Asiakaspalvelun taso on mennyt järkyttävästi alaspäin
Esimerkkinä niinkin pieniä asia kuin passikuva.
Kun kävin v. 2007 otattamassa ensimmäisen passikuvani, teki valokuvausliikkeen työntekijä tarkkaa työtä. Katsoi, että istun kunnolla tuolilla ja huolehti, että hiukset on hyvin. Ohjasi "nosta vähän leukaa, käännä päätä hieman vasemmalle" tyyliin. Kuvia otettiin useita ja valittiin sopivin. Kuva olikin onnistunut. Kun kävin 2020 ottamassa kuvan viimeksi henkilökorttia varten, valokuvausliikkeen työntekijä nappasi pari kuvaa, eikä edes näyttänyt niitä minulle. Mitään ohjeita kuvausta varten ei tullut. Nyt viimeisimmällä kerralla kuvaaja palveli toista asiakasta, kun kehotti minua istumaan tuolille. Taas ilman mitään ohjeita. Kuvaaja nappasi kiireessä yhden kuvan, näytti minulle kuvaa nopeasti ja rahasti 25 e tuosta "palvelusta".
Sama asiakaspalvelun laadun surkeus on nykyään näkyvillä monessa muussakin paikassa. Tällä viikolla Tokmannin hyllyä täyttämässä ollut myyjä mulkaisi vihaisesti eikä edes tervehtinyt, kun huikkasin kassalta "Moikka, tulisin maksamaan ostokset". Tuli vain hiljaa kassan ääreen, piippasi ostokset ja totesi loppusumman. Ei mitään tervehtimistä, hymystä puhumattakaan. Sama meno on monissa muissakin paikoissa. Palvelu on minimissään, käytös on ikävää ja usein annetaan ymmärtää asiakkaan olevan taakaksi, kun häiritsee työntekijää. Ennen olisi hävettänyt, jos palvelun taso olisi ollut näin surkeaa. Sitäkin ihmettelen, miten nämä surkeat asiakaspalvelijat saavat olla töissä, kun lukuisat ihmiset ovat työttöminä ja tekisivät taatusti parempaa jälkeä, jos töihin pääsisivät.
Ap
Kommentit (7)
Monessa muussakin osaamisessa taso on huonontunut. Työt tehdään vähän sinne päin, mutta palautetta huonosti tekemisestä ri kestetä. Silloin alkaa saikutus ja mielenpahoitus. Ei pärjää tämä maa näillä eväillä, vaan konkka on edessä.
Kyllä ja ärsyttää päivittäin esim. ruokakaupoissa. Parhaat valikoimathan on tyypillisesti isoissa marketeissa, mutta vaikka katsoo halutun tavaran etukäteen verkkovalikoimasta, sitä ei välttämättä kaupasta löydykään. Myyjiä ei ole tai jos on, ne on jotain tilapäisiä tuote-esittelijöitä, joten keltään ei voi kysyä ja kukaan ei osaa vastata. Siinä jää aika monta euroa kauppiaalta rahastamatta, kun myyjät ei tunne edes valikoimia.
Palvelu on todella huonoa. Meillä päin on paljon facen puskaradiossa näitä kiitoksia hyvästä palvelusta yrityksille. Ne tilanteet on kyllä mielestäni ihan peruspalvelua eikä mitään erityistä. Palvelu on siis todella harvinaista nykyisin, että pitää kiitellä erikseen.
Sen mitä itse käytän niin kauppojen kassoilla on iäkkäämpiä hapannaamoja. Ei edes tervehditä. Nuoret asiakaspalvelijat saattaa kesken palvelun alkaa juomaan juomapullostaan ja esim viime vuonna jääteläkioskilla nuori työntekijä vastasi puhelimeen kesken palvelun. Jotenkin tökeröä.
Tuo passikuvahomma on täysin totta. Hyvä, kun olin ehtinyt istua tuolille kuvaa varten, niin jo oli kamera räpsähtänyt pari kertaa. Kuvavaihtoehdot aivan hirveä, mutten kehdannut sanoa että ota lisää, sillä työntekijä oli niin tympeä. Pienellä neuvonnalla olisi saanut ihan järkevät kuvat, mut kun ei tää vuoden "asiakaspalvelija" vaivautunut millään tavalla palvelemaan. Ja liikkeessä ei ollut yhtäkään asiakasta tai vaikuttanut kiireiseltä, toinen myyjäkin oli paikalla. Kyllä ärsytti maksaa kiskurihinta.
Man har diametralt motsatta erfarenheter. Passfotografiet som togs i Finland för drygt tio år sedan av en gammal tant var en helt ok upplevelse. Det fotografiet som togs av en ung man till följande pass var en betydligt bättre upplevelse. Det att hela passprocessen suger är en annan sak.
I affärerna, både hemma och i Finland, får man i regel riktigt vänlig service. Personalens kunnande varierar från utmärkt till fem före inget. Min uppfattning är den, att de som inte kan har lättare att medge än förut och så skaffas en annan expedit eller vägleds det till en annan affär. Problemet som återstår är affärer med för lite personal.
Allekirjoitan tuon passikuvajutun. Ennen tosiaan oli palvelua ja passikuvassakin näytti hyvältä. Nykyään passikuvat ovat sellaisia että passia katsova saattaa todeta että näytät livenä paremmalta.