Minä vuonna olet syntynyt? Piiskattiinko sinua lapsena?
Itse olen syntynyt 1980. Sain tukkapöllyä, litsareita äidiltäni. Isä antoi remmiä. Omia lapsiani en ole kurittanut fyysisesti.
Kommentit (745)
87 ja kyllä . Nykyään poiskaan heitä kun olen vahvempi . Tasoittuu tilit ja oppiivat olemaan ja tekemään kaiken kuten käsken.
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt 1946 nainen. Varastin toiselta oppilaalta koulussa markan. Äiti antoi koivun oksaa. Isä tuli matkalta kotiin seuraavana päivänä. Komensi minut kontalleni ja käski laskea housuni. Hän korjasi paidan heimaa, että perse oli kunnolla esillä. Isä läimäytteli remmillä takapuoleeni Minulta tuli pissaa. Isä kysyi varastanko vielä. En saanut sanaa suustani ja isä läymäytteli lisää. Viimein pystyin puhumaan ja sanoin en. Lattialle oli tullut iso pissalammikko, jonka kuivasin. Perseeni oli kauan sen jälkeen arka.
SAIT ÄIDILTÄSI KOIVUNUEMEN HERRAA JA ISÄSI ANTOI VIELÄ REMMIÄ. MAHTOI PERSE OLLA PITKÄÄN ARKANA. OLETKO VARASTANUT SEN JÄLKEEN?
Olen syntynyt -78. Perhepäivähoitaja piiskasi 80-luvun alussa. Ei antanut kyllä ruokaakaan ja laittoi ulkoilemaan yksin kovaan pakkaseen pihalle, joka rajoittui jokeen. Piti myös nurkassa seisomassa pissat housussa ja lukitsi kylmälle, pimeälle ullakolle puoleksi päiväksi.
Ei kiinnostanut ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt 1946 nainen. Varastin toiselta oppilaalta koulussa markan. Äiti antoi koivun oksaa. Isä tuli matkalta kotiin seuraavana päivänä. Komensi minut kontalleni ja käski laskea housuni. Hän korjasi paidan heimaa, että perse oli kunnolla esillä. Isä läimäytteli remmillä takapuoleeni Minulta tuli pissaa. Isä kysyi varastanko vielä. En saanut sanaa suustani ja isä läymäytteli lisää. Viimein pystyin puhumaan ja sanoin en. Lattialle oli tullut iso pissalammikko, jonka kuivasin. Perseeni oli kauan sen jälkeen arka.
SAIT ÄIDILTÄSI KOIVUNUEMEN HERRAA JA ISÄSI ANTOI VIELÄ REMMIÄ. MAHTOI PERSE OLLA PITKÄÄN ARKANA. OLETKO VARASTANUT SEN JÄLKEEN?
Olin silloin 12-vuotias en ole sen jälkeen koskaan varastanut. Kun sain remmiä, niin pissani alkoi valua itsestään ja siitä jäi sellainen vaiva, että pissasin pitkään housuihini ja alleni.
70-luvun lopussa syntynyt. Sain remmiä sen yhden kerran kun tein väärin. Koivuniemen risu oli muistuttamassa mummolan seinällä mutta sitä ei koskaan käytetty.
Ei ihan yksioikosta mutta olisi monissa nykyperheissä tarpeen samanlaiset. Nykyään vanhemmat yrittävät "neuvotella" jopa 2-6 -vuotiaiden kanssa; mitä syödään? mitä kuuluu tehdä?
Vierailija kirjoitti:
70-luvun lopussa syntynyt. Sain remmiä sen yhden kerran kun tein väärin. Koivuniemen risu oli muistuttamassa mummolan seinällä mutta sitä ei koskaan käytetty.
Ei ihan yksioikosta mutta olisi monissa nykyperheissä tarpeen samanlaiset. Nykyään vanhemmat yrittävät "neuvotella" jopa 2-6 -vuotiaiden kanssa; mitä syödään? mitä kuuluu tehdä?
Onko sinulla omakohtaista kokemusta ns. neuvotteluista, vai oletko kuullut juttua?
Nimittäin yksi ja toinen valittaa tällaista luulon ja huhujen pohjalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin silloin 12-vuotias en ole sen jälkeen koskaan varastanut. Kun sain remmiä, niin pissani alkoi valua itsestään ja siitä jäi sellainen vaiva, että pissasin pitkään housuihini ja alleni.
Eikä se ollut kuin näpistys.
Normaali-ihminen käskisi palauttaa rahan, tulisi mukaan ja valvoisi että näin tapahtuu ja anteeksi pyydetään.
1972 syntynyt, enkä muista, että olisin selkäsaunaa tms saanut. Perheessä oli kyllä tapana moinen rangaistus, koska veljet ovat saaneet useasti remmiä. Ehkä mä vaan osasin elää, etten "tarvinnut" kuritusta.
Arestia mä sain joskus. Se oli yleensä se eka rangaistus. Jos se ei toiminut, niin sitten tuli selkään. Aresti oli oman huoneen aresti, vain vessassa sai käydä ja siihen piti pyytää lupa! Mitään herkkuja ei saanut, esim jos oli jälkkäriä, niin arestilainen jäi ilman. Ulos ei ollut asiaa, eikä kavereille. Koulussa piti käydä ja koulumatkaan ei saanut aikaa paljoa käyttää. Koulu oli 200 metrin päässä, että se yleensä juostiin mennen tullen, äiti vahti partsilta.
Uskalsitko viedä lapsiasi äidillesi hoitoon?
V. 1962 ja sain vain tukkapöllyä ja aina vain äidiltä. Ei koskaan ketään piiskattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla omakohtaista kokemusta ns. neuvotteluista, vai oletko kuullut juttua?
Nimittäin yksi ja toinen valittaa tällaista luulon ja huhujen pohjalta.
Olen kuunnellut sitä toisen lapsen perheessä. Niin loputonta jaanausta. Ja paitojen esittelyä ja sukkien väreistä saati sitten jostain teko/ruoka/ kysymyksistä.
Yritin ehdottaa että käykää illalla iltatoimien yhteydessä tuo aamun vaateneuvottelu
Olen syntynyt 1976 ja siskoni 1978. Aivan älytön ajatus, että sivistyneet vanhempamme olisivat meitä piiskanneet. Äitini on syntynyt 1950 ja hänkään ei ole koskaan saanut piiskaa. Isä sentään pari kertaa ja on 40-luvun puolella syntynyt.
Tosin muistan 80-luvulta, kun joissain perheissä vielä piiska heilui. Lähinnä näissä perheissä, joissa oli kovin nuoret ja kouluttamattomat vanhemmat.
1978, kyllä. Vyöllä, risulla, tukkapöllyä. Molemmat vanhemmat, isä enemmän.
90-luvulla ja tuli tukkapöllyä ja remmiä, mitä milloinkin. Käsittääkseni ei ollut enää yleisesti hyväksyttävää, mutta mistäpä sitä tietää mitä muissa perheissä tapahtui, en minäkään ole omista kokemuksistani puhunut. Omia lapsiani en ole lyönyt enkä lyö.
Oon 81. En ole saanut piiskaa koskaan enkä tukkapöllyä. Yhden kerran oli lähellä kun jotain 5 v vein samanikäisen kaupunkilaisserkun kurkistamaan kaivoon missä oli maitokannu narussa roikkumassa. Kaivossa oli nostettava kansi, ihan avokaivo.
Silloin, ehkä kun tätini oli ihan raivona, minulla haetettiin vitsa pihan reunalta, mistä sen nyt yltyin ottaa. Mutta en muista että sitä olisi käytetty. Ainakaan niin kovakouraisesti että olisi mieleen jäänyt. Mutta kyllä sitä varoittelua oli ja pelottelua. Meillä asui kaivossa, jörvessä, suossa pitkänoukka joka vei pieniä lapsia jotka ei enää koskaan päässeet kotiin.
Olen syntynyt 1956 eikä meillä ole piiskattu lapsia, ja tuskinpa olen myöskään saanut edes tukkapöllyä tai jos olidin sasnuut nikn kai aen sitten muistaisin. Kotona tehtiin puhumalla selväksi mitä sopii tehdä ja mitä ei, muuten ei ankaria oltu.
Vuonna 1965 ja olen mies. Isä yritti kerran antaa remmiä kun olin ehkä 5-vuotias, mutta pääsin karkuun.
Myöhemmin uhkaili, mutta lupasin vetää turpaan kun kasvan tarpeeksi isoksi, jolloin älysi lopettaa.
Henkisenä pahoinpitelynä koin äidin jehovalaisuuden.
Omia lapsiani olen pitänyt vain hyvänä. En lyö aikuisiakaan, joten miksi ihmeessä rakkaita lapsia.
Uskonnolla tai millään muullakaan ideologialla en kohdellut kaltoin. Olen antanut itse päättää siitä, mihin uskovat.