Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiakaspalvelun taso on mennyt järkyttävästi alaspäin

Vierailija
05.12.2025 |

Esimerkkinä niinkin pieniä asia kuin passikuva.

Kun kävin v. 2007 otattamassa ensimmäisen passikuvani, teki valokuvausliikkeen työntekijä tarkkaa työtä. Katsoi, että istun kunnolla tuolilla ja huolehti, että hiukset on hyvin. Ohjasi "nosta vähän leukaa, käännä päätä hieman vasemmalle" tyyliin. Kuvia otettiin useita ja valittiin sopivin. Kuva olikin onnistunut. Kun kävin 2020 ottamassa kuvan viimeksi henkilökorttia varten, valokuvausliikkeen työntekijä nappasi pari kuvaa, eikä edes näyttänyt niitä minulle. Mitään ohjeita kuvausta varten ei tullut. Nyt viimeisimmällä kerralla kuvaaja palveli toista asiakasta, kun kehotti minua istumaan tuolille. Taas ilman mitään ohjeita. Kuvaaja nappasi kiireessä yhden kuvan, näytti minulle kuvaa nopeasti ja rahasti 25 e tuosta "palvelusta".

Sama asiakaspalvelun laadun surkeus on nykyään näkyvillä monessa muussakin paikassa. Tällä viikolla Tokmannin hyllyä täyttämässä ollut myyjä mulkaisi vihaisesti eikä edes tervehtinyt, kun huikkasin kassalta "Moikka, tulisin maksamaan ostokset". Tuli vain hiljaa kassan ääreen, piippasi ostokset ja totesi loppusumman. Ei mitään tervehtimistä, hymystä puhumattakaan. Sama meno on monissa muissakin paikoissa. Palvelu on minimissään, käytös on ikävää ja usein annetaan ymmärtää asiakkaan olevan taakaksi, kun häiritsee työntekijää. Ennen olisi hävettänyt, jos palvelun taso olisi ollut näin surkeaa. Sitäkin ihmettelen, miten nämä surkeat asiakaspalvelijat saavat olla töissä, kun lukuisat ihmiset ovat työttöminä ja tekisivät taatusti parempaa jälkeä, jos töihin pääsisivät.

Ap

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä kuin ap, että ei enää osata palvella oikein, mutta on toki vielä ystävällisiä asiakas palvelijoita vieläkin. Kiitos heille. Kävin Nummela Subwaylla, mutta se pullukka nuori nainen palvelee vain miehiä? Hävisi heti takahuoneeseen, kun tuli oma vuoroni ja pyytää toista palvelemaan minua. Ja jälkeeni tulee mies, niin heti auttaa häntä? Tönii työkaveriaan, kun on vähän hitaampi, ja näen, miten dominoiva tuo nainen on, kun sillä ystävällisellä alkaa kädet tärisemään, kun tuo pullukka törkkää leivän heti perään ja nopeaan tahtiin? Tämä ilkimys vielä mukamas täyttää niitä laareja ja hänen käsivartensa ovat leipäni päällä täysin? Kun seuraavan kerran menin sinne, niin sama pullukka ei palvele lainkaan ja kun odotin vuoroani kärsivällisesti, niin tulee mukamas kysymään minulta, että ai niin, odotat vuoroasi sinne uuniin? 

Vierailija
22/57 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ottaa huomioon, että se kaupan myyjä voi olla joku 5h/vk keikkalainen. Täysaikaiset sopimukset on kiven alla. Ei tuollaisessa ajassa ehdi oppimaan kuin perusasiat, etenkin jos kyseessä on joku hehtaarikauppa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tänne urputatte?  Kaikki palautteet, tietysti asiallisessa sävyssä,  annetaan liikkeen esihenkilöille. Niin minä olen joskus tehnyt, ja annan myös myönteistä palautetta jos esim.  jossain kaupassa olen saanut hyvää ja asiantuntevaa palvelua. 

Itse laitan suoraan ko. liikkeen/ravintolan/kampaamon yms. nettisivuille arvostelun. Jos siis saan erityisen huonoa tai erityisen hyvää palvelua. Myös luen arvostelut (tähdet ja sanalliset perustelut) ennen kuin valitsen minne menen. Jos olen menossa ennestään tuntemattomaan ravintolaan tai etsin uutta kampaajaa tms. Ihmiset voisivat enemmän laittaa ne arvostelut nettiin, niistä olisi hyötyä muillekin. Ne pitää toki olla aitoja ja rehellisiä.

Vierailija
24/57 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä saan ihan ystävällistä ja hyvää palvelua. Joskus jos on joku hapannaama kaupan kassalla, niin olkoon. En minä siitä mieltäni pahoita. Yleensä palvelussa mättää työntekijän osaamattomuus. Palvelu voi silti olla ystävällistä. Osaamattomuus taas on työnantajan vika, ei työntekijän.

Tuo passikuva juttu on mielestäni myös asiakkaankin vastuulla. Jos kuva ei miellytä, voi sanoa, että otetaanko vielä uudestaan kunnon kuva. Jälkikäteen kuvaa on huono korjata. 

Vierailija
25/57 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurinta osaa ei kiinnosta. Kunhan kuva saa halvalla ja nopeasti, se riittää.

Vierailija
26/57 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta asiakaspalvelua näin keski-ikäisenä olen saanut Stockmannilla ja Finnairin matkustamohenkilökunnalta.

Vierailija
27/57 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyskeskuksen asiakaspalvelu menny niin alas et ei uskolla soittaa kun ärjytään mitä sinä soitat käsketään syödä buranaa kohta kun kummelis lääkäri. 

Vierailija
28/57 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi aspan pitäisikään hymyillä koko ajan?

Minulle ei tarvitse hymyillä. Olen äärimmäisen kiitollinen jos asiakaspalvelutilanne sujuu ilman ensimmäistäkään jessiä. 

Jes sitä ja jes tätä. 

Vierailija
29/57 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin itse juuri yks päivä että aspataidot laskenut todella paljon! Minun mielestäni (kokemusteni perusteella) suurin syy on siinä että nuoret eivät enää osaa niin hyvin laskea ym. Olen ollut tilanteessa missä lukioikäinen myyjä laski puhelimella paljon on 10e - 2e. Olen ollut tilanteessa missä nuori myyjä yritti pyytää ihan posketonta summaa pienestä tuotteesta eikä sillä soinut herätyskellot päässä. Oli lyönyt tuotteen kahdesti kassaan ja huomasi asian vasta kun kävin itse katsomassa vitriinistä oikean hinnan ja sanoin asiasta.

Olen miettinyt että voisiko nämä asiat johtua siitä että opetuksen taso on laskenut tosi paljon esim. amiksessa sekä tietysti diginatiivien someaddiktio vaikuttaa oppimiseen. On myös alueellisia eroja. Olen saanut pienemmillä paikkakunnilla parempaa palvelua kuin Helsingissä. Olen ottanut passikuvan Mikkelissä ja sain erinomaista palvelua.

Vierailija
30/57 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta asiakaspalvelu on juuri parantunut, silloin kun sitä tässä digimaassa saa. Olen syntynyt 70-luvulla pk-seudun liepeillä. Se oli aikaa, jolloin kaikki olivat muuttaneet töiden perässä maalta sinne, suuri osa aikuisista oli ihan pihalla maailmassa, jossa oli paljon outoja ihmisiä. Pelättiin, kyräiltiin, puhuttiin selän takana. Koko ajan kaivattiin sinne koto-onnelaan, jossa ihmiset oli letkeitä - ja samaan aikaan myrkytettiin ilmapiiri omalla käytöksellä. Ja tämä kaikki näkyi tietysti myös asiakaspalvelussa. Jossain Anni Polvan romaaneissa näkyy tämä ajankuva kaupungeissa, kuinka kaikki virkailijat ym. tuijottaa omaa tehtävänkuvaansa ja ylemmyyttään.

Nykyisin voin kysyä apua myyjiltä ja virkailijoilta ja nämä vastaavat. Yritetään löytää ratkaisu. Osataan tervehtiä, hymyillä, huumoriakin löytyy. Asun eteläisessä Suomessa keskikokoisessa kaupungissa ja täällä bussista noustessa etenkin nuoret huikkaavat usein kiitoksen kuskille. En todellakaan näe, että noin keskimäärin nuoret olisivat epäkohteliaita. Poikkeuksia on tietysti aina.

Vierailija
31/57 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielstäni päivittäistavarakaipoissa saa ihan riittävää asiakspalvelua, tervehditään ja muutenkin käyttäydytään asiallisesti. Ja miksi pitäisi aina hymyillä? Jokaiselle asiakaalle liukuhihnalla? Teeskennellä? Neutraali , aito palvelu riittää minulle.

Mutta tilasin äskettäin kodinkoneen kodinkoneliikkeestä ja siinä kyllä meni moni asia pieleen. He ilmoittivat ajan jolloin tuovat laiteen -sovittu aika ei pitänyt ja monen ihmisen aikataulut menivät sen vuoksi sekaisin.  Lisäksi laitteessa oli unohtunut poistaa joku levy joka oli ruuvilla kiinni (toinen ruuvi oli tippunut) eikä asia   kuuden kontaktin jälkeen liikkeen kanssa  selvinnyt. Aina ohjattiin eteenpäin. Kyse oli osasta joka oli laitettu laitteen suojaksi lähtömaassa ja olisi pitänyt poistaa jo liikkeessä Suomessa.

Myös terveydenhuollossa olen saanut asiantuntematonta ja sanoisinko välinpitämätöntä ja epäilevää palvelua. Käytän terveydenhuollon palveluja hyvin vähän.  Oli  kurjaa kun itse piti tehdä diagnoosi ja saada hoitajat ja lääkärit siitä vakuuttuneeksi ennen kuin sai apua. Kontakteja terveydenhuoltoon oli lukemattomia ennen kuin erikoisairaanhoito vahvisti tutkimusten jälkeen diagnoosin ja sain diagnoosin mukaista hoitoa. Kyseessä oli neuroborrelioosi kasvohermohalvauksineen ja aivokalvotukehduksineen.

Vierailija
32/57 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakkaiden taso on mennyt alaspäin kohtisuoraan. Ennen asiakkaat osasivat käyttäytyä, nyt eivät. Käytöskyvyttömät asiakkaat eivät ansaitse minkäänlaista palvelua.

Vierailija
33/57 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveyskeskuksen asiakaspalvelu menny niin alas et ei uskolla soittaa kun ärjytään mitä sinä soitat käsketään syödä buranaa kohta kun kummelis lääkäri. 

Terveyskeskus ei olekaan mikään palvelulaitos. Älä vingu.

Vierailija
34/57 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin myyjänä 100% kypsä työhön. Vaatimuslista vaan kasvanut muutaman vuoden sisällä JÄRJETTÖMÄKSI, ja palkalla ei edes maksa perus elämisen kuluja. Käyn töissä, mutta  olen köyhä. Mitään ekstraa ei saa, koskaan. 

Kyllä kypsyttää, näkyy naamasta, eikä kiinnosta he*vettiäkään löydätkö jonkun k*sisen 3€ dinosaurus paidan pojallesi. Mene ETSIMÄÄN, jos se on myynnissä niin kyllä se siellä on. En minäkään tiedä missä se on. 

ja kyllä, etsin uutta työpaikkaa. 

Vierailija
35/57 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin asiakaspalvelu olisi ainoa kärsinyt asia?

Nykyajan tuotanto on kautta linjan nopeaa ja juuri ja juuri yli riman. Osta mikä vaan tuote, se hajoaa murto-osassa siitä ajasta, mitä parikymmentä vuotta sitten kesti.  

Syynä kvartaalitalous ja sijoittajien ahneus. Kaikki liikenevä halpuutetaan. Sitten ihmiset mäkättää, kun yksin isoa liikettä osa-aikatyön palkalla hoitava myyjä ei hymyile. Ennen niitä olisi ollut paikalla kaksi, ja lisäksi vartija jossain. Lähikaupassani on nykyään usein henkilö kassalla työssä vartija-kyltti rinnassaan. Hymyilyttää varmasti.

Vierailija
36/57 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persuuntuminen pesiytynyt asiakaspalveluunkin :(

Vierailija
37/57 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin myyjänä 100% kypsä työhön. Vaatimuslista vaan kasvanut muutaman vuoden sisällä JÄRJETTÖMÄKSI, ja palkalla ei edes maksa perus elämisen kuluja. Käyn töissä, mutta  olen köyhä. Mitään ekstraa ei saa, koskaan. 

Kyllä kypsyttää, näkyy naamasta, eikä kiinnosta he*vettiäkään löydätkö jonkun k*sisen 3€ dinosaurus paidan pojallesi. Mene ETSIMÄÄN, jos se on myynnissä niin kyllä se siellä on. En minäkään tiedä missä se on. 

ja kyllä, etsin uutta työpaikkaa. 

JA vielä lisäyksenä, kun koko tuotantoketjusta on jokaista ihmistä riistetty, minun lisäkseni, kehtaa asiakas vielä vääntää hinnasta kassalla. Eikö ole mitään aleja?? Minähän myyjänä kun en niistä hinnoista päätä! 

Aaseja kaupat täynnä. Aspa vastaa niinkuin sille huudetaan. 

Vierailija
38/57 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut saman kuinka asiakaspalvelu on huonontunut viime vuosina. Viimeksi, kun kävin passikuvassa, kuvaajana toiminut nuori mies naurahti ensimmäiselle ottamalleen kuvalle minusta. Tuli itselle hieman hämmentynyt olo. Päätin jättää tuon kuvaamon ja seuraavan kerran menen passikuvaan toisaalle, vaikka maksaisi enemmän. Myös kesällä totesin kuinka osa nuorista kesätyöntekijöistä asiakaspalvelutilanteissa eivät osaa ihan perustapoja. Eli tervehditään ystävällisesti.

Ja muutenkin osa suomalaisista on kuin luolassa kasvaneita mitä tulee hyviin käytöstapoihin. Ennen kotona opetettiin hyviä tapoja ja tiettyä kohteliaisuutta muita kohtaan.

Pari viikkoa sitten oli työpaikkani pikkujoulut vähän paremmassa ravintolassa. Huomasin kuinka joidenkin pöytätavat oli mitä oli. Syödään naama kiinni lautasessa ja hotkitaan kuin se olisi elämän viimeinen ateria. Ja nuo huonot pöytätavat koskee niin miehiä kuin naisia. Eräs perheenäiti sanoi kerran, että pöytätavat eivät ole elämässä tärkeä asia. Eli siinä kasvatettiin uutta luolassa kasvanutta sukupolvea. 

Vierailija
39/57 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Persuuntuminen pesiytynyt asiakaspalveluunkin :(

Taitaa olla toisinpäin. Elämäntapatyöttömät vihreät on pakotettu töihin niin eihän se työnteko kiinnosta.

Vierailija
40/57 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi aspan pitäisikään hymyillä koko ajan?

Ei tarvitse olla kuin naantalin aurinko. Mutta miksi olla naama vääränä ja epäkohtelias, kun voisi olla neutraalin ystävällinen.