Joulukuusi kuuluu koristaa vasta 24.12 aamuna!
Ja sen kuuluu olla aito kuusi ja sen kuuluu antaa olla viileässä eteisessä päivän :) sitten saa koristella!!
Kommentit (60)
Apua, tää kaatuu heti kättelyssä: ei mulla ole viileää eteistä! Jätänkö rappukäytävään??
Koristellaan aito kuusi tänään, sä voit tehdä miten tykkäät. Mun mielestä joulu on ohi jo siinä uuden vuoden kieppeillä eli ei pidetä loppiaiseen asti. Vähän olis lyhyt hetki jos viikkoa varten tarttis kuusi kaataa ja koristella. Mieluummin joulun tunnelmaa jo aikaisemmin, varsinkin kun on ulkona niin synkkää eikä lumesta tietoakaan. Joulun tunnelma tulee mulle siitä odotuksesta ja pikkuhiljaa valmistautumisesta. Tänään sopiva vapaahetki kuusen parissa puuhailulle 😊
Vierailija kirjoitti:
Koristellaan aito kuusi tänään, sä voit tehdä miten tykkäät. Mun mielestä joulu on ohi jo siinä uuden vuoden kieppeillä eli ei pidetä loppiaiseen asti. Vähän olis lyhyt hetki jos viikkoa varten tarttis kuusi kaataa ja koristella. Mieluummin joulun tunnelmaa jo aikaisemmin, varsinkin kun on ulkona niin synkkää eikä lumesta tietoakaan. Joulun tunnelma tulee mulle siitä odotuksesta ja pikkuhiljaa valmistautumisesta. Tänään sopiva vapaahetki kuusen parissa puuhailulle 😊
Ja aattona on jäljellä enää pelkkä ranka kun kaikki neulaset on jo varisseet.
Vierailija kirjoitti:
Joulu on ohi vasta Nuutinpäivänä, 13 tammikuuta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli aikoinaan tuollainen traditio. Muistaakseni joulurauhan julistuksen jälkeen sai pystyttää kuusen ja koristelusta tuli riitaa 😂
Meillä oli päin vastoin. Ennen joulurauhan julistusta piti olla kuusi koristeltu. Kun olin ihan pieni, käytettiin vielä aitoja kynttilöitä. Ne olivat upeat! Radiosta kuunneltiin joulurauhan julistus ja sen jälkeen syötiin äidin keittämä riisipuuro. Joulurauhan julistukseen yhdistyy minulla mielikuvissa upea kuusi. Se tuoksu oli hyvä. Toki myöhemmin meillekin tuli sähkökynttilät, jotka ei ihan yhtä juhlavaa tunnelmaa anna, mutta onhan se elävä tuli iso riski. Nuoret ei taida edes tietää, että aikoinaan jouluun liittyi tulipalot. Kuusta sammutettiin tai vietiin hankeen, tuli levisi kynttilästä. Tai sitten saunaan jätettiin kynttilä palamaan ja tuli sytytti koko saunan. Meillä ei kyllä ikinä niin tapahtunut, mutta näistä peloteltiin.
Vierailija kirjoitti:
Apua, tää kaatuu heti kättelyssä: ei mulla ole viileää eteistä! Jätänkö rappukäytävään??
Parvekkeelle
Vierailija kirjoitti:
Ja viet varmaan jo tapaninpäivänä ulos, jouluhan on vain se kaksi päivää.
Mä olen jo vuosia laittanut joulukuusen joulukuun alussa ja se on nuutinpäivään asti. Siitä on enemmän iloa näin.
Perinteisesti kuusi kuljetetaan pois loppiaisena. Jotkut odottavat Nuutinpäivään. Hyvä Tuomas joulun tuopi, paha Nuutti poies viepi.
Meillä on kotona muovikuusi jo toista vuotta peräkkäin, niin ei ole niin nöpönuukaa tuon koristelun suhteen.
T: Tuntematon
Lapsena kun kuusi koristeltiin, se koristeltiin tosiaan aattoaamuna. Nykyään ihmettelen sitä, että miksi vasta niin myöhään. Ihan hyvin voisi koristella sen siinä vaiheessa, kun aattoon on enää muutama päivä. Esimerkiksi Tuomaksen päivänä, koska Hyvä Tuomas joulun tuopi
Vierailija kirjoitti:
Lapsena kun kuusi koristeltiin, se koristeltiin tosiaan aattoaamuna. Nykyään ihmettelen sitä, että miksi vasta niin myöhään. Ihan hyvin voisi koristella sen siinä vaiheessa, kun aattoon on enää muutama päivä. Esimerkiksi Tuomaksen päivänä, koska Hyvä Tuomas joulun tuopi
No miksei toisaalta noinkin, onhan Joulun ajan perinteisesti laskettu alkavan Tuomaksen päivästä. Itse olen kyllä tottunut, ja mitä olen lukenut perinteistä, että jouluaattona vasta se kuusi laitetaan ja itsekin mainitset että lapsuudessasi tehtiin niin. Oletko koskaan kysynyt vanhemmiltasi mistä he taasen olivat sen aikataulun saaneet, omilta vanhemmiltaan?
Mutta jos kuusen vie pois vasta Nuutinpäivänä, mikä vanhojen perinteiden mukaan on joulun päätös, ehtii kuusesta jokatapauksessa nauttimaan hyvin.
Kaikki nämä on parempia vaihtoehtoja kuin markkinavoimien masinoima joulunviettotapa jossa loka-marraskuun vaihteessa aletaan "joulunvietto" eli joulukrääsän ostaminen ja laitetaan jo tuolloin se kuusikin jolloin se on joulunpyhinä enää kuiva ranka, ja joulusafkatkin pursuaa jo korvista ulos kun niitä on jo melkein parin kuukauden "joulunaika" syöty...
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta koristellaan siitä huolimatta 23.12 illalla.
Aika tarkka aika. Eikö tasan klo 23 voisi jo tehdä?
Mullapa on muovikuusi ja se tuli jo lokakuun alussa. Nännännää, tuu pidättää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta koristellaan siitä huolimatta 23.12 illalla.
23.12., 24.12. jne.
Nyt on levinnyt jostain syystä tuollainen virheellinen tapa kirjoittaa päivämäärä ja kuukausi, jossa jätetään piste kuukauden perästä pois. Kieli rapistuu.
Kyllä. Itsekin joudun miettimään, että jos päivämäärän jälkeen tulee kysymysmerkki, niin tuleeko myös piste? Kumpi on oikein:
- Oletko syntynyt 24.12.?
- Oletko syntynyt 24.12?
Tietenkin tulee piste, se on järjestysluku. Kahdettatoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just koristelin muovikuusen. Menikö multa nyt taivaspaikka vai tulleeko polliisit?
Voi tikkerperi ! Polliisi Karhunen tule hakemaan.
Ei oo näkyny. Mihin se meni vai milloin tullee hakemaan?
Mulla ei kerrostalo asujana ole viileää eteistä. Jos jätän alas rappukäytävään , se todennäköisesti pöllitään . Ei ole parvekettakaan.
Miten minun pitäisi joulun sääntökirjan mukaan toimia ? Ap ?
Muutto omakotitaloon, rivariin tai parvekkeelliseen kerrostalo huoneistoon ei ole mahdollista.
Ja joulusta kuuluu stressata ja raivosiivota aattoaamuna ja pyhät keräillä neulasia ja nukkua joulustressiä pois.
Tai sitten ottaa rennommin ja laittaa kuusi ja koristeet jo joulukuun alussa ja fiilistellä joulutunnelmaa.
Just mietin, käviskö huomenissa kuusen hakemassa. Torstaina tois tupaan ja heittäis blinblingit oksille.
Tekokuusi on ollut koristeltuna jo 2 viikkoa. Koristeet pois 28.12. Silloin loppuu joulu meillä.
Ja viet varmaan jo tapaninpäivänä ulos, jouluhan on vain se kaksi päivää.
Mä olen jo vuosia laittanut joulukuusen joulukuun alussa ja se on nuutinpäivään asti. Siitä on enemmän iloa näin.