Olenko outo, kun elän säästeliäästi, enkä raaski tuhlata?
Olen keskituloinen, naimisissa oleva perheenäiti ja työelämää on takana toistakymmentä vuotta. Vuosia olen ollut jo vakituisessa työssä. Asuntolaina juoksee, muuta velkaa ei ole. On kiva pieni koti, toimiva auto ja asiat mallillaan. Taloudellisesti ei siis ole hätää, mutta olen säästeliäs moniin ikätovereihin verrattuna:
-En halua kalliita maksullisia harrastuksia. Olen ostanut tarjouksesta uimahallin vuosikortin ja museokortin, siinä vuoden harrastuskuluni. Toki meiltä löytyy muutama suoratoistopalvelu perheen yhteisestä käytöstä. Lisäksi tilasin hemmotteluksi naistenlehden, kun sain puoleksi vuodeksi todella halvalla.
-Käyn todella harvoin missään kalliimmissa maksullisissa menoissa. Tänä vuonna kävin ensimmäistä kertaa kuuteen vuoteen konsertissa, lippu maksoi 50 e. En ole vuosiin käynyt elokuvissa (katson, kun tulevat telkkariin/suoratoistopalveluihin), festareilla tms. Kirjojen ostamisen sijaan lainaan ne kirjastosta. Suosin ilmaisia konsertteja ja muita ilmaistapahtumia. Lapsen kanssa käymme usein uimahallissa (lapselle vielä ilmaista), kirjastoissa ja leikkipuistoissa.
-Syön aika harvoin kunnon ravintolassa, vuoden käyntikerrat voi laskea yhden käden sormilla. 1-2 krt kuussa käydään koko perhe syömässä Ikeassa, josta löytyy lapselle mieluisaa syötävää. En käy työpaikkalounaalla kuin pari kertaa vuodessa, otan mieluummin eväät töihin (valmisruoka-ateria tai annos kotiruokaa).
-Kahviloissa en raaski nykyhinnoilla käydä kuin muutaman kerran vuodessa. Tuntuu älyttömältä, että kahvi ja peruspulla maksavat jo lähemmäs kympin. Mieluummin ostan marketista eväät. Kesäaikaan käydään piknikillä, nyt talvella saatetaan syödä kauppakeskuksen penkillä marketin pullat ja pillimehut lapsen kanssa.
-Arvata saattaa, ettemme matkustele ulkomaille. En ole koskaan välittänyt ulkomailla matkustelusta, lentämisestä en perusta ekologisistakaan syistä. Suomessa matkustamme useamman kerran vuoden aikana kaukana asuville isovanhemmille ja teemme päiväretkiä lähikaupunkeihin.
Olenko jotenkin outo, kun elän näin säästeliäästi, vaikkei taloudellista pakkoa olisi elää näin säästeliäästi?
Kommentit (23)
Aika samalta kuulostaa, tosin itsellä ei autoa ja välillä matkustelen maata pitkin.
Joskus käyn kahvilassa tai ostan tarjouksesta muutamat leffaliput.
no et ainakaan edesauta talouden rattaita makuuttamalla rahaasi tilillä.
En minäkään tuhlaa kovin paljoo. En käy ravintoloissa kuin kerran vuodessa pizzalla. En kulje bussilla. Kalastan paljon kalaa ruuaksi jotta kaupasta ei tarvii ostaa paljon ruokaa. En käy leffoissa enkä osta leffoja koska netistä näkee ilmaiseksi usein leffat jos viitsii hakea jonkun streamin mistä elokuvia tulee. Kahvia en edes juo ja pullaa teen itse koska saan itse 25 pullaa 3 eurolla. Kaupassa pari pullaa maksaa vitosen.
Minusta tuo kuulostaa aivan normaalilta elämältä, eikä mitenkään erityisen säästeliäältä.
Kuulostaa ihan tavalliselta elämältä.
Kuulostaa siltä että olet suomen talouden jarru.
Ota velkaa, osta uusi auto ja rakenna pihasauna nyt aluksi.
No, ihan hyvä olla säästäväinen , mutta elämässäkin, siitä yhdestä pitää myös nauttia.voihan sitä kuolinvuoteella ajatella että tilillä on miljoona, mutta en käynyt siellä paratiisisaarelle vaikka olisin kuitenkin halunnut.
Tuo kuulostaa aika keskivertoelämältä, ei miltään erityiseltä säästäväisyydeltä.
Ei tuo ole ihan tavallista suomalaista elämää? Miksi haluat nähdä itsesi jotenkin outona tai erilaisena?
Vierailija kirjoitti:
No, ihan hyvä olla säästäväinen , mutta elämässäkin, siitä yhdestä pitää myös nauttia.voihan sitä kuolinvuoteella ajatella että tilillä on miljoona, mutta en käynyt siellä paratiisisaarelle vaikka olisin kuitenkin halunnut.
Kaikille se "nauttiminen" ei tarkoita kuluttamista. Jos esim. pidät enemmän kävelystä metsässä kuin kalliista oopperasta, niin se sinulle sallittakoon.
Suht samaan tyyliin elän itsekin. Olen luonnostaan säästäväinen, en ymmärrä miksi koko ajan pitäisi ostaa jotain / monet maksulliset jutut ei edes kiinnosta minua. Mutta sitten jos joskus vaikka haluan jonkun vaatteen, tehdä jonkun pienen reissun, mennä johonkin tapahtumaan tms. niin en myöskään laske joka pennosta. En ole mielestäni ääripihi vaan ihan vaan järkevä kuluttaja. Eikähän ne rahat riittäisikään jos koko ajan tuhlaisi sinne ja tänne.
Katsoppas tarkemmin sen lehtitilauksesi ehdot...No, miltäs näyttää nyt?, onkos enää "edullinen"? Oletko huomannut pikkiriikkisen tekstin jossa sanotaan että irtisanominen/ tilauksen lopetus mahdollinen vasta kun olet maksanut yhden tilausjakson täyteen hintaan...sitä ne tekee, perkeleet, seiskat ja muut. Edullinen ei enää ookkaan niin edullinen kun joutuu maksamaan toisen puolivuotta täyteen hintaan...Muutoin sinä olet mielestäni vain järkevä rahan käyttösi kanssa, jatka samaan malliin. Niin moni joutuu murheisiin haaliessaan jonnin joutavia asioita elämäänsä ja vielä velaksi...
Vierailija kirjoitti:
no et ainakaan edesauta talouden rattaita makuuttamalla rahaasi tilillä.
Niin moni on sitä mieltä että rahat käyttöön ja heti...ja jos työpaikka menee alta, niin viikoissa ollaan täydessä kusessa. Puskuria pitää aina rakentaa. Tuon huomioiden on tokaisusi lähinnä typerä...
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo kuulostaa aivan normaalilta elämältä, eikä mitenkään erityisen säästeliäältä.
Olen aivan samaa mieltä...toki suosittelen ulkomailla käyntiäkin koska se myöskin sivistää, kun näkee vähän kaukomaitakin ja elämää siellä! Eikä se edes ole mitenkään erityisen kallista...
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä että olet suomen talouden jarru.
Ota velkaa, osta uusi auto ja rakenna pihasauna nyt aluksi.
HÖPÖ, HÖPÖ!
Sinä elät niin tyypillistä elämää kuin olla ja voi etkä mitenkään säästeliäästi. Nuo harrastukset ovat aivan normaaleita ja normaalin hintaisia. Jos teillä on useampi suoratoistopalvelu kerrallaan, tehän tuhlaatte ettekä säästä :D
Ainut missä ehkä olette erilaisia on matkustus. Harva matkustaa joka vuosi ulkomaille mutta ettei ollenkaan, se on harvinaista. Ette siltikään ole matkustelussakaan säästäväisiä kun kerran matkaatte kotimaassa. Sehän on paljon kalliimpaa kuin ulkomaanmatkat.
olet