Asiakaspalvelun taso on mennyt järkyttävästi alaspäin
Esimerkkinä niinkin pieniä asia kuin passikuva.
Kun kävin v. 2007 otattamassa ensimmäisen passikuvani, teki valokuvausliikkeen työntekijä tarkkaa työtä. Katsoi, että istun kunnolla tuolilla ja huolehti, että hiukset on hyvin. Ohjasi "nosta vähän leukaa, käännä päätä hieman vasemmalle" tyyliin. Kuvia otettiin useita ja valittiin sopivin. Kuva olikin onnistunut. Kun kävin 2020 ottamassa kuvan viimeksi henkilökorttia varten, valokuvausliikkeen työntekijä nappasi pari kuvaa, eikä edes näyttänyt niitä minulle. Mitään ohjeita kuvausta varten ei tullut. Nyt viimeisimmällä kerralla kuvaaja palveli toista asiakasta, kun kehotti minua istumaan tuolille. Taas ilman mitään ohjeita. Kuvaaja nappasi kiireessä yhden kuvan, näytti minulle kuvaa nopeasti ja rahasti 25 e tuosta "palvelusta".
Sama asiakaspalvelun laadun surkeus on nykyään näkyvillä monessa muussakin paikassa. Tällä viikolla Tokmannin hyllyä täyttämässä ollut myyjä mulkaisi vihaisesti eikä edes tervehtinyt, kun huikkasin kassalta "Moikka, tulisin maksamaan ostokset". Tuli vain hiljaa kassan ääreen, piippasi ostokset ja totesi loppusumman. Ei mitään tervehtimistä, hymystä puhumattakaan. Sama meno on monissa muissakin paikoissa. Palvelu on minimissään, käytös on ikävää ja usein annetaan ymmärtää asiakkaan olevan taakaksi, kun häiritsee työntekijää. Ennen olisi hävettänyt, jos palvelun taso olisi ollut näin surkeaa. Sitäkin ihmettelen, miten nämä surkeat asiakaspalvelijat saavat olla töissä, kun lukuisat ihmiset ovat työttöminä ja tekisivät taatusti parempaa jälkeä, jos töihin pääsisivät.
Ap
Kommentit (63)
Tokmanniin palkataan usein alipalkalla autisteja ja muita työrajoitteisia. Joten Tokmannin osatyökykyiseltä myyjältä tuo on täysin normaalia ja odotettavissa olevaa käytöstä. Jos saat samanlaista kohtelua Prismassa tai Citymarketissa, silloin voisi asiaa ihmetelläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tänne urputatte? Kaikki palautteet, tietysti asiallisessa sävyssä, annetaan liikkeen esihenkilöille. Niin minä olen joskus tehnyt, ja annan myös myönteistä palautetta jos esim. jossain kaupassa olen saanut hyvää ja asiantuntevaa palvelua.
Viimeksi viikon sisällä olen antanut hyvää palautetta, kun nuori tarjoilija hoiti työnsä todella upeasti. Valitettavaa on, että nykyisin suurin osa asiakaspalvelusta on vaan huonoa. Muissa maissa ei hetkeäkään katseltaisi näin huonoa asiakaspalvelua.
Olisipa totta, vaan ei ole. Asun ulkomailla (Euroopassa), ja asiakaspalvelu on kauheaa. Siis saatetaan toki olla näennäisesti kohteliata, mutta mitään asiaa asiakaspalvelijoilla ei tunnu olevan valtuuksia tai halua ratkoa. Tuntuu, että asiakkaalla oletetaan olevan älykkyysosamäärä korkeintaan 85, vedetään siihen joku valmiiksi kirjoitettu sapluuna (ehkä sisältäen sen muodollisesti kohteliaan pahoittelun), ja sitten valmis. Suomessa sentään silloin tällöin asiakaspalvelijat yrittävät nähdä sen asiakkaan varsinaisen ongelman ja ehkä jopa auttaa sen ratkaisemisessa.
Yleisesti ottaen naiset on parempia asiakaspalvelijoita kuin miehet. Toki myös poikkeuksia on miehissä.