Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyajan pennut eivät osaa olla ilman puhelintaan

Vierailija
05.12.2025 |

https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000011669583.html

Kun itse olin ysiluokalla niin ruotsin opettaja sanoi, että on se nyt kumma kun joka toisella teistä on kännykkä(liioitteli), ette te vielä niin tärkeitä ole. Silloin kun minä olin nuori niin kännykkä oli vain aikuisilla, jotka sitä oikeasti työnsä puolesta tarvitsivat. 

Nykyään pennut ovat syntyneet älypuhelin liimattuna naamaan kiinni eikä osata olla edes 15 min välituntia ilman sitä.

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No me oltiin välitunnit tupakalla, mun mielestä tuo puhelin on siihen verrattuna ihan hyvä vaihtoehto. 

Ei ole. Tupakkatauko on sosiaalinen tapahtuma.

Toki siellä yläasteen röökipaikalla verkostoituu lähinnä huonoon seuraan. 

Vasta myöhemmin elämässä tulee se, että röökipaikalla bondataan ja on hyvää seuraa. Minä tiedän useita sellaisiakin, jotka eivät ole koskaan edes itse polttaneet, mutta ovat aina esim. juhlissa tupakkapaikalla mukana sosialisoimassa. 

Vierailija
22/58 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muutaman kerran seurannut huvikseni bussimatkan aikana miten jotkut nuorison edustajat vetävät hupun kokonaan päänsä peitoksi, ovat niska kumaralla etukenossa ja katse on täysin lukittunut kännykän kuvaruutuun. Aivan kuin sitä netin ulkopuolista maailmaa ei olisi olemassa. Sekin aika masentava näky kun näkee kaveriporukan, jossa suurin osa räplää omia kännyköitään sen sjaan että he puhuisivat suoraan toisilleen tai he tarvitsevat eräänlaisen apuvälineen osaksi normaalia keskustelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen muutaman kerran seurannut huvikseni bussimatkan aikana miten jotkut nuorison edustajat vetävät hupun kokonaan päänsä peitoksi, ovat niska kumaralla etukenossa ja katse on täysin lukittunut kännykän kuvaruutuun. Aivan kuin sitä netin ulkopuolista maailmaa ei olisi olemassa. Sekin aika masentava näky kun näkee kaveriporukan, jossa suurin osa räplää omia kännyköitään sen sjaan että he puhuisivat suoraan toisilleen tai he tarvitsevat eräänlaisen apuvälineen osaksi normaalia keskustelua.

Bussissa näkee hyvin harvoin yhtäkään alle 70-vuotiasta, joka olisi ilman puhelimen räpläämistä. 

Vierailija
24/58 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, hirveä parku kun pitää olla 4-5 tuntia ilman luuria. Ysärillä ei kenellkään ollut kännyköitä koulussa ja hyvin pärjättiin. 

Pärjäätkö sä nyt itse ilman puhelinta 4-5 tuntia? Ole vaikka seuraavat 5 tuntia ilman.

Vierailija
25/58 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bussissa näkee hyvin harvoin yhtäkään alle 70-vuotiasta, joka olisi ilman puhelimen räpläämistä. 

Tuo on totta. Itse en räplää jatkuvasti. Joskus katson karttaa tms, mutta se on vain pieni hetki.

Vierailija
26/58 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No me oltiin välitunnit tupakalla, mun mielestä tuo puhelin on siihen verrattuna ihan hyvä vaihtoehto. 

Mikä saa sinut luulemaan, että älylaitteiden käyttö ja tupakointi ovat toisensa poissulkevia asioita?

Vierailija
27/58 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, hirveä parku kun pitää olla 4-5 tuntia ilman luuria. Ysärillä ei kenellkään ollut kännyköitä koulussa ja hyvin pärjättiin. 

Pärjäätkö sä nyt itse ilman puhelinta 4-5 tuntia? Ole vaikka seuraavat 5 tuntia ilman.

Helposti. Miksi ihmeessä en pärjäisi? Olenhan jokainen arkipäivä 8-9 tuntia ilman puhelinta. Kutsutaan nimellä työnteko.

Vierailija
28/58 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko koskaan ollut  työelämässä? Voi tulla sinulle järkytyksenä, että monilla työpaikoilla pitää olla ilman puhelinta. 

eri

Vierailija
29/58 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sullako on puhelin kädessä myös nukkuessa vai miten noin lyhyt aika on sinulle ylivoimaista? 

Vierailija
30/58 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin kun minä olin nuori niin puhelimessa oli vain matopeli ja space impact, M39.

Vierailija
31/58 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuossa iässä koulua on 6-7 tuntia päivässä! 

Vierailija
32/58 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä saa sinut luulemaan, että älylaitteiden käyttö ja tupakointi ovat toisensa poissulkevia asioita?

En minä ainakaan osaa sätkää kääriä puhelin kädessä. 

Vierailija
33/58 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvulla vielä ajettiin pihalle JOKA välitunnilla. Nykyään ei siis mennä ulos?

Vierailija
34/58 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko koskaan ollut  työelämässä? Voi tulla sinulle järkytyksenä, että monilla työpaikoilla pitää olla ilman puhelinta. 

eri

Itse et ole tainnut olla vuosiin, monella työpaikalla on oma työpuhelin käytössä ihan sitä työntekoa varten. 

Vierailija
35/58 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn kuntosalilla päivisin jolloin siellä on selvästi alle parikymppisiä. Piti kerran melkein ottaa valokuva kun näin kymmenen teiniä istumassa laitteilla selkä kyyryssä tuijottamassa puhelinta. Siitä olisi tullut meemi somessa. 

Vierailija
36/58 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talojen mattoparvekkeilla näki vielä muutama vuosin sitten naisia talvisin kyykyssä, puhelin toisessa ja rööki toisessa kädessä.  

Vierailija
37/58 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ole aikuiset sen parempia. Kotiseudulla kulkee pari tyyppiä, jotka eivät voi näköjään edes kävellä askeltakaan, ilman että naama on ruudussa 100% koko ajan. Siis sen ulkona kävelynkin ajan. Toiselle ilmestyi jo toinen luuri kouraan 😄 

Oma puolisokin tulee töistä, ja romahtaa sohvalle vain luuria selaamaan. En tiedä mitään surkeampaa näkyä kuin apaattisena sen somevideoverran tuijottaminen. Kukaan ei edes enää soita näillä, puhelimet ovat jotain ihme viihdekapulan ja pelikonsolin yhdistelmiä. 

Vierailija
38/58 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talojen mattoparvekkeilla näki vielä muutama vuosin sitten naisia talvisin kyykyssä, puhelin toisessa ja rööki toisessa kädessä.  

Ja kahvimuki edessä lattialla. 

Vierailija
39/58 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyaikana puhelin on 95 prossaa pelkkä häirikköväline.

Vierailija
40/58 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa minäkään, vaikka ei minua voi rehellisyyden nimissä pennuksi kutsua.

N53

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yhdeksän