Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asiakaspalvelun taso on mennyt järkyttävästi alaspäin

Vierailija
05.12.2025 |

Esimerkkinä niinkin pieniä asia kuin passikuva.

Kun kävin v. 2007 otattamassa ensimmäisen passikuvani, teki valokuvausliikkeen työntekijä tarkkaa työtä. Katsoi, että istun kunnolla tuolilla ja huolehti, että hiukset on hyvin. Ohjasi "nosta vähän leukaa, käännä päätä hieman vasemmalle" tyyliin. Kuvia otettiin useita ja valittiin sopivin. Kuva olikin onnistunut. Kun kävin 2020 ottamassa kuvan viimeksi henkilökorttia varten, valokuvausliikkeen työntekijä nappasi pari kuvaa, eikä edes näyttänyt niitä minulle. Mitään ohjeita kuvausta varten ei tullut. Nyt viimeisimmällä kerralla kuvaaja palveli toista asiakasta, kun kehotti minua istumaan tuolille. Taas ilman mitään ohjeita. Kuvaaja nappasi kiireessä yhden kuvan, näytti minulle kuvaa nopeasti ja rahasti 25 e tuosta "palvelusta".

Sama asiakaspalvelun laadun surkeus on nykyään näkyvillä monessa muussakin paikassa. Tällä viikolla Tokmannin hyllyä täyttämässä ollut myyjä mulkaisi vihaisesti eikä edes tervehtinyt, kun huikkasin kassalta "Moikka, tulisin maksamaan ostokset". Tuli vain hiljaa kassan ääreen, piippasi ostokset ja totesi loppusumman. Ei mitään tervehtimistä, hymystä puhumattakaan. Sama meno on monissa muissakin paikoissa. Palvelu on minimissään, käytös on ikävää ja usein annetaan ymmärtää asiakkaan olevan taakaksi, kun häiritsee työntekijää. Ennen olisi hävettänyt, jos palvelun taso olisi ollut näin surkeaa. Sitäkin ihmettelen, miten nämä surkeat asiakaspalvelijat saavat olla töissä, kun lukuisat ihmiset ovat työttöminä ja tekisivät taatusti parempaa jälkeä, jos töihin pääsisivät.

Ap

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä huoli, jos asiakaspalvelun taso on laskenut niin on myös asiakkaiden tasokin. Asiattomia kommentteja, huutamista, uhkailua, sylkemistä ja tuhat muuta juttua. 

Vierailija
42/57 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valokuvaamoja on viidesosa siitä määrästä mitä ennen. Kilpailua ei välttämättä ole, joten laatua ei tarvitse pitää yllä. Passikuvaus lienee kuitenkin monille tärkein tulonlähde.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se niin on Ap että asiakas on todellinen taakka kun työntekijällä olisi muutakin tehtävää kuin palvella sinun tarpeitasi. Opi jo hyvällä että vuoden 2007 aikaiset toimet on unohdettu ja siirrytty uudelle vuosikymmenelle. 2020 vuosikymmen tulee olemaan monille suuria pettymyksiä täynnä. Meidän pitää siis siirtää katseemme jo vuosikymmeneen 2030. Jos silloin koittaisi onnen ja autuuden hetket.

Vierailija
44/57 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua häiritsee zoomer-tuijotus. Ensin tuijotetaan täysin ilmeettömänä kiusallisen pitkään, sitten ehkä tervehdys. Ei pienintäkään hymyä. Jes, jes. Kiitos. Jes. Hei. Äänensävy monotoninen. Ja jälleen se ahdistava robottimainen tuijotus. Mietin kerran, että olihan myyjä varmasti ihminen? Oli hän kai. Tuntui kuin olisin jossain piilokamerassa. Ehkä joku zoomer voisi avata, että mikä tuon tuijotuksen tarkoitus on ja eikö se häiritse teitä? Ja ihan asiallisesti mielestäni käyttäydyin, en kysellyt mitään tyhmiä tms.

Vierailija
45/57 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin osasyy on kiire. Yleisesti työelämän vaatimus: määrä ennen laatua. Eli osoitan syyttävän sormeni johtoportaaseen.

Vierailija
46/57 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina, mikäli mahdollista kannattaa jatkossa jättää menemättä paikkaan, jossa asiakaspalvelu on huonoa, kyllä ne siinä ajan kanssa karsiutuvat, kun asiakkaat katoavat ja rahat jäävät saamatta (eikös se ollut peräti ihan heidän toiveensa).

Neutraali, asiallinen ja muodollinen hyvä käytös riittää. Jos edellä oleva lause tuntuu käsittämättömältä ymmärtää, voi kokeilla, josko vaikka tekoäly osaisi selittää riittävän simppelisti. Tämä erityisesti myös sinne ns. terveydenhuoltoon.

Vierailija
47/57 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on turha vedota kiireeseen tai tiukentuneeseen talouteen siinä, että asiakaspalvelu on pashaa. Hymyily ja ystävällinen käytös ei maksa mitään.

Siinä vaiheessa kun työntekijästä on revitty kaikki irti ja aiheutettu hänelle työuupumus, ei hymyily välttämättä enää tahdo onnistua. Ei vaan pysty. Mutta ei se mitään. Potkut tai savustetaan ulos ja uusi riistettävä tilalle. Nykyisin ei enää arvosteta työntekijäitä, he eivät ole työnantajalle (joka saattaa olla jossain toisella puolella maapalloa) ihmisiä, vaan pelkkiä pelinappuloita. 

Vierailija
48/57 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä huoli, jos asiakaspalvelun taso on laskenut niin on myös asiakkaiden tasokin. Asiattomia kommentteja, huutamista, uhkailua, sylkemistä ja tuhat muuta juttua. 

Tämä! Ja palkat on laskeneet kans ja työntekijöistä tehty osa-aikaisia.Hymyile siinä sitten...

Vierailija
49/57 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua häiritsee zoomer-tuijotus. Ensin tuijotetaan täysin ilmeettömänä kiusallisen pitkään, sitten ehkä tervehdys. Ei pienintäkään hymyä. Jes, jes. Kiitos. Jes. Hei. Äänensävy monotoninen. Ja jälleen se ahdistava robottimainen tuijotus. Mietin kerran, että olihan myyjä varmasti ihminen? Oli hän kai. Tuntui kuin olisin jossain piilokamerassa. Ehkä joku zoomer voisi avata, että mikä tuon tuijotuksen tarkoitus on ja eikö se häiritse teitä? Ja ihan asiallisesti mielestäni käyttäydyin, en kysellyt mitään tyhmiä tms

Osa nuorista on tuollaisia möllöttäjiä, sit eivät tiedä mistään mitään esim kahvilassa kysyin sisältääkö tää tietty annos juustoa ja millaista juustoa "en mä nyt osaa sanoa en oo valmistanut näitä". 

Vierailija
50/57 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on turha vedota kiireeseen tai tiukentuneeseen talouteen siinä, että asiakaspalvelu on pashaa. Hymyily ja ystävällinen käytös ei maksa mitään.

Siinä vaiheessa kun työntekijästä on revitty kaikki irti ja aiheutettu hänelle työuupumus, ei hymyily välttämättä enää tahdo onnistua. Ei vaan pysty. Mutta ei se mitään. Potkut tai savustetaan ulos ja uusi riistettävä tilalle. Nykyisin ei enää arvosteta työntekijäitä, he eivät ole työnantajalle (joka saattaa olla jossain toisella puolella maapalloa) ihmisiä, vaan pelkkiä pelinappuloita. 

Tämä! Ite otin loparit kun aattelin että mielenterveyteni on tärkeämpi kuin se ku sinen palkka.

Vierailija
51/57 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmin puolin mennyt alaspäin. Asiakkaat ja asiakaspalvelijat kummankin vika. Johtuu siitä, että kaikki kohteliaisuus ja käyttäytyminen muita kohtaan on heitetty roskikseen. Veetuilua saa osakseen kumpikin osapuoli jatkuvasti. 

Vierailija
52/57 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin viisi vuotta töissä kaupassa jossa pääasiassa yksin töissä. Läpsystä vaihto toisen työntekijän kanssa jos oli edes työkaveria. Ei päässyt vessaan eikä tauolle koko päivän aikana, pisimmillään 8-9 tuntia vuorot. Voin vannoa että kesähelteellä kun kaupassa oli 30 tai enemmän lämmintä, en jaksanut hymyillä enkä puhua mukavia. Myöhemmin selvisi että olin aika vakavasti vielä sairaskin jo silloin. Ihan puhdasta hvettiä se oli. Varmasti olin yksi näistä paskoista tylyistä asiakaspalvelijoista. Epäinhimillistä! Ymmärrystä ei saanut mistään eikä keneltäkään. Ei ikinä enää. Mieluummin työtön eläkkeelle saakka.

Vierailija
53/57 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Molemmin puolin mennyt alaspäin. Asiakkaat ja asiakaspalvelijat kummankin vika. Johtuu siitä, että kaikki kohteliaisuus ja käyttäytyminen muita kohtaan on heitetty roskikseen. Veetuilua saa osakseen kumpikin osapuoli jatkuvasti. 

Niinhän se on.  Yleensä, jos olet itse ystävällinen, saat ystävällistä palvelua.  Olen ollut asiakaspalvelussa töissä 15 vuotta aikanaan ja todellakin olen ystävällinen asiakas ja aniharvoin saan muuta kuin hyvää ja ystävällistä palvelua. Se on myös totta, että kaikki aloittelevat asiakaspalvelijat eivät ole vielä ihan sisäistäneet työn vaatimuksia, mutta kaikki me ollaan joskus oltu aloittelijoita ja nykyasiakkaatkin osaavat olla varsinaisia mulkeroita.

Vierailija
54/57 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse menin passkikuvaan,minua ennen kuvattavana oli nuori tyttö jolle tämä miespuolinen kuvaaja antoi ohjeita ja kehuja "nosta vähän leukaa.. nyt tuli upea muuten". Minä taas ehdin hädintuskin istua kun räppäisi kuvan ja siirtyi rahastamaan,ilmeisesti viisikymppiselle naiselle ei kannattanuut tuhlata sanoja.

Vierailija
55/57 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekki Tampereen länsipuolella. Kassalla yritin ottaa kipeällä kädellä pankkikorttia ja vähän kesti. Naurahdin ja kerroin käsivammasta. Kassa tuijotti kuin halpaa makkaraa. Ei tervehtinyt, ei kommentoinut, ei kiittänyt, ei mitään. Puhumiseni päätteeksi huudahdin, heippa! Ei reagointia.

Ei palvelua. Meidän perhe ei sinne enää mene, tämä oli jo toinen töykeä reissu. Nöyryyttävä ja halveksiva katse. Minulla ei kotona etätöitä tekevänä ole meikki tai tukka hyvin.  Nyt uskon, ettei meitä asiakkaaksi sinne tarvita. 

Vierailija
56/57 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee itse paremmin jos ei kelpaa.

T. Asiakaspalvelija vuonna 2026

Vierailija
57/57 |
13.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apteekki Tampereen länsipuolella. Kassalla yritin ottaa kipeällä kädellä pankkikorttia ja vähän kesti. Naurahdin ja kerroin käsivammasta. Kassa tuijotti kuin halpaa makkaraa. Ei tervehtinyt, ei kommentoinut, ei kiittänyt, ei mitään. Puhumiseni päätteeksi huudahdin, heippa! Ei reagointia.

Ei palvelua. Meidän perhe ei sinne enää mene, tämä oli jo toinen töykeä reissu. Nöyryyttävä ja halveksiva katse. Minulla ei kotona etätöitä tekevänä ole meikki tai tukka hyvin.  Nyt uskon, ettei meitä asiakkaaksi sinne tarvita. 

joku autisti dei palkattu sinne säälistä