Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Lompakossa Väinö Linna yksinäinen on" Laulunsanoja, joita teinit ei ymmärrä!

Vierailija
08.12.2025 |

Tuleeko mieleen sellaisia? 

Kommentit (231)

Vierailija
221/231 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankkiautomaatin eteisessä me joskus paleltiin

Leevi

Vierailija
222/231 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

jee jee jerry cotton vain phil deckerin kanssa on hauskempaa. Luulin muuten kakarana aina että ne homosteli. Homosteliko ne?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/231 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hanget korkeat nietokset.

Harva uusimaalainen teini edes tietää kuinka korkeitahanget ja nietokset voivat edes olla, kun niitä ei ole ollut moneenkymmeneen vuoteen.

Vierailija
224/231 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hiski Salomaan Lännen Lokari, jonka JP Elämäni biisissä esitti aiemmin: https://www.youtube.com/watch?v=xlRp-MLg1Ic 

Lähes koko biisi, ei varmaan aukea monelle boomerillekaan ellei ole tietoa että mitä ne kaupungit olikaan.

"Täss on lokari nyt

Lännen risukosta.

Olen kulkenu'

Vaikka missä.

Olen käynynnä

Piutissa, Luisissa,

Rätulaatissa, Miiamissa." jne

Butte, St. Louis, Red Lodge etc.

Olen aivan oikeassa, tein nimittäin useita hakuja ja tekoälyltäkin kyselin tämän kappaleen kummastuksia vaikka olen jo yli kolmenkymmenen.

Lokarin tiesin tarkoittavan "loggeria" eli metsätyömiestä, joita Suomesta paljon Amerikkaan matkusti onnea etsimään. 

Kappaleessahan maailmalle lähtenyt metsätyömies on olevinaan maailman lahja kaikille naisille ja uhoaa että "ottaa hellun" eli iskee ja saa omakseen varatutkin naiset ja että kaikki naiset hänen lumoihinsa lankeavat. No, saahan sitä kuvitella eikä ainakaan itseluottamusta puutu mutta onhan se nyt vähän ilkeästi sanottu että "iisiplikat" eli helpot naiset..

En usko että alkoholia paljon käyttävät, englantia huonosti puhuvat ja hikisissä metsätöissä syrjäseuduilla olleet suomalaismiehet mitään unelmakumppaneita olivat tai että kilpailu olisi ollut kovaa.

Salomaa mainitsee lyriikoissa kaksi tuntemaansa muutakin Amerikkaan lähtenyttäs suomalaista eli Idän (iistin) Iikan (ilmeisesti sieviläinen Iikka Niemi) ja Lännen Jukka (Jukka Karjalainen Kangasniemeltä eli Salomaan kotikylästä tai sen liepeiltä), jotka molemmat matkasivat meren yli 1900-luvun toisella vuosikymmenellä ja sitten 1930-luvulla palasivat Suomeen.

Vierailija
225/231 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On hanget korkeat nietokset.

Harva uusimaalainen teini edes tietää kuinka korkeitahanget ja nietokset voivat edes olla, kun niitä ei ole ollut moneenkymmeneen vuoteen.

Noo, en tiedä, miten määrittelet "moneenkymmeneen vuoteen", mutta on se minusta vähän enemmän kuin viisi vuotta. Ja teiniys tietenkin on lyhyt aika, joten jos joku on ollut tuolloin vaikkapa 10-vuotias ja on nyt 15, niin ei hän ole ollut silloin teini, mutta voi hyvinkin muistaa lumisen talven Helsingissä, kun on kahlannut hangessa kouluun. 

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mtv-seuraa-lumi-infernon-etenemista…

Vierailija
226/231 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mua ennen koulussa kiusattiin,
kun en rahojani tuhlannut Brylcreemiin
pojat veti mua turpiin ja rikoi mun rillit
Oli kavereilla kaikilla Jamekset
joten minäkin ostin sellaiset
ylhäältä leveät ja alhaalta pillit"

Brylcreemi, eli hiusrasva, joita pojat suki hiuksiinsa 1950-luvulla, mainitaan myös Juicen Marilyn-biisissä. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Brylcreem

Vierailija
227/231 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä viipyi viisumi Tallinnan, minä hukkasin lanttuni hallinnan

taoin sormia pöytään kuin nuorempi Charlie Watts.

Viimein saapui paperi tärkeä, pompin ilmaan kuin vailla järkeä

pian laivaan töytään, sen nimi on Georg Ots.

Se on osa Neuvostoliitosta, siellä digataan Eeva-Riitta Siitosta,

siellä aamuun asti juon Viru Valgeaa.

...ja koko biisi, Juicen Eesti (on my mind). Etsikää Tuubista.

Vierailija
228/231 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myrskylyhty, Vhs, maamoottori, lehmän lypsäminen käsin, lankapuhelin, petrolilämmitin , savusauna 

Muut oli käytössä kotipaikall  paitsi petrolilämmitin.  Maamoottori Wickström pyöritti sirkkelin,  höylän, puimakoneen ja jauho myllyn.

Vierailija
229/231 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anne ja Jacques lehdessä pussas, siinä luki smack.  Anne ja Jacques,  Anne ja Jacques.  Jacques oli niin kuin Donald Duck...     Miss Universum Anne Pohtamo teki USAssa mallintöitä ja seurusteli silloin playboy Jacques deLaFountainin kanssa.  

Vierailija
230/231 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anne ja Jacques lehdessä pussas, siinä luki smack.  Anne ja Jacques,  Anne ja Jacques.  Jacques oli niin kuin Donald Duck...     Miss Universum Anne Pohtamo teki USAssa mallintöitä ja seurusteli silloin playboy Jacques deLaFountainin kanssa.  

Juice Leskinen teki tuon kappaleen. 

Vierailija
231/231 |
17.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ei Tauno Palo koskaan menettää vois karismaa
Vaikka lojuis kaatopaikalla ja dokais kolinaa
Vesku Loiri kaatuu hienosti ja hilpeästi laulaa hän
Kaikki muutkin Kansallispankista aina löytää ystävän

Ville-Veikko iskee silmää aina naisen nähdessään
Spede kertoo vitsin mojovan vaikka leikkaisit sen pään
Mutta kuka muistaa Ursulaa
Hän täysin unohtui
Hänkö oli vain missi muovinen
Jolle roistot liiviin ui"

Juicella olikin yllättävän paljon näitä biisejä, jotka ei vuosien tai vuosikymmenten jälkeen enää nuorille aukea. No, ehkä monet nuoremmatkin muistaa Veskun ja tietää Tauno Palon, mutta Ursula (Ursula Rainio, Miss Suomi 1970) on varmasti nuorille täysin vieras. Samoin Ville-Veikko Salminen, yksi 1960-1970 -luvun komeimmista näyttelijöistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi