Käyn töissä eikä silti varaa hankkia parempaa autoa kuin tämä ranskalainen 2006 valmistettu ruostekippo.
Onko tässä elämässä mitään järkeä? Työvuorojakin tulee vähän miten sattuu. Käytännössä elän vain siksi että työnantaja voi käyttää silloin tällöin työpanostani. Koko palkka menee itseni ylläpitoon enkä saa säästöön senttiäkään vaikka söisin jotain kauravelliä.
Helpompaa olisi vain jättää kaikki työt pois
Kommentit (48)
En hirveästi valittaisi. Pelkästään Helsingissä on kuusinumeroinen luku ihmisiä joilla ei ole mitään mahdollisuutta minkäänlaisen auton hankintaan tai ajokorttikin voi olla liian kallis, jos sitä ei ole pappa betalar suku maksanut aikanaan. Ei pysty epäsäännöllisillä työtuloilla ylläpitämään.
Itse menen kesät talvet fillarilla tai bussilla. Olisi luksusta se vanha ruostelaivakin.
Vuonna 2007 olin töissä 9€/h palkalla ja silloin oli varaa 7000€ autoon.
Nyt ollaan vuodessa 2025, saan palkkaa 25€/h ja on varaa 3000€ autoon.
Valtio ei voi hankkia kaikille uudenkarheaa Porschea tai Bemaria. Mutta siinä olet oikeilla jäljillä että ei jonkun osa-aikaisen paskaduunin tekemisestä saa kuin känsät käteensä, etenkin jos saa vaikka vain puolet täysi-aikaisen työtunneista kuussa.
Vierailija kirjoitti:
En hirveästi valittaisi. Pelkästään Helsingissä on kuusinumeroinen luku ihmisiä joilla ei ole mitään mahdollisuutta minkäänlaisen auton hankintaan tai ajokorttikin voi olla liian kallis, jos sitä ei ole pappa betalar suku maksanut aikanaan. Ei pysty epäsäännöllisillä työtuloilla ylläpitämään.
Itse menen kesät talvet fillarilla tai bussilla. Olisi luksusta se vanha ruostelaivakin.
Fillari ja bussi ovat erinomaisia kulkuvälineitä. Pysyy paremmassa kondiksessakin.
Vaihda kuule työpaikkaa tai mene vaikka opiskelemaan, turhaan siinä valitat jos et mitään tee paremman elämän eteen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama palkka eikä kukaan työpaikalla aja kuin vanhoilla 00-luvun lopun romuilla. Keskijohto ja toimari ajaa jollain saksalaisilla premiumeilla ja nekin vain siksi koska leasing, ja firma maksaa. Eivät maksa itse.
Suomessa autoilu on sivukuluineen KALLISTA hommaa. Odota perintöä tai pyydä työsuhdeautoa jos haluat mitään realistista saumaa mukavaan tai sporttiseen autoon. Tai mikä ikinä nyt miellyttääkään.
Vierailija kirjoitti:
Vaihda kuule työpaikkaa tai mene vaikka opiskelemaan, turhaan siinä valitat jos et mitään tee paremman elämän eteen.
tämä neuvo toimi joskus 2015 ja sitä ennen. ei vuonna 2025 kun baronan mukaan yhteen varastotyöpaikkaankin on 1866 hakijaa
-eri
Vierailija kirjoitti:
No meillä oli varaa ostaa se seitsemän tonnin auto, lyhennys on 149 kuukaudessa
Jos ei kerran mitään jää säästöön ja autoakin ilmeisesti tarvitset ainoastaan työnantajan palvelemiseen niin... Ehkä olisi aika muuttaa suuntaa elämässä. Joko etsit kunnon töitä tai lopetat työnteon kokonaan.
Itse ihan keskipalkkainen, ja olemme nelihenkinen perhe. Ostin 8000 euron auton (Citroen) joka vuosimallia 2011 ja farmari. Lyhennän 180e joka kuussa. Vakuutus ja verot nappaa myös keväisin joku tonnin.
Kyllä tällä kulkee, mutta toivoisi että olisi uudempi. Tämä kolisee ja tuntuu ikävältä ajaa. Isompaan kuukausierään ei mitään saumaa. Jo nyt meillä jää kaikkien kulujen, ruuan ja asuntolainan lyhennyksen jälkeen käteen noin 100-150e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tämä neuvo toimi joskus 2015 ja sitä ennen. ei vuonna 2025 kun baronan mukaan yhteen varastotyöpaikkaankin on 1866 hakijaa
-eri
Noista hakijoista valtaosa on sellaisia, jotka hakevat vain täyttääkseen neljän työpaikan hakukiintiön.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei kerran mitään jää säästöön ja autoakin ilmeisesti tarvitset ainoastaan työnantajan palvelemiseen niin... Ehkä olisi aika muuttaa suuntaa elämässä. Joko etsit kunnon töitä tai lopetat työnteon kokonaan.
Jos saa osa-aikaisena vaikka 1400 euroa kuussa kuten minä (en tiedä mitä AP saa) niin onhan se taloudellisessa mielessä aivan hullun hommaa pk-seudulla.
Päivittäin käy mielessä, miksen vain jäisi työttömäksi. En hyödy taloudellisesti yhtikäs mitään tästä: Ainoa joka hyötyy on vuokranantajani ja työnantajani. Edes asuntolainaa en voi koskaan saada tällaisella järjestelyllä.
Tuntuu että raha vaan haihtuu käsistä, vaikkei harrasta juuri mitään maksullista eikä käy vuosittain ulkomaillakaan.
Talvirenkaatkin pitää ostaa käytettynä, remontteja siirtää jne. Tuntuu hullulta käydä kokopäivätöissä joista tienaa paperilla ihan mukavasti, mutta palkkapäivänä jää alle tonni käteen laskujen jälkeen. Asutaan kunnan kerrostalokopissa (55 neliötä, meillä on lapsiakin), vuokra senkun nousee. Jos jotain saat säästöön, kohta tulee joku korotus joka syö sen. Vesi nousee, sähkö nousee...ruoan hinnasta en edes aloita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meillä oli varaa ostaa se seitsemän tonnin auto, lyhennys on 149 kuukaudessa
Eli nykykoroilla sellainen 10v pätkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama palkka eikä kukaan työpaikalla aja kuin vanhoilla 00-luvun lopun romuilla. Keskijohto ja toimari ajaa jollain saksalaisilla premiumeilla ja nekin vain siksi koska leasing, ja firma maksaa. Eivät maksa itse.
Suomessa autoilu on sivukuluineen KALLISTA hommaa. Odota perintöä tai pyydä työsuhdeautoa jos haluat mitään realistista saumaa mukavaan tai sporttiseen autoon. Tai mikä ikinä nyt miellyttääkään.
Itse olin 2005 töissä 7,30 palkalla silloin oli ensiauto 5000€ nyt palkka 16€ ja ostin juuri 6000€ volvon parempi auto kait nyt on, mielestäni kuin uusi. Iskäx3
Hankkia voi vaikka mitä. Ylläpito se on joka tappaa pankkitilin.
Ei paljoa mieltä lämmitä kun vuoden lopussa tulossa katsastus ja autossa ilmennyt 1600e edestä korjausvelkaa jotta sen saa leimalle. Talvikumit lopussa ja uudet maksaa rengastöineen vanteille väh. 600e.
Vakuutuksiin tonni. Bensaa syö koko ajan. Öljyjä pitää vaihtaa.
Haluaisin luopua koko v*tun rakkineesta mutta maaseudulla liian pitkät välimatkat että realistinen vaihtoehto.
Mulla on '97 Toyota. Joskus reilu 10v sitten maksoin tästä 800€. Hyvin on pelittänyt, vaikkei ehkä se kaunein kukkanen enää ole.
Olen itse matalapalkkainen ja olen säästänyt vuosia noin 2500€ vuodessa. Vuosien saatossa näinkin pienestä summasta on kasvanut suhteellisen kelpo potti. Olen myös ostanut halvan vanhan talon.
Kun on ne pienet tulot, on hyvä suhteuttaa menot niiden mukaan.
Tuttua ap. Minullakin on saman vuosimallin ranskalainen paska alla ja töitä miten sattuu. Kaikki mainitsemasi seikat osuvat minuunkin.
Ranskalaisissa autoissa on siis laatu heikentynyt Minulla oli huomattavasti vanhempi Peugeot Sinkkikori ei ruostunut ja tuo meni monia vuosia katsastuksesta läpi ilman isompia vikoja
No jätä. Sitten sun logiikalla on varmaan varaa ostaa uudempi auto.