Olenko outo, kun elän säästeliäästi, enkä raaski tuhlata?
Olen keskituloinen, naimisissa oleva perheenäiti ja työelämää on takana toistakymmentä vuotta. Vuosia olen ollut jo vakituisessa työssä. Asuntolaina juoksee, muuta velkaa ei ole. On kiva pieni koti, toimiva auto ja asiat mallillaan. Taloudellisesti ei siis ole hätää, mutta olen säästeliäs moniin ikätovereihin verrattuna:
-En halua kalliita maksullisia harrastuksia. Olen ostanut tarjouksesta uimahallin vuosikortin ja museokortin, siinä vuoden harrastuskuluni. Toki meiltä löytyy muutama suoratoistopalvelu perheen yhteisestä käytöstä. Lisäksi tilasin hemmotteluksi naistenlehden, kun sain puoleksi vuodeksi todella halvalla.
-Käyn todella harvoin missään kalliimmissa maksullisissa menoissa. Tänä vuonna kävin ensimmäistä kertaa kuuteen vuoteen konsertissa, lippu maksoi 50 e. En ole vuosiin käynyt elokuvissa (katson, kun tulevat telkkariin/suoratoistopalveluihin), festareilla tms. Kirjojen ostamisen sijaan lainaan ne kirjastosta. Suosin ilmaisia konsertteja ja muita ilmaistapahtumia. Lapsen kanssa käymme usein uimahallissa (lapselle vielä ilmaista), kirjastoissa ja leikkipuistoissa.
-Syön aika harvoin kunnon ravintolassa, vuoden käyntikerrat voi laskea yhden käden sormilla. 1-2 krt kuussa käydään koko perhe syömässä Ikeassa, josta löytyy lapselle mieluisaa syötävää. En käy työpaikkalounaalla kuin pari kertaa vuodessa, otan mieluummin eväät töihin (valmisruoka-ateria tai annos kotiruokaa).
-Kahviloissa en raaski nykyhinnoilla käydä kuin muutaman kerran vuodessa. Tuntuu älyttömältä, että kahvi ja peruspulla maksavat jo lähemmäs kympin. Mieluummin ostan marketista eväät. Kesäaikaan käydään piknikillä, nyt talvella saatetaan syödä kauppakeskuksen penkillä marketin pullat ja pillimehut lapsen kanssa.
-Arvata saattaa, ettemme matkustele ulkomaille. En ole koskaan välittänyt ulkomailla matkustelusta, lentämisestä en perusta ekologisistakaan syistä. Suomessa matkustamme useamman kerran vuoden aikana kaukana asuville isovanhemmille ja teemme päiväretkiä lähikaupunkeihin.
Olenko jotenkin outo, kun elän näin säästeliäästi, vaikkei taloudellista pakkoa olisi elää näin säästeliäästi?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ihan hyvä olla säästäväinen , mutta elämässäkin, siitä yhdestä pitää myös nauttia.voihan sitä kuolinvuoteella ajatella että tilillä on miljoona, mutta en käynyt siellä paratiisisaarelle vaikka olisin kuitenkin halunnut.
Kaikille se "nauttiminen" ei tarkoita kuluttamista. Jos esim. pidät enemmän kävelystä metsässä kuin kalliista oopperasta, niin se sinulle sallittakoon.
Kyllä! Kävelyretket, marjaretket, kirjastoon piipahtaminen ovat kivoja, lähes ilmaisia ja jopa hyödyllisiä. Toki kannattaa joskus katsella muitakin nurkkia kuin vain niitä omia (pankin...) ja piipahtaa jopa ulkomailla...Tapa jota käytän itse ja suosittelen muille!
Vierailija kirjoitti:
Sinä elät niin tyypillistä elämää kuin olla ja voi etkä mitenkään säästeliäästi. Nuo harrastukset ovat aivan normaaleita ja normaalin hintaisia. Jos teillä on useampi suoratoistopalvelu kerrallaan, tehän tuhlaatte ettekä säästä :D
Ainut missä ehkä olette erilaisia on matkustus. Harva matkustaa joka vuosi ulkomaille mutta ettei ollenkaan, se on harvinaista. Ette siltikään ole matkustelussakaan säästäväisiä kun kerran matkaatte kotimaassa. Sehän on paljon kalliimpaa kuin ulkomaanmatkat.
No jos mummolaan ilmaiseen ylläpitoon matkustaa niin ei se kyllä kalliimpaa ole.
Ei kai rahan käyttäminen ole aina tuhlaamista?