Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oura-sormus valittaa etten palaudu töistä

Vierailija
09.12.2025 |

Otin sesonkityön vastaan ja työ on aika fyysistä. Nyt näyttäisi sille että stressitaso häiritsee yöunia ja en palaudu. Olokin on sen mukainen. Ensimmäisestä työpäivästä asti alkoi ja univelkaa on kerääntynyt melkoisesti parin viikon aikana. Kamala kiire kokoajan. Onko teillä kokemusta mennä valittamaan terveyskeskukselle Ouran tiedoilla? Sykkeet on tosi korkealla ja ei kerkeä tietojen mukaan palautua yhtään. Laskin että noin 2h päivässä kykensin tekemään töitä, korkeintaan neljä. Nyt on mennyt joinain päivinä kymmenenkin tuntisia päiviä, eikä kerkeä syömään.

Samalla voi huomata miten työtehot on kärsineet melkoiseti. Kauhean hajamielinen olo. 

Miten voi työpäivä olla rasitukseltaan samalaista kuin ringette-turnaus? Ei mitään järkeä tässä tahdissa, kun kyse ei kuitenkaan ole mistään urakkahommasta. 

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvihuonetyö on todella raskasta. Olin itse puutarha-alalla kesäkaudet 10 vuoden ajan ja olin koko ajan ihan burnoutissa. Nukuin illat, nukuin talvet. Joskus helmikuussa alkoi elämä taas maistua ja sitten ei kun taas töihin. Mitään lukemista raskaampaa ei jaksanut harrastaa. 

Pari vuotta sitten sain betasalpaajat kevään ekalla työviikolla. Aloin etsiä kevyempiä töitä ja onneksi pääsin sellaisiin. Elämä tuntuu aivan erilaiselta. Nyt pystyn käymään vaikka uimahallissa työpäivän jälkeen. Raskaaksi tuleminenkin onnistui viimein. Täydet päivät tuolla alalla kuluttavat ainakin naisen kehon ihan loppuun ennen pitkää. Tsemppiä loppukauteen. 

Vierailija
22/37 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tiedän ilman sormustakin olenko nukkunut hyvin, olenko stressaantunut, olenko ehtinyt pitämään tauot töissä,oliko kiireinen päivä vai ei. Stressais enemmän jos joku muistuttaisi siitä että olen todellakin puhki kotiin tultaessa ja unet oli viime yönä katkonaista. Tosin nyt tasot menevät alemmas,menen vasta maanantaina töihin ja pitäkööt tunkkinsa, mä lepään sohvalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin lopeta seuraaminen, se tuo lisää stressiä. Sesonkityö on vain väliaikainen asia. 

Neuvoisin juuri ihmisiä tarkkailemaan tuntemuksia ja mittaamaan niitä sykkeitä ja tilojaan. Sillä ehkäistään burnout, joka on myöhemmin tosi kallista hoitaa.

No joo, mutta minäkin olen huomannut, miten ihmiset tuhlavat energiaansa keskittymällä  kuulostelemaan itseään. Kohtuudella myös sitä seurantaa. Voi luoja.

Kyllähän se menee ihan päinvastoin. Ei itsensä seuraaminen ja tarkkailu mitään energiaa tuhlaa. Sinähän selittelet ihan tyhjiä. Moni on kyllä niin tyhmä tai irallaan elimistöstä, ettei erota milloin on nälkä tai kylläinen olo ja syö ja syö vain. Syö muidenkin ruuat.

Vierailija
24/37 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tiedän ilman sormustakin olenko nukkunut hyvin, olenko stressaantunut, olenko ehtinyt pitämään tauot töissä,oliko kiireinen päivä vai ei. Stressais enemmän jos joku muistuttaisi siitä että olen todellakin puhki kotiin tultaessa ja unet oli viime yönä katkonaista. Tosin nyt tasot menevät alemmas,menen vasta maanantaina töihin ja pitäkööt tunkkinsa, mä lepään sohvalla.

Huomasin itse saman, että olen ollut tietoinen. Valmentaja neuvoi laittamaan tämmöisen sormeen ja osti sen minulle. Niin kyllä paljon tarkemmin näkee pitää palauttavaa päivää tai ottaa rennommin harjoittelun. Itse en töissä käy, kun urheilen tavoiteellisesti. Minulle sormus on antanut aika paljon, koska suoritan ja teen muita ihmisiä kovemmin harjoituksia. Sen avulla kykenen poistamaan 30% tekemisistä pois. Pusken kovalla tahdolla etenpäin ja se on mun heikko kohtani. Minulta otetaan myös verikokeet kerran kuussa. Saa oikein hyvän selvityksen. 

Olen sellainen joka treenaa liikaa ja sormus on tosi hyvä siihen. Teen helposti 30h viikkoja.

Vierailija
25/37 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin lopeta seuraaminen, se tuo lisää stressiä. Sesonkityö on vain väliaikainen asia. 

Tunnen ihmisiä jotka on olleet kesällä marjoja poimimassa ja eivät ole koko vuoteen toipuneet meiningistä. Sairaseläkkeelle on pitänyt mennä. Verenpaineet mystisesti korkealla, yöhikoiluja ja sydänkäyrässä häiriöitä. Se kuumuus voi aiheuttaa lopun elämän sydämen vajaatoiminnon. Menee elimistö ihan sekaisin. Se on nykyään ihan orjuuteen vastaavaa työtehoa ja helletaukoja ei ole. Elimistö menee kuumuudesta ihan vinkuralleen. Ei ole lääketieteellisesti mahdollista, että jatkuvasti työssä käyvä voisi palautua moisesta rasituksesta. Se voi ottaa tuplasti sen ajan minkä on ollut töissä. Voi mennä kokonainen vuosi elimistöltä selvitä kriisitilanteeseen vastaavasta kuormituksesta. Olen tosiaan kuullut että helletaukoja ei oteta nykyään tosissaan. Johtuu tyhmyydestä, yleissivistyksen puutteesta ja ahneudesta. Nyt tähän aikaan ei ole onneksi yli 40 asteen kuumuuksia kuten kesällä voi olla. Sydämelle hengenvaarallista ja vedellä huuhdellaan elimistöstä kaikki hivenaineet ja vitamiinit pois. Tulee puutostiloja. Liitot ei tee nyt tarpeeksi työntekijöiden puolesta. Tämä on oikeasti hälyyttävä asia tietyillä aloilla. Kamalinta on että hoitajat saattavat nauraa näille asioille, koska eivät ole kouluja käyneet ja tunne lääketiedettä tarpeeksi. Heidänkin taso on matala ja osa ei osaa edes suomen kieltä!

Vierailija
26/37 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nauravat sut pihalle terveyskeskuksessa jos sanot että Ouran mielestä sinulla on stressiä.

Riippuu lääkäristä. Mun vanhalle äidille oli nimenomaan suositeltu lääkäristä, että seuraa noita tietoja ja tulee käynnille, jos jatkuu. 

Vierailija
27/37 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kokeile venyttelyä(joku ohjattu 20-30min setti tai vaikka yin joogaa(löytyy youtubestakin) iltaisin että laskisiko se riittävästi kierroksia jotta uni tulisi paremmin.

+ hengitysharjoituksia ja 20&20-harjoituksia. 

Vierailija
28/37 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile vaikka syödä pieniä välipaloja, jos et ehdi syödä mitään. Kun työt ovat ohi, pidä pieni tauko ja käy lenkillä. Sitten lepäät kunnes on aika mennä nukkumaan. Mene ajoissa nukkumaan, että ennätät palautua yön aikana. Mittaa verenpaineesi, jos korkealla vähennä suolaa, sokeria ja rasvaa ruokavaliosta. 

Korkea syke, stressi ja palautumattomuus voi johtua myös korkeasta kolesteroliarvosta. Mittauta kolesterolisi.

Ei kai sinulla ole huono omatunto jostain?

Vierailija
29/37 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ravintola-ala? Jos joku jostain syystä haluaa työuupumuksen, voin lämpimästi suositella alaa. 

Vierailija
30/37 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kokeile vaikka syödä pieniä välipaloja, jos et ehdi syödä mitään. Kun työt ovat ohi, pidä pieni tauko ja käy lenkillä. Sitten lepäät kunnes on aika mennä nukkumaan. Mene ajoissa nukkumaan, että ennätät palautua yön aikana. Mittaa verenpaineesi, jos korkealla vähennä suolaa, sokeria ja rasvaa ruokavaliosta. 

Korkea syke, stressi ja palautumattomuus voi johtua myös korkeasta kolesteroliarvosta. Mittauta kolesterolisi.

Jos ei ehdi syödä mitään, ei ehdi syödä mitään. Taukoa 0 minuuttia on taukoa 0 minuuttia. Joillain työpaikoilla tämä on meininki. Hyvä, jos vettä ehtii hörpätä. Aina ei uskalla, jos vessaankaan ei pääse. Ja kyllä, ihan täällä Suomessa.

Vierailija
31/37 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä se työnteko on 

Kaatua saappaat jalassa viisikymppisenä, viimeistään kuusikymppisenä? Mielellään suoraan omaan hautaan, ettei tule ylimääräisiä kuluja?

Vierailija
32/37 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heittäkää helvettiin nuo vempaimet ja eläkää kuten isovanhempanne. Mutta modernilla twistillä toki.

Minä sain vähennettyä alkoholin käyttöä, kun näin konkreettisesti sykkeet ja unenlaadun. 

Aamulla aina huomasi miltä tuntui, kun päästä vähän huippasi ja oli hömelö olo. 

Alkoholi pilaa unenlaadun niin pahasti, että hienosäätämällä loppui kokonaan. Jos haluatte alkoholista eroon, niin kannattaa ainakin kokeilla. Verenpainemittarillakin näkee miten lauantain kohtuullinenkin käyttö nostaa useaksi päiväksi verenpaineita, joillakin ihan haitalliselle tasolle asti.

Vierailija
33/37 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uniapneaa sairastavat ei välttämättä huomaa mitään, kun ovat pikkuhiljaa sairastaneet tautia pahenemaan päin. Voi olla yllätys nähdä hengityskatkokset konkreettisesti puhelimelta. Kaikilla ei ole lähisiä huomauttelemassa tukehtumiselta kuuluvista äänistä.

Vierailija
34/37 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heittäkää helvettiin nuo vempaimet ja eläkää kuten isovanhempanne. Mutta modernilla twistillä toki.

Minä sain vähennettyä alkoholin käyttöä, kun näin konkreettisesti sykkeet ja unenlaadun. 

Alkoholi pilaa unenlaadun niin pahasti, että hienosäätämällä loppui kokonaan. Jos haluatte alkoholista eroon, niin kannattaa ainakin kokeilla. Verenpainemittarillakin näkee miten lauantain kohtuullinenkin käyttö nostaa useaksi päiväksi verenpaineita, joillakin ihan haitalliselle tasolle asti.

Mä käyn töissä, ei mulla ole aikaa juoda. Ja kaikilla vapaapäivillä ei jaksa eikä yksin kotona kiinnosta juoda. Käyn sitten kerran pariin kuukauteen ulkona. En tartte kelloa siihen sanomaan, et sovitaan kaverin kaa taas treffit helmikuulle.

Vierailija
35/37 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työsi on liian pitkä ja raskas? Aikaisia aamuja? Pitkiä matkoja?

Vierailija
36/37 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ehdi syödä mitään, ei ehdi syödä mitään. Taukoa 0 minuuttia on taukoa 0 minuuttia. Joillain työpaikoilla tämä on meininki. Hyvä, jos vettä ehtii hörpätä. Aina ei uskalla, jos vessaankaan ei pääse. Ja kyllä, ihan täällä Suomessa.

Koettu on. Hyi helvetti.

Huutoa tulee jos alkaa kertomaan lakisääteisistä oikeuksista. Sen takia ne ei meitä vanhempia palkkaa. Ikäsyrjintää ja riistoa. Ravintola-ala lienee yksi pahimmista.

Vierailija
37/37 |
10.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä käyn töissä, ei mulla ole aikaa juoda. Ja kaikilla vapaapäivillä ei jaksa eikä yksin kotona kiinnosta juoda. Käyn sitten kerran pariin kuukauteen ulkona. En tartte kelloa siihen sanomaan, et sovitaan kave

Tupakointiin varmasti sopii myös ja gannabiksiin tai huumausaineisiin. Hyvä mittauttaa kehoa tieteellisesti. Tietenkin sitten on niitä jotka aina kieltäytyy vaikka mikä olisi. Meidän pieni serkkupoika sai älykellon ja hänen aggressivinen pelaaminen saatiin päätökseen, kun huomattiin miten kovasti pelaaminen vapaa-aikana nostaa stressitasoja ja se vaikutti heikentävästi hänen koulunkäyntiinsä. Pelivehkeet meni myyntiin ja lupa pelaamiseen tulee, kun poika täyttää 18v ja lentää pois pesästään. Heidän kotona ei pelata enää. Kiitos minun lahjasta. 

Näin miten poika oli ihan suunniltaan ja punainen pelihetkien aikana. Hän huusi ja pomppi raivosta muille pelaajille mikrofoniin. Katsoin että seinähullu kakara. Nyt on kiltti poika ja käy kirkossakin. Tukee myös kristinuskoa.