Onko jotain tiettyjä asioita, mistä tunnistaa alkavan muistisairauden?
Läheisellä alkanut selvästi muisti pätkiä, mutta hermostu ja alkaa syyttelemään toista kun näin tapahtuu. Esim.unohti kesällä tapaamisen josta sovittiin seuraavalle päivälle. Kun asia tuli puheeksi, niin kiihtyi nollasta sataa, että hän ei olisi kyllä unohtanut ja oli kuulemma oikein kirjoittanut tämän ylös, että ei sovittu mitään. Kyseessä n.80v.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun äidilläni alkoi niin, että kertoi samat jutut joka kerta uudestaan. Sitten ne jutut alkoi muuttua, lopulta aika villeiksikin. Sitten alkoi mennä tavarat hukkaan ja epäili että asunnossa joku käy salaa siirtelemässä hänen tavaroitaan kun löytyivät ihan oudoista paikoists
Tuota samojen asioiden kertomista on tehnyt jo niin kauan kuin muistan. Äitini aina sanoi jo kun olin alle kouluikäinen, että mennään taas kuuntelemaan kun mummi kertoo 100 kertaa, mitä naapurit teki joskus ja muut samat jutut. Ennen oli puheissaan siveellinen, mutta nyt alkanut viimevuosina viljelemään usein sanoja kuten, tissit (kaikki mahd.synonyymit näille) mulkku (sanoo lukkoa tällä nimellä, kun se ei heti aukea) Kiroillutkaan ei ole ennemmin, mutta sekin tullut kuvaan. Ennen tätä hän torui ja suuttui minulle, jos sanoin "Voi paska".
Ap.
Kiroilu ja rivous on ihan tyypillistä muistisairauksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä kysäistä että mikä viikonpäivä, paljonko kello ja kuka presidentti. Tämmöisillä ne selvittää testeissäkin.
MMSE-testin löytää netistä, siinä on 30 kysymystä ja siitä pitäisi terveen ihmisen saada ainakin 28 tai 29 oikein.
Aika yleinen alkuvaiheen oire on, että ihminen eksyy tutuissa paikoissa tai kysyy ja kertoo samoja asioita moneen kertaan. Usein myös käytös muuttuu estottomammaksi, henkilö saattaa alkaa puhua rivouksia tai muuten sopimattomia asioita, vaikka on aiemmin käyttäytynyt hillitysti.
Pitäisi saada, joo. Alzheimer-diagnoosin saanyt tätini sai 29 pistettä. Ihan terve mutta boheemi nuorempi tätini sai 26 pistettä 🤣
En taida uskaltaa tehdä testiä itse, kin olen tuohon nuorempaan tätiini tullut 😅
Meillä alkoi samojen juttujen kertominen taas hetken kuluttua. Hieman kauempana asuvana tunnistin sen heti oikein. Koska emme tavanneet jatkuvasti.
Laita tuohon hakukenttään muistisairaus, niin löydät aika monta keskustelua aiheesta.
Entä jos vasta nelikymppinen kertoo samoja juttuja moneen kertaan?
Pöhnännyt päänsä kyllä runsaalla alkoholinkäytöllä nuoresta alkaen
Vierailija kirjoitti:
Alkoholidementia, yksi muistisairauksien alalaji.
Vierailija kirjoitti:
Minun muistisairaudessani ensimmäinen oire oli, että käytyäni kakalla en muistanut pyyhkiä. Onneksi lähimmäisen huomauttelivat hajustani ja pääsin muistikuntoutukseen.
No mitä siitä suotta ongelmaa tekee. Ei aina voi kaikkea muistaa. Ja eikös joku viisaampi joskus sanonut, että kyllä maailmaan melua ja hajua mahtuu. Tsemppiä sulle!
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sekin voi vaikuttaa. Tarpeeksi kun aivot kelluneet viunassa, niin kyllähän se jälkensä jättää joillekin. Eikös sellainen termi ole olemassa kuin alkoholidementia. Googlaa.
Oon miettinyt viime aikoina samaa, kun eläkeikäinen vanhempani ei yhtäkkiä muistanut ollenkaan mun syntymäpäivää. Aina ennen on onnittelut jokaisen nimen nimipäivänäkin. Soitti syntymäpäivää seuraavana päivänä ja puhelimen soidessa ajattelin että sieltä tulee varmaan myöhästyneet onnittelut, mutta puhuikin vain arkisia asioita, säästä ja muusta. En muistuttanut ollenkaan syntymäpäivästä, testasin muistaako. Ei muistanut. Ei sillä että onnitteluja kaipaisin, mutta alkoi huolestuttaa. Ei meitä oo kuitenkaan kuin kaksi lastakaan, joten ei ole montaa syntymäpäivää muistettavana. Voikohan tuo olla alkavan muistisairauden merkki. Yli kolmekymmentä vuotta on kuitenkin muistanut aina syntymäpäivän ja jokaisen nimipäivän ja nyt yhtäkkiä ei ollenkaan. Syntymäpäivästä on jo yli viikko ja vieläkään ei ole huomannut että unohti.
Muisti ei usein ole ensimmäinen eikä edes toinen asia joka prakaa. Vaskulaarinen dementia on toiseksi yleisin muistisairaus ja muisti alkaa pätkiä vasta, kun sairaus on edennyt hyvin pitkälle. Ensimmäisenä kärsivät toiminnanohjaus, ymmärrys sekä uuden oppiminen.ja vanhojen taitojen ylläpitäminen. Ihminen tavallaan "tyhmistyy" eikä päättely ja ymmärtäminen enää toimi kuten ennen. Sekoilua tapahtuu ja hommat ei suju. Suunnittelu ja tekeminen vaikeutuvat. Taidot tippuvat pois vaativimmista päästä, esim. kännykän ja tietokoneen käyttö vaikeutuvat, vaikka olisi aiemmin osannut käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Muisti ei usein ole ensimmäinen eikä edes toinen asia joka prakaa. Vaskulaarinen dementia on toiseksi yleisin muistisairaus ja muisti alkaa pätkiä vasta, kun sairaus on edennyt hyvin pitkälle. Ensimmäisenä kärsivät toiminnanohjaus, ymmärrys sekä uuden oppiminen.ja vanhojen taitojen ylläpitäminen. Ihminen tavallaan "tyhmistyy" eikä päättely ja ymmärtäminen enää toimi kuten ennen. Sekoilua tapahtuu ja hommat ei suju. Suunnittelu ja tekeminen vaikeutuvat. Taidot tippuvat pois vaativimmista päästä, esim. kännykän ja tietokoneen käyttö vaikeutuvat, vaikka olisi aiemmin osannut käyttää.
Kuulostaa kyllä nyt pahalta. Tuolla mun vanhemmalla, joka unohti syntymäpäivän, on ollut jo pitkään ongelmia tietokoneen ja puhelimen käytön kanssa. Usein soittelee ja kysyy neuvoa miten joku asia tietokoneella tai puhelimella tehdään. Vaikka neuvon ja oletan että nyt osaa, niin kysyy jonkun ajan kuluttua taas samaa asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä kysäistä että mikä viikonpäivä, paljonko kello ja kuka presidentti. Tämmöisillä ne selvittää testeissäkin.
MMSE-testin löytää netistä, siinä on 30 kysymystä ja siitä pitäisi terveen ihmisen saada ainakin 28 tai 29 oikein.
Aika yleinen alkuvaiheen oire on, että ihminen eksyy tutuissa paikoissa tai kysyy ja kertoo samoja asioita moneen kertaan. Usein myös käytös muuttuu estottomammaksi, henkilö saattaa alkaa puhua rivouksia tai muuten sopimattomia asioita, vaikka on aiemmin käyttäytynyt hillitysti.
Tuossa testissä on joitain sekoittavia kysymyksiä. Esim. tämä:
Nyt luen Teille lauseen. Pyydän Teitä toistamaan sen perässäni:
EI MITÄÄN MUTTIA EIKÄ JOSSITTELUA
(Annetaan piste vain, jos lause on täysin oikein. Lausetta ei saa toistaa.)
Jos mulle joku esittäis tuon kysymyksen puhuttuna, niin en tajuais että tuo EI MITÄÄN MUTTIA EIKÄ JOSSITTELUA oli jo se lause. Olisin luullut sen kuuluvan ohjeisiin. Eli piste menis, kun asiaa ei sais kysyjä edes toistaa. Olen tietääkseni terve nelikymppinen.
No esim. jos inttää koko ajan jostain tunnin junasta. Makso mitä makso.