Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyajan pennut eivät osaa olla ilman puhelintaan

Vierailija
05.12.2025 |

https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000011669583.html

Kun itse olin ysiluokalla niin ruotsin opettaja sanoi, että on se nyt kumma kun joka toisella teistä on kännykkä(liioitteli), ette te vielä niin tärkeitä ole. Silloin kun minä olin nuori niin kännykkä oli vain aikuisilla, jotka sitä oikeasti työnsä puolesta tarvitsivat. 

Nykyään pennut ovat syntyneet älypuhelin liimattuna naamaan kiinni eikä osata olla edes 15 min välituntia ilman sitä.

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No me oltiin välitunnit tupakalla, mun mielestä tuo puhelin on siihen verrattuna ihan hyvä vaihtoehto. 

Mikä saa sinut luulemaan, että älylaitteiden käyttö ja tupakointi ovat toisensa poissulkevia asioita?

Minulla oli yksi naapuri, joka aina pihalla liikkuessaan piteli toisessa kädessä kännykkää ja toisessa tupakkaa olipa kyse vaikkapa roskapussin viemisestä roskakatokseen.

Vierailija
42/58 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No me oltiin välitunnit tupakalla, mun mielestä tuo puhelin on siihen verrattuna ihan hyvä vaihtoehto. 

Niin, nää vapettaa jotain hattaran makuista höyryä nikotiinipussi huulessa samalla kun on puhelimella. Röökipaikalle.piti sentään vähän kävellä, tuli raitista ilmaa ja se oli myös sosiaalinen tilanne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen kännykkäriippuvuus on viime kädessä vanhempien etu. Jos riippuvuutta ei ole, niin lasta on hyvin vaikea painostaa mihinkään koska ei voi uhata kännykän takavarikoinnilla.

Vierailija
44/58 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ilmiö on yksi syy lisää, miksi pidän lisääntyneitä ihmisiä melko tyhminä. Omat per she delmät eivät osaa käyttäytyä, mutta sehän on luonnollisesti muiden vika 🙄

Vierailija
45/58 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, hirveä parku kun pitää olla 4-5 tuntia ilman luuria. Ysärillä ei kenellkään ollut kännyköitä koulussa ja hyvin pärjättiin. 

Pärjäätkö sä nyt itse ilman puhelinta 4-5 tuntia? Ole vaikka seuraavat 5 tuntia ilman.

Oletko koskaan ollut  työelämässä? Voi tulla sinulle järkytyksenä, että monilla työpaikoilla pitää olla ilman puhelinta. 

eri

Ja silloin onkin paljon kaikenlaista mielenkiintoista tekemistä. Helppo olla ilman puhelinta.

Koita olla illalla 4-5 tuntia ilman puhelinta.

Vierailija
46/58 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, hirveä parku kun pitää olla 4-5 tuntia ilman luuria. Ysärillä ei kenellkään ollut kännyköitä koulussa ja hyvin pärjättiin. 

Pärjäätkö sä nyt itse ilman puhelinta 4-5 tuntia? Ole vaikka seuraavat 5 tuntia ilman.

Sullako on puhelin kädessä myös nukkuessa vai miten noin lyhyt aika on sinulle ylivoimaista? 

Mikäs urpo sä olet?

Vierailija
47/58 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko koskaan ollut  työelämässä? Voi tulla sinulle järkytyksenä, että monilla työpaikoilla pitää olla ilman puhelinta. 

eri

Itse et ole tainnut olla vuosiin, monella työpaikalla on oma työpuhelin käytössä ihan sitä työntekoa varten. 

Tai sitten tietokone, jolla voi välillä selata nettiä tms, mitä sillä puhelimessa tekisi vapaa-ajalla.  

Vierailija
48/58 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen muutaman kerran seurannut huvikseni bussimatkan aikana miten jotkut nuorison edustajat vetävät hupun kokonaan päänsä peitoksi, ovat niska kumaralla etukenossa ja katse on täysin lukittunut kännykän kuvaruutuun. Aivan kuin sitä netin ulkopuolista maailmaa ei olisi olemassa. Sekin aika masentava näky kun näkee kaveriporukan, jossa suurin osa räplää omia kännyköitään sen sjaan että he puhuisivat suoraan toisilleen tai he tarvitsevat eräänlaisen apuvälineen osaksi normaalia keskustelua.

Läheisen ammattikoulun nuoret ovat ryhdistäytyneet ja puhuvat toisilleen bussissa. Kivaa kun muutkin matkustajat saavat kuunnella sitä "pate jätkä vitu homo"-keskustelua.

Vierailija
49/58 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin samaan aikaan marmatetaan jatkuvasta puhelimen käytöstä, kun toisaalla kaikki on viety sovelluksiin ja oletetaan että kaikilla on puhelin kokoajan mukana ja kaikki ovat jatkuvasti tavoitettavissa. Ristiriitaista.

Vierailija
50/58 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin usein mitä ihmiset katsovat puhelimistaan, kun itse en sieltä jatkuvasti katseltavaa löydä.

Vierailija
51/58 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa iässä koulua on 6-7 tuntia päivässä! 

Missä iässä? 

Vierailija
52/58 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin usein mitä ihmiset katsovat puhelimistaan, kun itse en sieltä jatkuvasti katseltavaa löydä.

Somea. Sieltä löytyy loputtomasti katsottavaa. 

Vierailija
53/58 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen kännykkäriippuvuus on viime kädessä vanhempien etu. Jos riippuvuutta ei ole, niin lasta on hyvin vaikea painostaa mihinkään koska ei voi uhata kännykän takavarikoinnilla.

Tuo on muuten totta. Niissä tilanteissa missä olisi ennen annettu selkäsauna otetaan nykyään puhelin pois.

Vierailija
54/58 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo on muuten totta. Niissä tilanteissa missä olisi ennen annettu selkäsauna otetaan nykyään puhelin pois.

Vanhemmuus pahasti hukassa, jos selkäsauna ja puhelimen pois ottaminen ovat ainoat tavat saada lapsi tottelemaan. 

Vierailija
55/58 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ilmiö on yksi syy lisää, miksi pidän lisääntyneitä ihmisiä melko tyhminä. Omat per she delmät eivät osaa käyttäytyä, mutta sehän on luonnollisesti muiden vika 🙄

Tämä voi järkyttää persehedelmää, mutta kaikki eivät ole samanlaisia kuin sinä. Ei ole kaikilla lapsilla käytöshäiriöitä, vaikka sinulla on. 

Vierailija
56/58 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa iässä koulua on 6-7 tuntia päivässä! 

Missä iässä? 

Yläkouluiässä, kun luet uutisen siinä kerrotaan että tää puhelin kielto tulee yläkouluihin koskemaan myös välitunteja. Alakoulussa minusta tää ois ihan hyvä, mutta yläkoulussa lasta ei pitäisi liikaa holhota. 

Vierailija
57/58 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmuus pahasti hukassa, jos selkäsauna ja puhelimen pois ottaminen ovat ainoat tavat saada lapsi tottelemaan. 

Mitä itse tekisit tiukassa tilanteessa, kun mitkään saarnat, lahjonnat, harhautukset tai muut eivät auta?

Vierailija
58/58 |
06.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ei ollut puhelimia lapsilla ja siten ei saanut yhteyttä koko ajan. Piti vaan sopiva aikoja jolloin lapsen piti olla paikassa X ja sitten odoteltiin jos ei ollut. Moniko vanhempi nykyään hyväksyisi tuollaisen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän