Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten käsittelet vahingollisen läheisen aiheuttaman tunnereaktion

Vierailija
07.12.2025 |

Näköjään kaikki aloitukset aiheesta poistetaan joten kertokaa tarinanne ja miten selvisitte? 

-läheinen ei piittaa teistä ilman syytä

-läheinen on tahallaan passiivinen tai aiheuttanut teille aiemmin traumoja, joita ei pahoittelen

- läheinen on rajaton, tungetteleva tai huomionhakuinen, kontrolloi

- läheinen on manipuloiva ja syyllistävä

- läheinen pilaa kaikki tärkeät ilot ja vähättelee surut 

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi.

Vierailija
2/11 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen vastasin tähän, oli mainio aloitus.

Tiedän vaa et huonosti jaksan ja olen syvästi masentunut. Sosiaalisena ja motivoituneena ihmisenä mulla ei oo ketään ympärillä eikä myöskään ystäviä. Vanhemmat etäisiä.

Aina kun kerron ittestäni jotain kulumisia niin tuler vain henkistä turpaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapiaan.

Vierailija
4/11 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti. Minä en ole tämmöisen henkilön kanssa tekemisissä. 

Vierailija
5/11 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eilen vastasin tähän, oli mainio aloitus.

Tiedän vaa et huonosti jaksan ja olen syvästi masentunut. Sosiaalisena ja motivoituneena ihmisenä mulla ei oo ketään ympärillä eikä myöskään ystäviä. Vanhemmat etäisiä.

Aina kun kerron ittestäni jotain kulumisia niin tuler vain henkistä turpaa.

Miksi sinun vanhemmat on etäisiä? 

Vierailija
6/11 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitan siskolle ja kerron mitä taas tapahtui. Sitten hetki puidaan asiaa ja nauretaan lopulta sille yhdessä.

Vierailija
7/11 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvittelen hänet pikkulapseksi, sehän hän on! Samalla huomaan, että se olen minä se aikuinen tässä ja ettei tuo pikkuinen tuossa pysty minua horjuttamaan. En hermostu, sillä silloin alennun hänen tasolleen. Mutta siis mieti häntä imemässä tuttia, ja hermostuminen liukenee nopeasti!

Vierailija
8/11 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeesti on sairaita, ilkeyksistään nauttivia ihmisiä, vältän siis näitä pahuuttaan uhkuvia minkä pystyn. Aina ei tietty voi, mutta pois voi lähteä aina.

Vierailija
9/11 |
07.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein läheisillekin on raskasta, jos lähipiirissä on mt-ongelmasta kärsivä henkilö. Sen takia voi tuntua, etteivät piittaa, mutta usein kyllä kantavat huolta ja välittävät, vaikka voimat eivät riitä pitämään yhteyttä.

Useinhan mt-ongelmainen syyttää omasta sairaudestaan lähipiiriä. Lähipiirin teot tuntuvat milloin välinpitämättömiltä, tungettelevilta, manipuloivilta tai syyllistäviltä. Nämä ovat varmasti ihan tosia tuntemuksia, mutta usein kuitenkin sairaan mielen tulkintoja. Useimmiten lähipiiri toivoisi sairastuneelle kuitenkin pelkkää hyvää, ja syytökset tuntuvat raskailta. Oman jaksamisensa vuoksi moni on rajoittanut yhteydenpitoa niin, että on yhteydessä vain jos on syytä. 

Vierailija
10/11 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykymaailmassa ei tunneta

Velvollisuutta, kunniaa tai rohkeutta. 

Jos pyydät tekemään työnsä, olet tyranni. 

Jos vetoat ihmiseen avun saamiseksi, olet psykopaatti. 

Jos rohkenet tarvita, olet narsisti. 

Silti ihmisiä kehoitetaan kahdenvuoroisiin ihmissuhteisiin. Totuus on toinen. Kelpaat, kun annat. Jos uskallat tarvita, tulee ongelmia. 

Vierailija
11/11 |
08.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvittelen hänet pikkulapseksi, joka ei ole osannut käsitellä tunteitaan ja purkaa vihan syyttömille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi