MIksi ihmeessä te ette aloita pottaharjoittelua ajoissa?
Olen lastenhoitaja päiväkodissa enkä voi kuin ihmetellä vanhempia, jotka eivät jaksa opettaa lastansa kuivaksi. Vielä 3-vuotiaat ovat täysin vaipoissa ansiostanne! Kun varhain aloittaa niin varhain saa tuloksiakin. Monet lapset ovat hoidossa kuivia, mutta kotona sitten puetaan niihin XXXXXXXL-vaippoihin. Eikös se ole raskasta pestäkin 3-vuotiaan takapuolta? Meidän ryhmässä 1-3 -vuotiaita ja onneksi suurin osa potattaa lapsia myös kotona, mutta osa ei tajua, että 2-vuotiaan tai allekin voi laittaa potallekin istumaan. Uskomatonta laiskuutta!
Kommentit (34)
Vierailija:
1v täytettyään aloin laittamaan häntä potalle siksi aikaa, kun huuhtaisen vaipan (käytetään kestoja). Pissat tuli pottaan aina. Ja noin kuukauden jälkeen poika alkoi itse pyytää potalle. Rohkenin ottaa vaipat pois ja kas, poika on 1v3kk iässä täysin päiväkuiva, ei satu pissivahinkoja.
En ole stressannut, tai nähnyt vaivaa. Enkä päde asialla. Pojasta se lähti, ei minusta. Kivaahan se toki on, että hän on jo päiväkuiva. Itse menee vessaan, kiskoo housut alas ja istuu potalle. Huutaa ÄITIII kun pissa tai kakka tuli.
Ihan oikeasti, en ymmärrä. Käytän aikaa ja vaivaa mieluummiin mukavampaan touhuamiseen lapsen kanssa kuin siihen, että kuukausia vahtii lapsen mahdollisia pissahätiä, kuuraa lattioita ja vaatteita jnejne. Minusta nimittäin vaippojen vaihto on pienempi riesa - mutta tämä on toki makuasia.
Kukin panostakoon sellaiseen asiaan, jota pitää tärkeänä ja olennaisena. Sinusta ap varhainen pottataito on olennaista, minusta 2-3 -vuotiaana ehtii vallan mainiosti opetella vaipoista eroon.
Itse asiassa on ap hassua, että moitit vaippoja käyttäviä laiskoiksi, mutta itse perustelet vaippainhoasi juuri sillä, että sinusta siitä on liikaa vaivaa (nostelua jne.)
Maku- ja tyyliasia tämä on, ei absoluuttinen hyvä-huono -asia.
Pojalta otin vaipan pois 1v7kk ikäisenä ja tyttö on nyt 8kk ja tekee kaikki kakat pottaan ja suuren osan pissoistakin.
Ei ole koskaan ollut mitään pottakammoa/kakkakammoa koska se pissaaminen pottaan on aina kuulunut heidän elämäänsä. Eivät erdes ole halunneet vaippaan kakata sen jälkeen kun tekivät ekan kakan pottaan.
Ne laittaa siihen potalle ja sit ne tekee tarpeensa sinne ja sitten nostan ne sieltä ylös. As simple as that.
Yhden kohdalla se on tapahtunut 1,5-vuotiaana, toisen 2-vuotiaana, kolmannen ja neljännen vasta 3-vuotiaana.
Vierailija:
Pojilla se tapahtuu yleensä myöhemmin kuin tytöillä. Eli on silkkaa ajanhukkaa potattaa alle 2-vuotiaita poikia. Mutta jos joku siitä nauttii noin niinkuin harrastuksena, niin mikäs siinä. Itse nautin vähän erityyppisestä vapaa-ajankäytöstä.
Esim. perhekerhossamme en kerro kaikille sitä, että poikani on päiväkuiva. En kerro siitä puistossa, en pihalla. En leuhki sillä. En ole kirjoittanut tänne avausta jossa sanon että jeeeee, mun poikapa on jo kuiva!
Mutta jos joku väittää, ettei ole mitään järkeä laittaa alle kaksivuotiasta poikaa potalle koska hän ei kuitenkaan opi kuivaksi, niin toki kerron oman päinvastaisen kokemukseni. Tai jos joku väittää, että näin pieni lapsi ei oikeasti voi olla kuiva vaan pissaa housuunsa monta kertaa päivässä, niin sanon ettei meillä kyllä asia ole niin (jos olisi, niin pitäisin toki sitä vaippaa, sillä en tykkää pissalätäköistä lattiallani).
Pätemistä on mielestäni se, että kertoo kaikille lapsensa olevan vaipaton vaikkei kukaan kysyisikään tai aihe ei olisi esillä, ihmettelee miksei muiden samanikäiset jo ole, sanoo " ai teidän kaksivuotiaalla on vielä vaippa, meidän poika oli kuiva jo yksivuotiaana" , on sitä mieltä että jos meidän lapsi on kuiva niin kaikki muutkin olisi jos vanhemmat vaan viitsisi opettaa... eli mielestäni en kyllä päde. Mutta en todellakaan suostu häpeämäänkään sitä, että poikani oppi varhain kuivaksi. Yövaippahan hänellä toki on edelleen, samoin kauppareissuille laitan vaipan koska kaupassa tai vaikka autossa en ehdi viemään lasta pissalle, vaikka hän hädästään ilmoittaakin.
En ymmärrä miksi pitäisi nähdä hirveä vaiva sen eteen, kyllä ne sen oppivat kun se aika tulee.
Aika moni aikaisemmin kuin siinä maagisessa 2 v. iässä pottailun lapselleen aloittaneesta on kertonut nimenomaan, ettei kyse ole siitä, että lapsen odotettaisiin oppivan saman tien kuivaksi!
kaikki keinot on käyty läpi, mutta kun lapsi ei vaan halua mennä potalle, niin ei siihen juuri mikään auta. vähän väliä kyllä kysytään että meetkö potalle, onko pissahätä? useimmiten vastaus on topakka EI. mä nyt oletan että tuo vielä jossain vaiheessa oppii potalle, ei tarttis enää niitä vaippojakaan ostaa. ja juu, ikää meidän totaalikieltäytyjällä on jo peräti 2v8kk.
Sen sijaan 2-vuotias hyvinkin usein pakotetaan, kun siinä iässä katsotaan olevan jo kiire kuivaksi oppimiseen.
Musta ei ole kivaa potattaa, treenata, harjoitella ja kinata uhmiksen kanssa siitä, mennäänkö potalle vai ei. Jokainen kolmesta lapsesta on oppineet parissa päivässä kuivaksi, kun pöntöllä käynti on aloitettu uhman loputtua. Tämä siis käytännössä on tarkoittanut 2v3 kk - 2v 6 kk välejä, kyseessä kaksi tyttöä ja poika. Paljon helpompaa ja stressittömämpää, eikä ole tarvinnut turhia kiusata. Parivuotias on lisäksi jo niin iso, että osaa olla ylpeä kuivaksi oppimisestaan
Tämän nuorimmaisen kanssa me koetettiin kuukauden välein napata vaipat pois. Nyt 2v 6 kk ikäisenä tajusi homman jujun, jo ensimmäisenä päivänä!
Lapset ovat yksilöllisiä samoin vanhempien aika - eiköhän lasten kanssa olemisessa ole tähdellisempiäkin asioita kuin kuinka aikaisin lapsi on " saatu" kuivaksi.
Omat lapseni ovat molemmat saaneet mennä omalla tahdillaan ja toinen oppi kuivaksi alle 2-vuotiaana (joskin hoidossa pitivät vaippaa koska eivät viitsineet nähdä, pph, vaivaa lapsen potalla käyttämisessä saati sitten pepun pesussa) ja toinen alkoi opetalla ahkerasti esikoisen mallia katsellessaan puoli toista vuotiaana mutta oppi kuivaksi vasta reilu 2-vuotiaana.
No ei tietenkään halua, niin kauan kun on vaippa johon on tuttua ja turvallista pissata vaikka kesken leikin.
Kun otat vaipan pois, muistutat välillä että nyt ei enää vaippaa ole, ja jaksat muutamat pissavahingot, niin lapsi on hetkessä kuiva. Takaan sen. Mikään ei ole inhottavampaa lapselle kuin märät housut. Etkä sitten laita enää niitä vaippoja, kun olet kerran ne pois ottanut.
Vierailija:
kaikki keinot on käyty läpi, mutta kun lapsi ei vaan halua mennä potalle, niin ei siihen juuri mikään auta. vähän väliä kyllä kysytään että meetkö potalle, onko pissahätä? useimmiten vastaus on topakka EI. mä nyt oletan että tuo vielä jossain vaiheessa oppii potalle, ei tarttis enää niitä vaippojakaan ostaa. ja juu, ikää meidän totaalikieltäytyjällä on jo peräti 2v8kk.
Varokaahan mammat vaan, jos istutatte lapsen vaunuihin tai turvaistuimeen ennen kuin hän on " valmis" , voi tulla paha trauma eikä lapsi koskaan pysty kulkemaan missään kulkuneuvoissa. Samoin syöttötuoliin istuttaminen ennen kuin lapsi on " valmis" voi saada aikaan sen, että lapsi ei ikinä pysty syömään.
Kertokaapa ihan vakavissaan, miten se potalla istuminen eroaa näistä esimerkeistä? Meidän lapsista kukaan ei ole arvannut potalle menoa vastustaa sen kummemmin. Kuivaksi on opittu kukin omaan yksilölliseen tahtiinsa, esikoinen 1v9kk iässä, toinen 2v6kk iässä. Itse en kokisi olevani mitenkään suuremmin ansioitunut kouluttaja, vaikka olisin ottanut vaipat kummaltakin pois vasta viikkoa ennen kuin ovat kuivaksi oppineet. Sekö se on mielestänne se hyvän vanhemman mittari?
Miten se nopeasti saavutettu päivä- tai yökuivuus on teille joillekin niin suuri ylpeyden aihe? Meillä pottailu on ollut yksi ihan normaali osa päivärutiineita eikä lapsiin ole kohdistettu senkään tiimoilta mitään kummempia suoritusvaatimuksia, vaikka potalla on istuttu jo n. 8-10 kk:n ikäisenä.