Seurustelisitko psykoosin sairastaneen kanssa?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
En ikinä seurustelisi psykoosisairaan kanssa, en myöskään kroonisesti masentuneen enkä epävakaan pers.häiriöisen kanssa. He kyllä itse tietävät, että miksi eivät ole sitä halutuinta seuraa kenellekään.
Eli ero tulisi jos vaimo sairastuisi synnytyksen jälkeiseen psykoosiin. Huolimatta siitä että se ei toistuisi koskaan. No kukin tietysti tyylillään
Vierailija kirjoitti:
Sairauksista toipuu asiantuntevalla hoidolla.
Ei kaikista. Psykoosi voi olla yksittäinen tai krooninen.
Olen sairastanut psykoosin pariin kertaan 30v sitten, vaaraksi olin vain itselleni. Alttius perinnöllistä ja kotiväkivalta+yövalvomiset lasten takia laukaisi jaksot jolloin piti mennä lataamoon pariksi viikoksi, lääkitys useita vuosia muttei enää aikoihin. Erottua helpotti.
En ole kertonut miesystävilleni(nyt vuosi yksin eikä haittaa yhtään😁) ja ainoa mistä ovat sanoneet, on etten todellakaan kestä rähjäämistä ja karkeaa kieltä. En pääse yli paskakasaksi tms haukkumisista. Luonteeltani olen herkkä ja kiltti, enkä todellakaan vaarallinen.
Masentunut ja bipolaarinen sen sijaan ovat synkkiä tapauksia.
Kyllä. Kenellä tahansa voi flipata milloin tahansa.
Kenelle tahansa voi tulla lyhytkestoisia psykoottisia oireita tietyissä tilanteissa. Toisaalta joskus lääkäri diagnosoi potilaan psykoottiseksi vaikka kyse on jostain ihan muusta. Joten en tee kovin isoja tulkintoja pelkästään sen perusteella että joku sanoo olleensa psykoosissa.
Entä sellaisen kanssa, jolla on taipumusta burnoutteihin?
Suurin osa täällä ramppaa ilman tarvittavaa lääkitystä, ja taitaa ne joilla on mt-diagnoosi ja vaiva hallinnassa, olla niitä vaarattomimpia.
Ns.terve voi olla aggressiivinen ja kampittaa työelämässä/kotona muita, käyttää teräviä kyynärpäitään ja puhua pas kaa muista. Röyhkeys ja ilkeys eivät ole sairauksia vaan k-päiden ominaisuuksia, joten mieluummin joskus psykoosin sairastanut kuin vttumainen kumppani.
Eikä pyörätuolissa istuvan eikä minkäänlaisen trauman saaneen ihmisen kanssa, eikä sellaisen eikä tällaisen kanssa. Jossain vaiheessa se osuu omalle kohdalle että oma puoliso sairastuu johonkin tai sitten sairastutti itse. Toki tuon voi välttää sillä että ei ole koskaan kenenkään kanssa parisuhteessa mutta sitten hän koko kysymys on kohdallasi turha jos muutenkaan et meinaa kenenkään kanssa yhdessä olla. Niin se elämä vain menee ja heittelee että kukaan ei pääse koko elämäänsä ilman sairauksia tai vammoja oli sitten millaisia hyvänsä