurisyy pystytään hoitamaan, ja sen jälkeen parhaassa tapauksessa homma menee luomusti maaliin asti.

Keliakialiiton lehdessä muuten kerrottiin hiljattain naisesta, jolla vuosien hedelmöityshoitorumban jälkeen todettiin keliakia. Vuoden gluteenittomuuden jälkeen hän oli ilman mitään hoitoja raskaana, vaikka oli tässä vaiheessa jo yli neljänkymmenen.

Vierailija
28/35 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä pelkäämistä siinä on? Olen jo pitkään noudattanut gluteenitonta ruokavaliota. Ihanaa kun ei ole vatsa jatkuvasti kipeä eikä turvoksissa.

Kun meillä on alkamassa lapsettomuushoidot keskenmenojen (3kpl) takia ja luin että keliakia lisää keskenmenon riskiä entisestään. :(

Et syö ruista, vehnää ja ohraa, niin voit paremmin kuin ennen. Siitä ei varmasti ole haittaa. Päinvastoin.

Sairastunut joutuu loppuelämänsä lukemaan tarkasti elintarvikkeiden tuoteselosteet.  Se ei ole pikkujuttu. Moniin ruokiin, makeisiin herkkuihin ja muihin on valmistusvaiheessa lisätty jauhoja tai tehtaassa/leipomossa käsitellään tavallisia jauhoja, joista voi päätyä jauhopölyä ja sen mukana gluteenia muihin samassa tilassa olev

Eikö keliakiaa ole eri tasoilla? Jotkut ei tosiaan siedä edes sitä, että samassa tilassa on käsitelty vehnää, jotkut oireilee paljon lievemmin.

APlla tuskin on elämä pilalla tai tarvitsisi pelätä, onko edes mitään oireita huomannut mutta onhan vehnätön/gluteeniton usealle vaan hyvästä. 

Varmasti kannattaa myös niitä vitamiinitasoja miettiä.

Vierailija
29/35 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairastunut joutuu loppuelämänsä lukemaan tarkasti elintarvikkeiden tuoteselosteet.  Se ei ole pikkujuttu. Moniin ruokiin, makeisiin herkkuihin ja muihin on valmistusvaiheessa lisätty jauhoja tai tehtaassa/leipomossa käsitellään tavallisia jauhoja, joista voi päätyä jauhopölyä

Eikö keliakiaa ole eri tasoilla? Jotkut ei tosiaan siedä edes sitä, että samassa tilassa on käsitelty vehnää, jotkut oireilee paljon lievemmin.

APlla tuskin on elämä pilalla tai tarvitsisi pelätä, onko edes mitään oireita huomannut mutta onhan vehnätön/gluteeniton usealle vaan hyvästä. 

Varmasti kannattaa myös niitä vitamiinitasoja miettiä.

EI. Keliakiaa ei ole eri tasoisia, se joko on tai ei ole. Aloittajan kannattaa nyt olla yhteydessä terveydenhuoltoon, ja pyytää tutkimuksia ennen ruokavalion aloitusta. 

Vierailija
30/35 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti käytettävissä on rahaa kun lapsettomuushoidoista on ollut puhetta. Kannattaa siis varata asia yksityiselle lääkärille asian selvittämiseksi. Yksityisellä on myös keliakiaan erikoistuneita lääkäreitä. Kannattaa lukea tarkasti kuvaukset lääkärin erikoisalasta, osaamisesta ja siitä, millaisia vaivoja hoitaa.

Vierailija
31/35 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin itse gluteenittoman ruokavalion ja jo aikaisemmin laktoosittoman ruokavalion omin päin hakeakseni helpotusta kroonisiin suolistovaivoihin, joista olen kärsinyt niin kauan kuin muistan. Ruokavalio on helpottanut vaivoja. Olisi ehkä pitänyt käydä ensin lääkärissä, mutta en pysty menemään lääkäriin yhtään minkään vaivan takia kun pelkään lääkäriä ja neuloja eli verikokeita. Rahaakaan lääkäriin ei näin työttömänä ole.

Vierailija
32/35 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suhtaudut asioihin pelkäämällä ja stressaamalla. Se ei ainakaan ole hyvä lähtökohta yhtään millekään toivotulle asialle.

Stressi aiheuttaa voimakkaita fyysisiä oireita ja sitä kautta kuoleman.

Mieti mitä hyvää saat tuosta asenteestasi?

Vierailija
33/35 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairastunut joutuu loppuelämänsä lukemaan tarkasti elintarvikkeiden tuoteselosteet.  Se ei ole pikkujuttu. Moniin ruokiin, makeisiin herkkuihin ja muihin on valmistusvaiheessa lisätty jauhoja tai tehtaassa/leipomossa käsitellään tavallisia jauhoja, joista voi päätyä jauhopölyä ja sen mukana gluteenia muihin samassa tilassa olev

Tiedän. Leivän syönnin lopetin kokonaan ja samalla painoni putosi 10 kg.

Muutenkin voin paremmin. On niin paljon muutakin hyvää ja oikeasti terveellistä syötävää.

Makeiset ja herkut nyt muutenkin ovat satunnaisia. Kannattaa tehdä niistä normiruuista ja välipaloista hyviä. Ei ole vaikeaa.

Vierailija
34/35 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitin itse gluteenittoman ruokavalion ja jo aikaisemmin laktoosittoman ruokavalion omin päin hakeakseni helpotusta kroonisiin suolistovaivoihin, joista olen kärsinyt niin kauan kuin muistan. Ruokavalio on helpottanut vaivoja. Olisi ehkä pitänyt käydä ensin lääkärissä, mutta en pysty menemään lääkäriin yhtään minkään vaivan takia kun pelkään lääkäriä ja neuloja eli verikokeita. Rahaakaan lääkäriin ei näin työttömänä ole.

Olen itsekin lopettanut mm. leivän syömisen. Joskus syön gluteenittomia cocktail-piirakoita tai riisipiirakoita. Olen löytänyt pari hyvää pakastetta. En kuitenkaan ole laihtunut tämän myötä yhtään toisinkin kun tuo toinen kirjoittaja.

Vierailija
35/35 |
11.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeasti. Toivotaan että mun testissä olisi sama juttu. Toi ei kuitenkaan ollut mikään haamuviiva... Vaalea se kyllä oli eikä ihan samanlainen kuin ohjeessa. Pitää lukea tuo ohje uudestaan tarkemmin läpi.

Mun testissä luki, että testiviivan ilmestyessä testi on positiivinen. Viivan tummuudella ei ollut merkitystä. :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme