Meidän tarhassamme lapsi ei pääse isompien ryhmään vauvojen ryhmästä, ellei ole päiväkuiva.
Kommentit (9)
3-vuotiaat, ainakin kaikki tuntemani, kun ovat omasta mielestään niin hirveän isoja jo.
Siksi on mielestäni ihan hyvä, ettei vaipoissa olevia oteta isojen ryhmään.
1-3-vuotiaiden ryhmästä siirtyessä 4-6-vuotiaiden ryhmään tuskin kukaan on enää vaipoissa.
oma lapsemme on toisen lapsen kanssa ainoina pieninä (2v ja 2,5v) erityislapsina isojen lasten ryhmässä. Molemmat siis vielä täysin vaippalapsia ja heidän kanssaan henkilökunta joutuu lähtemään pientenpuolelle kun tulee vaipanvaihdon aika.
Onneksi erityislapsina heillä on omat hoitajansa. normaalimiehityksellä jos näitä vaippalapsia olisi siellä useampi niin olisihan se vähän järjestelyä ja vastuukysymyksiä tuova tilanne kun joutuu osaston jättämään.
Minä ainakin olen ollut iloinen siitä, että kolmevuotiaani on saanut olla vielä pienempien ryhmässä. Siellä on vain 12 lasta ja 3 hoitajaa, kun taas isojen ryhmässä on sama määrä hoitajia ja 23 lasta!
Lapsi oli kyllä kuiva jo 2.5-vuotiaana.
Meidän tyttö pääsi isojen ryhmään 2v9kk iässä (oli tosin kuiva jo 11kk ennen sitä). Pienten ryhmässä on vauvoja, vauvojen juttuja. Isojen ryhmässä on enemmän meidän tyttöä kiinnostavia juttuja. Kyseessä on lapsi, joka puhui täydellisesti jo 1½-vuotiaana, ja turhautui taaperoiden ryhmässä tosissaan.
Meidän lapsen 3-4-vuotiaiden ryhmässä on 20 lasta ja 4 aikuista (2 hoitajaa, 1 avustaja ja 1 lto). Lisäksi henkilökunnalla ei mene aikaa vaipanvaihtoon, pukemiseen, syöttämiseen jne, eli on aikaa tosiaan olla lasten kanssa.
Vierailija:
Minä ainakin olen ollut iloinen siitä, että kolmevuotiaani on saanut olla vielä pienempien ryhmässä. Siellä on vain 12 lasta ja 3 hoitajaa, kun taas isojen ryhmässä on sama määrä hoitajia ja 23 lasta!Lapsi oli kyllä kuiva jo 2.5-vuotiaana.
se johtuu. Isompien ryhmissä ei ole vaipanvaihtoon soveltuvia tiloja. Pieneten tilat on pienille vaippapepuille ja isojen isommille.
Meidän tarhassa tosin on jouduttu siirtämään vaippoja käyttäviä isompien ryhmään. eikä se kauhean mukavan näköistöä ole kun siinä eteisessä ulkovaatteiden keskellä vedetään vaippoja päälle tai kuralavuaarissa pestään kakkapyllyä.
meidän päiväkodissa on kaikki paikat täynnä ja ne jaetaan uusiksi ikäryhmittäin aina elokuussa.
Kun ei tilaa ole, joutuu 3-vuotiaatkin olemaan vauvapuolella, vaikka olisi kuinka omatoimisia.
Tutun 3½-vuotias, 24 kg painava 95 cm pitkä tyttölapsi joka kulkee XXL-koon vaipoissaan aamusta iltaan ja yölläkin toki, on vauvaryhmässä jossa toiseksi vanhin lapsi on 2 v 2 kk. Mahtaa olla kivaa. Mutta tuttu on niin patalaiska, ettei jaksa opettaa lastaan potalle. Rattaissakin se aina istuu, ei kävele edes 200 metrin matkaa puistoon, ja sen on näköinenkin (hirvee lössö!).