Apua,auttakaa! Muuttuneet kuukautiset. Lääkäriin?
Onko muilla ollut vastaavaa? Kaksi viikkoa edellisistä menkoista ja eilen aamulla huomasin pientä tiputtelua. Ajattelin, että johtuu ovulaatiosta. Nyt kuitenkin jatkuu edelleen ja on jo reilumpaa vuotoa tiputteluun nähden. Ei kai menkat voi nyt alkaa? Soittaisitko lääkäriin vai seuraisitko vielä? Edelliset menkat oli normaalia lyhyemmät ja niukemmat mutta tiputtelua oli pari päivää jälkeen. Pelottaa. Ikää 39v.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa käydä gynellä, todennäköisesti esivaihdevuosia, mutta voi olla jotain muutakin. Ennen käyntiä mieti läpi, onko jokin asia muuttunut
- ruokavaliossa
- stressitasoissa
- ehkäisyssä, onko esimerkiksi kierukka vanhenemassa
- onko muita esivaihdevuosiin mahdollisesti liittyviä oireita (paino, uni, nivelkivut, kutisevat korvat)
Kuukautiset on tosi hyvä tapa seurata kokonaisterveyttä ja muutokset liittyy aina johonkin. Ei kuitenkaan kannata turhaan olla huolissaan, vaan keskustele lääkärin kanssa.
Heti juostaan erikoislääkärille. Itse seuraisin tilannetta ensin hätiköimättä.
Ei yhteiskunta sitä pimpsn toimintaa tutki, pitää ise tilata aika lääkärille vaikka Soteen, tai sitten yksityiselle gynelle.
Mutta tuossa tulikin jo ketjussa hyviä ohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Vähän inhottaa jos kerta nyt tosiaan alkoi kuukautiset uudelleen ja kyse olisi hormonaalisesta jutusta niin miten voi enää tietää milloin alkaa ja milloin ei. Mökkireissu tulossa ja laskin, että menkat kerkee just loppua ennen sitä ja nyt tämä.
Ei voikaan. Se tässä onkin veemäistä.
t. 44-vuotias nainen
Ei tuosta nyt pelästyä tarvi. Saat kyllä tottua kaikenlaisiin vuotovaihteluihin kun ikää tulee. Nehän alkaa jo 35 vuodesta vähitellen ne hormonimuutokset, jotka usein alkaa 40 vuoden paikkailla näkyä esivaihdevuosijuttuina.
Ne ovulaatiovuodot ei muutenj välttämättä esivaihdevuosissa ole enää pelkkää tiputtelua, voi olla ihan vuotoakin muutama päivä. Eli on ihan mahdollista että on siitäkin kyse. Tuossa iässä ovulaation jälkeinen hormonitasojen romahdus voi saada aikaan vuodot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän inhottaa jos kerta nyt tosiaan alkoi kuukautiset uudelleen ja kyse olisi hormonaalisesta jutusta niin miten voi enää tietää milloin alkaa ja milloin ei. Mökkireissu tulossa ja laskin, että menkat kerkee just loppua ennen sitä ja nyt tämä.
Noh, siihen täytyy varautua tulevina vuosina, että menkat voi alkaa lähes milloin vain.
Itselläni meni hermot lyhentyneen ja runsastuneen kierron kanssa ja hankin minipillerit. En ehkäisyn takia vaan sen takia, että sain menkat pois kokonaan (kaikille minipillerit ei toimi näin, mulle toimi kuten oli tarkoitus)
Minä olen 51 v. ja syönyt "aina" pillereitä. Jokunen vuosi sitten jätin pois, kun en ehkäisyä tarvinnut. Alkoi tulla niin hirveitä menkkoja, että kiltisti palasin syömään Zoelya. Yleensä menkkoja ei edes tule tai ovat niukat. Hoitaa muutenkin vaihdevuosioireita. Ap:lle sanoisin, ettei yksistä menkoista kannata kovin hurjia johtopäätöksiä vetää. Gynellä kannattaa muutenkin välillä käydä jos mahdollista, siellä juttelette sitten asiasta, jos kuukautiskierto jatkuu sekavana.
Ootko laihduttanut, minulla jäi välillä pois/tuli myöhässä ton takia, muutoin on edelleen kuukautiset näin 47 vee.
Täältä luulet apua löytyvän, oikeasti?
Noh, täällä on aika paljon naisia niin kyllä täältä jotain apua voi saada. Hyviä vastauksia tässä ketjussa ja toivottavasti monet löytää tänne jos samat asiat askaruttaa.
Vierailija kirjoitti:
Kun asia selvästi vaivaa mieltäsi ja pelottaa, varaa aika gynekologille tai naistentautien erikoislääkärille.
Nämä kaksi ovat sama asia!!!!
Toivoisin lisää omakohtaisia kokemuksia etenkin tuosta välivuodon kestosta ja määrästä.
Kierto oli aina ennen vaihdevuosia 23-32 päivää, en lääkäriä vaivannut asialla, enkä vaivannut jos joskus tuli välivuotoa, miksi ? Ihminen ei ole kello jolla kaikki toimii kellon tarkkuudella
Haisooko etupylly pyypyy, hyhhyh pahalle?
Lähinnä nyt pelottaa ettei olis joku kasvain tms.vakavaa.Sillä kyselen mikä on normaalia ja mikä.
Vierailija kirjoitti:
Haisooko etupylly pyypyy, hyhhyh pahalle?
Muistuttaisin, että tämä ei kehitysvammaisten palsta.
Vierailija kirjoitti:
Lihominen,ylipaino saattaa sotkea kiertoa joskus todella pahasti.
Mulla sotki laihtuminen.
Oon kyllä jonkun 5kg laihtunut kesästä. Orpo-Purra dieetti toimii! -ap
Tee raskaustesti ja käy klamydiatestissä. Jos molemmat negat, esivaihdevuosia pukkaa. T. 42v nainen