Mistä saa makeuttamatonta laatikkoa?
Myykö jokin Suomen kauppa valmista peruna-, porkkana- tai lanttulaatikkoa, jossa ei ole yhtään imellytystä?
Kommentit (25)
Valmissoseista on tosiaan helppoa. Laittaa vaan uuniin.
Keität ne kasvikset itse tai ostat valmissoseen, joista valmistat laatikot itse ilman siirappeja ym. aineita, joista et tykkää.
Minkä merkkisiä valmissoseita myydään? Ovatko ne kaupassa kylmähyllyssä?
Miksihän Saarioinen tekee sekä imellytettyä perunalaatikkoa että perunalaatikkoa, jossa jälkimmäisessä on siirappia. Sen tavallisen perunalaatikon olisi voinut tehdä ilman makeutusta.
Jos teet itse, saat juuri niin mautonta laatikkoa kuin haluatkin.
Vierailija kirjoitti:
Miksihän Saarioinen tekee sekä imellytettyä perunalaatikkoa että perunalaatikkoa, jossa jälkimmäisessä on siirappia. Sen tavallisen perunalaatikon olisi voinut tehdä ilman makeutusta.
Kuka sitä ostaisi? Menekki olisi varmaan todella pientä. Varmaan se imelletetty maksaa noista kahdesta enemmän, kun sen tekoprosessi kestää kauemmin imellytyksineen.
Vierailija kirjoitti:
Googlaa valmis perunasose
Kysymys on aika hupaisa, suurin osa perunasta itsestään on jo suussa sokerimolekyyleiksi muuttuvaa tärkkelystä. Siinä ei pari siirappiroiskausta enää asiaa paljon pahenna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka sitä ostaisi? Menekki olisi varmaan todella pientä. Varmaan se imelletetty maksaa noista kahdesta enemmän, kun sen tekoprosessi kestää kauemmin imellytyksineen.
Makea perunasose ei ole kaikkien mielestä mikään oikea perunasoseen maku. Imellytys ei ole koko Suomen perinne.
Käsittääkseni perunalaatikko on ainoa joululaatikko joka voidaan vartavasten nimenomaan imellyttää. Muita laatikoita makeutetaan ja maustetaan sitten muilla tavoilla.
Vierailija kirjoitti:
Pakasteena ainakin löytyy.
Ainakin Pirkka-merkkisenä löytyy porkkana-, lanttu- ja bataattisosetta. Varmasti muitakin.
Vierailija kirjoitti:
Porkkana- ja lanttusoseita saa ainakin Suvi-, Pirkka- ja Kotimaista-merkkisinä. Nämä kaikki löytyvät jostain kylmähyllystä tai -altaasta (ei pakasteesta). En tosin suosittele tekemään lanttulaatikoa ilman makeutusta. Erehdyin kerran nuorempana laittamaan lanttulaatikkoon aivan liian vähän siirappia, kun ohjeessa oli painovirhe. Lopputulos oli todella pahaa. Kannattaa ennemmin syödä lantut vaikka uunijuureksina kuin tehdä lanttulaatikko ilman makeutusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makea perunasose ei ole kaikkien mielestä mikään oikea perunasoseen maku. Imellytys ei ole koko Suomen perinne.
Onko imellytys ollut yleistä Länsi- vai Itä-Suomessa?
Vierailija kirjoitti:
Miten tehdään itse?
Helppo tapa: osta kaupasta valmista sosetta, katso paketin kyljestä laatikon ohje, sekoita siinä mainitut muut aineet soseeseen, laita vuokaan ja vuoka uuniin. Ainakin lanttulaatikko valmistuu näin helposti. Aktiivinen työaika on noin 10 minuuttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko imellytys ollut yleistä Länsi- vai Itä-Suomessa?
Hämeessä.
Vierailija kirjoitti:
Miten tehdään itse?
Sekoita lanttusoseeseen siirappia ja muskottipähkinää sopivassa suhteessa sekä suolaa. Lisää kananmuna tai kaksi, riippuen laatikon koosta. Ripottele pinnalle korppujauhoja ja voinokareita. Paista 175 n. 1,5 tuntia.
Teen itse, saa juuri sellaista kuin haluaa. Ja on helppoa.