Onko nuo veteraanijuhlissa olevat vanhukset oikeasti olleet sodassa?
Vai onko joku uusinta? Voivatko oikeasti olla elossa vielä kun siitä on niin kauan?
Kommentit (137)
Jos veteraanien keski-ikä on satavuotta ja osaat edes vähän matematiikkaa, enemmän olen huolissani jos sinä olet todellinen ja oikeasti noin tyhmä?
Vierailija kirjoitti:
Jos veteraanien keski-ikä on satavuotta ja osaat edes vähän matematiikkaa, enemmän olen huolissani jos sinä olet todellinen ja oikeasti noin tyhmä?
Ymmärtääkö joku mitä tässä tarkoitetaan? Keski-ikä on sata vuotta ja sitten matematiikkaa. miksi?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä täytyy olla yli 100 vuotias, että on ollut rintamalla. Noissa on varmaan jotain sellaisiakin, jotka ei ole rintamalle ehtineet, mutta olleet koulutuksessa jne. Jos on syntynyt vuonna1927 sen jälkeen ei varmaan ole rintamlla ollut. On voinut olla pikkulottana tai "sotapoikana" apujoukoissa, mutta ei taistelutehtävissä.
Yleensä ottaen 1925 syntynyt ikäluokka oli viimeiset, joita osa ehti rintamalle, ei heistäkään kaikki. Sitten oli joitakinl, jotka vapaaehtoisina yritti mukaan taistoon jo 16-17v ja jotkut onnistui rintamalle pääsemäänkin, mutta harvat.
Isäni oli syntynyt v 1924 ja joutui rintamalle 18- vuotiaana, kuoli viime vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka soti suomen puolella olivat n a t seja. Kuuluimme akselivaltioihin.
😅takas historian tunnille,hopi, hopi!
Taitaa olla veteraani-kortti nyt pelattu.
Solzhenitsyn kertoo Vakileiriensaaristo trigologiassaan miten Neuvostoliitossa rakennettiin Suomen rajalle keskelle tiettömiä korpia rautatie jolla ei ollut mitään tarkoitusta. Eli NL suunnitteli hyökkäystä Suomeen jo kymmeniä vuosia aikaisemmin. Rautatie tehtiin koska puna-armeija hyökkää aina sen suunnassa koska huolto perustuu junakuljetuksiin. Nykyään olisi myös hyvä muistuttaa Molotovin Ribbentropin sopimuksesta.
tämä
Vierailija kirjoitti:
Ei näytä satavuotiailta, vaan aika nuorilta.
Ehkä sellaiset nuoren näköiset ovat eläneet pitkään tai sitten vain nuoren näköisiä ja hyväkuntoisia haastateltiin.
Ilmeisesti olet elämästä tiedoton Helsinkiläinen joka ei osaa laskea.
Mulle tuli tämän ketjun nuorison tietämättömyys nyt vähän järkytyksenä. Miten ihan oikeasti voi olla suomalaisia, jotka eivät tiedä, että toinen maailmansota oli vain 80 vuotta sitten? Ja nämä nuoret eivät ole kouluopetuksesta hahmottaneet, että Venäjä hyökkäsi silloin Suomeen, joka oli ihan normaali itsenäinen valtio.
Sellainen tietämättömyys vaikeuttaa jo nykypäivän uutisten ymmärtämistäkin. Eihän sellainen historiattomuus oikein mahdollista sen ymmärtämistä, että Venäjä tänäkin päivänä käy hyökkäyssotaa itsenäistä naapuriaan vastaan Euroopassa ja voi hyökätä kohta muihinkin Euroopan itsenäisiin maihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhin mun tuntema ihminen on 105v, että laske siitä ap ääliö.
Vaikka ihminen on 105 v se ei takaa, että on ollut rintamalla. Ei sinne kaikki joutuneet syystä tai toisesta.
Sinne ei joutunut, oli velvollisuus mennä sinne.
Vierailija kirjoitti:
Peruskoulussa ei näköjään opeteta matematiikkaa.
ILmeisesti ei mitään muutakaan.
Vierailija kirjoitti:
Entäs sinä, helsinkiläinen kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella keskellä lausetta.
Vierailija kirjoitti:
DVV mukaan nykyisenä nimenä alle kymmenen, eli kaikkiko tunnet laskutaitoa myöten?
Vierailija kirjoitti:
Mulle tuli tämän ketjun nuorison tietämättömyys nyt vähän järkytyksenä. Miten ihan oikeasti voi olla suomalaisia, jotka eivät tiedä, että toinen maailmansota oli vain 80 vuotta sitten? Ja nämä nuoret eivät ole kouluopetuksesta hahmottaneet, että Venäjä hyökkäsi silloin Suomeen, joka oli ihan normaali itsenäinen valtio.
Sellainen tietämättömyys vaikeuttaa jo nykypäivän uutisten ymmärtämistäkin. Eihän sellainen historiattomuus oikein mahdollista sen ymmärtämistä, että Venäjä tänäkin päivänä käy hyökkäyssotaa itsenäistä naapuriaan vastaan Euroopassa ja voi hyökätä kohta muihinkin Euroopan itsenäisiin maihin.
Itse asiassa Neuvostoliitto hyökkäsi, ei Venäjä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa Neuvostoliitto hyökkäsi, ei Venäjä!
Jep, tiedän, olen opiskellut historiaa yliopistossa.
Tuntuu kuitenkin, että noille ap:n kaltaisille hyvin tietämättömille pitää puhua Venäjästä. Jos ei edes tiedä, miten hiljattain Suomi on viimeksi joutunut puolustautumaan sodassa itänaapuria vastaan, niin puhe Neuvostoliitosta hämmentää heitä lisää, koska sitä ei ole enää olemassa.
Varmasti ilmestyy valeveteraaneja nykyään, kun joukot harvenee ja yhä enemmän etuja ja kunniaa on tarjolla jäljellä oleville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhin mun tuntema ihminen on 105v, että laske siitä ap ääliö.
Mikä kiukuttaa? Eikö äiti antanut kaakaota vaikka on itsenäisyyspäivä
Miksi helvetissä äidin pitäisi antaa kaakaota mulle aikuiselle ihmiselle? Mua vituttaa ap:n kaltaiset tyhmät ihmiset.
Onpa sinulla kaunista kielenkäyttöä. Taisi jäädä kasvatus saamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätini oli syntynyt 1922 ja meni vapaaehtoisena heti -39 lotaksi ja rintamalle vähän myöhemmin. Täti oli aika räväkkä ja kun oli kysytty osaako joku naispuolinen ajaa kuorma-autoa, ilmoittautui tätini. Traktoria oli pellolla ajanut aiemmin - ei mitään autoa. Kuorma-autokuskina hän siellä kumminkin palveli sitten, olen nähnyt paljon valokuvia tuolta ajalta. Täti kuoli 95 vuotiaana ja oli tietenkin veteraani joskaan ei koskaan kutsuttuna itsenäisyyspäivän juhlaan.
Tuntematon leffan voi kelata niihin kohtiin missä on niitä sen ajan autoja kuorma autoja . Suomenlinnassa on museo missä on jotain. Ei ennen -80 lukua ollut edes ohjaustehostinta.
Kyllä niitä sodanaikaisia kuormuriköriläitä näki vielä 1950-luvullakin. Muistan ne hyvin. Pappa ja isä kertoivat puukaasulla kulkevista linja-autoista. Olen synt. 1950 joten muistan montakin asiaa noilta ajoilta, esim. 1956 yleislakon.
Vierailija kirjoitti:
Ei näytä satavuotiailta, vaan aika nuorilta.
Valtaosa oli lapsia/teini-ikäisiä kun sotaan joutuivat puolustamaan maatamme.
Ymmärsin, mutta kuinka voit laskea vuosilukuja mikäli et tiedä niitä? Et tiedä milloin Suomi itsenäistyi tai milloin käytiin sotia.