Voiko karjalanpaistiin laittaa hirveäkin?
Meillä on pakasteet pullollaan hirven lihaa. Voiko laittaa karjalanpaistilihojen sekaan? Vai tuleeko liikaa eri lihoja?
Kommentit (28)
Ei voi laittaa, jos ei ole aitoa karjalanhirveä!
Juuri laitoin leivinuuniin paistumaan "karjalanpaistin tapaisen" pelkästä hirvenlihasta. En laita muita lihoja hirvenlihapaistiin.
Perinteisesti karjalanpaistiin on laitettu useampaa sorttia lihaa. Minä laitan nautaa, possua ja lammasta, koska niitä saa kaupasta helpoiten. Hirveliha sopii mainiosti! (Linnut eivät kuulu joukkoon)
Jossain päin karjalanpaistiin laitettiin myös sisäelimiä kuten maksaa ja munuaisia.
Minun paistissani ei ole kasviksia lainkaan vaan ne tarjotaan erikseen. En laita edes sipulia, vaikka se vaikuttaa olevan aika yleinen lisä. Porkkanasta tulee ihan liikaa makeutta. Pelkkää lihaa, vähän vettä, suolaa ja pippuria sekaan sitten yöksi uuniin matalalle lämmölle.
Tottakai voi, tuleekin hyvää. Saisinpa hirvenlihaa.
Totta kai voi laittaa! Koko naudanlihan voi oikeastaan korvata hirvellä. Äitini teki aina hirveä tällä tavalla karjalanpaistin tapaan, pitkään hauduteltuna leivinuunissa.
karjalanpaisti:
Karjalanpaisti (karj. päččiliha) on karjalainen perinneruoka, alun perin nimeltään pelkästään paisti tai tarkemmin määriteltynä ruukkupaisti, uunipaisti tai pätsiliha. Karjala-etuliitteen ruoka sai levitessään koko Suomeen sotien jälkeen evakkojen mukana[1].
Karjalanpaistiin kuuluu lihaa kuutioina ja juhlavaan versioon useita lihalajeja, kuten sian-, naudan- ja lampaanlihaa. Muina aineksina käytetään vettä, sipulia, suolaa, pippuria ja laakerinlehtiä.[2] Perusohjeesta on lukuisia muunnelmia. Raaka-aineena saatettiin käyttää myös sisäelimiä, kuten maksaa ja munuaisia, tai juureksia, sipulia, perunaa tai porkkanaa. Myös ryynejä tai papuja, lähinnä härkäpapua,[1] voitiin käyttää. Yleensä karjalanpaistin lisukkeena tarjotaan keitettyjä perunoita tai perunasosetta. Arkisempi karjalanpaisti syntyy käyttäen raaka-aineena pelkkää lihaa, vettä ja mausteita. Luut ja juurekset antavat ruoalle makua, joten niitä on syytä panna mukaan.[3]
Karjalanpaistin aineksia.
Oleellista valmistuksessa on matala lämpötila (alle 100 astetta) ja pitkä kypsymisaika, mieluummin yön yli, mutta joissakin ohjeissa neuvotaan mikrobien lisääntymisen estämiseksi korkeampia lämpötiloja.[1]
Voi, itse laitan myös chiliä ja ananasta.
Ei kai sentään? Sittenhän se olisi hirveä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai sentään? Sittenhän se olisi hirveä.
Hirveän hyvää siitä tulee.
Ei kannata sitten ihmetellä, jos lopputulos on hirveä.
Voihan siihen laittaa vaikka kunttaa. Kokemus sitten kertoo, kannattiko.
Kyllä, mutta se on sitten hirvelänpaistia.
Vierailija kirjoitti:
Nyhtöpossua
Vierailija kirjoitti:
Sinne vaan pataan ja kyllä käy.
Juuri näin. Usein laitan puolet... viime jouluna koko paisti oli samalla ohjeella hirveä , johon laitoin reilusti voita. Kaikki tykkäsi.
Tietenkin. Hitaasti kypsyttää vaan. Suosittelen kuitenkin Karjalanpaistin sekaan ehtaa kotimaiu kalkkunaa🦃😍🥰🦃
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyhtöpossua
Ei nyhdetä, vaan ihan tavallinen karjalanpaisti chilillä ja ananaksella. Suosittelen kokeilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin. Hitaasti kypsyttää vaan. Suosittelen kuitenkin Karjalanpaistin sekaan ehtaa kotimaiu kalkkunaa🦃😍🥰🦃
Siskonmakkarat sopii myös hyvin paistin joukkoon. Vähän väkevämpää makua jos haluaa niin laittaa chorizoa.
En hirveäisi laittaa.