Pitäisikö Suomen kiirehtiä valehtelun sekä mis- ja disinformaation kiektämiseksi?
Ja siitä puheen ollen, mitä mieltä olette tavoitteesta kieltää ja tehdä laittomaksi valehtelu sekä mis- ja disinformaation levittäminen mahdollisen viestintä-, vaikuttamis- ja informaatiosodankäynnin torjumiseksi ja kampittamiseksi, jopa tapauksissa, joissa voidaan todistaa sen olleen tahatonta, vahingossa tapahtunutta tai esitetty kysymys? Hyvä vai huono idea? Hyödyllinen ja avuksi vai ei? Ja saisiko se ihmiset ajattelemaan enemmän, mitä he sanovat, miten he sanovat ja mikä on sanomisen arvoista ja mikä ei, ennen kuin he sanovat mitään?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa koko media pitäs kieltää koska kansakunnat elää valheista, ihmiset ei tajua että valhe on se mikä pitää ihmiset kasassa, jos oikeasti puhuttais totta eikä kukaan loisi verhoa ihmisten päälle niin täällä ei olisi valtioita. Vaikea normaalin pulliaisen ymmärtää että hänkin elää joka päivä elämäänsä täydessä valheen verkossa, jopa Suomessa. Mä en ainakaan ala elämään maailmassa missä tämä valheiden verkko määrittää mikä on totta ja mikä valetta.
Jos ajattelette, että valeinformaatiota ei ole ollut ennen sosiaalista mediaa tai telkkaria, niin tunnette vain huonosti historiaa. Kyllä sitä on levitetty kirjoissa, sanomalehdissä ja myös ihan suusta suuhun.
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa koko media pitäs kieltää koska kansakunnat elää valheista, ihmiset ei tajua että valhe on se mikä pitää ihmiset kasassa, jos oikeasti puhuttais totta eikä kukaan loisi verhoa ihmisten päälle niin täällä ei olisi valtioita. Vaikea normaalin pulliaisen ymmärtää että hänkin elää joka päivä elämäänsä täydessä valheen verkossa, jopa Suomessa. Mä en ainakaan ala elämään maailmassa missä tämä valheiden verkko määrittää mikä on totta ja mikä valetta.
Mikäs taho SINULLE sitten kertoi, että Suomen media on valheiden verkko?
RT, MV-lehti vai YouTube?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo, jolle vastasit, mutta jo se, että uskoo automaattisesti jonkin median kertovan totuuden (uskoipa sitten RT:hen Fox Newsiin tai Yleen), on todennäköisempi uhri valeinformaatiolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ajattelette, että valeinformaatiota ei ole ollut ennen sosiaalista mediaa tai telkkaria, niin tunnette vain huonosti historiaa. Kyllä sitä on levitetty kirjoissa, sanomalehdissä ja myös ihan suusta suuhun.
Totta. Valeinfoa on levitetty pamflettien kautta siitä asti, kun lukutaito yleistyi.
Ja esim. kuninkaallisista levitettiin valheita ennen sitä, ja saatiin niillä Marie Antoinetten suuhun sellaisia lauseita, mitä se ei sanonut.
Valeinfo on aiheuttanut väkivaltaa aina, mutta nyt on hyvät keinot löytää se oikea tieto, jos käyttää montaa lähdettä etsiessään. Ikävää on, että samaan aikaan ihmiset jumittavat yhdessä tietolähteessä, ja uskovat mitä tahansa.
Annan esimerkin siitä, miten suomalaiseen mediaan ei voi automaattisesti luottaa.
Muistatte, kun vuonna 2015 tp:n hakijoita alkoi tulla suuria määriä. Jossain vaiheessa heitä tuli valtavasti Venäjän puolelta vanhoilla Ladoilla (mäkin muuten tunnen erään Venäjältä tulleen afrikkalaisen, hän siis asui ja opiskeli Moskovassa, ja hän kertoi, että sieltä alettiin masinoida jonkinlaisen uhan varjolla ihmisiä lähtemään Suomeen). Silloin kyse ei ollut median mukaan Venäjän hybridioperaatiosta, vaan ihmisten hädästä (enkä siis kiistä, etteikö tänne olisi tullut hätää kärsiviä ihmisiä). Kuitenkin sitten vuonna 2023 itäraja suljettiin juuri siitä syystä, että Venäjä masinoi porukkaa rajan yli. Narratiivi vaihtui. Mulla olisi paljon muitakin esimerkkejä, mutta lapseni on nyt keittänyt mulle puuroa ja aion mennä syömään sitä.
Pointtini on vähän sekin, että jos itse uskoo, että on aina hyvien puolella ja kannattaa aina vain hyviä asioita, ei välttämättä tule tarkastelleeksi kriittisesti niitä asioita, joiden puolesta puhuu joskus hyvinkin kiihkeästi. Silloin etenkin tuntuu hyvältä vaihtoehdolta sulkea vastapuolen suu vaikka väkisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riittää kuule että on toimivat aivot ja lukee sitä valtamediaa kuten hesaria ja yleä.
Sinulle toki pitää aina jonkun auktoriteetin selvästikin kertoa mitä sinun pitää eri aiheista ajatella kun järkesi ei riitä muuhun kuin itseäsi älykkäämpien luomien ajatusten toistamiseen.
Paras todiste siitä että mediamme valehtelee systemaattisesti tiettyä ideologiaa tukeakseen on se miten raivona mm. moskovan spämmijät tai muu silakkavasemmisto on mediaa puolustelemassa ja vaatimassa ettei mikään saa muuttua ylessä ja hesarissa :D
Aiemmin media otti tehtäväkseen luotettavan tiedon tuottamisen kansalle kun valtiota johtavat ja muut valtaa havittelevat tahot valehteli surutta joka suuntaan omaksi edukseen.
Nyt media itse on tuo valtaa käyttävä ja lisää valtaa havitteleva taho joka on itsekseen järkeillyt että tyhmähän sitä on jos ei valehtele oman vallan lisäämiseksi ja säilyttämiseksi. Ei ole sattumaa että joka mediassa omistajana alkaa olla näitä maailman rikkaimpia tai ainakin maan rikkaimpia miljardöörejä. Amerikassa on paitsi murdochia niin amazonin bezos omistaa lehtiä, muskillakin oli sama idea twitterin kanssa vaikkei tuo ihan puhtaasti putkeen mennytkään, samoin muut suuret mediat on aika pitkälti ties minkä miljardöörisuvun hallussa, suomessa herliineillä alkaa olla näppinsä suurimmissa yksityisissä medioissa.
Vierailija kirjoitti:
Annan esimerkin siitä, miten suomalaiseen mediaan ei voi automaattisesti luottaa.
Muistatte, kun vuonna 2015 tp:n hakijoita alkoi tulla suuria määriä. Jossain vaiheessa heitä tuli valtavasti Venäjän puolelta vanhoilla Ladoilla (mäkin muuten tunnen erään Venäjältä tulleen afrikkalaisen, hän siis asui ja opiskeli Moskovassa, ja hän kertoi, että sieltä alettiin masinoida jonkinlaisen uhan varjolla ihmisiä lähtemään Suomeen). Silloin kyse ei ollut median mukaan Venäjän hybridioperaatiosta, vaan ihmisten hädästä (enkä siis kiistä, etteikö tänne olisi tullut hätää kärsiviä ihmisiä). Kuitenkin sitten vuonna 2023 itäraja suljettiin juuri siitä syystä, että Venäjä masinoi porukkaa rajan yli. Narratiivi vaihtui. Mulla olisi paljon muitakin esimerkkejä, mutta lapseni on nyt keittänyt mulle puuroa ja aion mennä syömään sitä.
Pointtini on vähän sekin, että jos itse uskoo, että on aina hyvien puolella ja kannattaa aina vain
Höm.
2015 ne melkein kaikki tulivat Ruotsin puolelta. Väitätkö, että Venäjä masinoi väkeä Ruotsin kautta? Tornioon perustettiin syksyllä 2015 tur vapaikanhakijoiden järjestelykeskus tulijoiden rekisteröintiä ja vasta anottokeskuksiin kuljettamista varten.
Sanoisin siis, että sinun viestisi oli malliesimerkki valeinfosta.