Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saa ajan nuorelle terapiaan?

Vierailija
04.12.2025 |

Kuulemma terveyskeskuksen kautta on vaikea saada tai jonotusaika on pitkä. Onko näin? Saako yksityisen kautta lähetteen nopeammin? Kumpi on parempi, julkisen palveluseteli vai kelan tuki? Opiskelupaikkaa ei ole juuri nyt. Päihteiden käyttöä ei ole. Vakavaa häiriötä on. Nippanappa täysi-ikäinen. Auttakaa.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin kiinnostaisi päästä nuorelle terapeutille

Vierailija
2/22 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minuakin kiinnostaisi päästä nuorelle terapeutille

Tarvisit puheterapiaa luetunymmärtämisen kehittämiseksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä terapiaan ei noin vain varata aikaa vaan ensin lääkärin pitää arvioida ongelmat ja tehdä hoitosuunnitelma. Tietysti itsemaksavana voi milloin vaan mennä terapiaan. Riippuu ihan paikkakunnasta miten voi lähteä hakemaan apua. Yleensä täysi-ikäisellä se on perusterveydenhuolto eli terveyskeskus. Usein on myös jotain kunnallisia päihde- ja mielenterveyspalveluita joihin voi varata ajan ja siellä tehdään hoidontarpeenarvio. Yksityiseltä psykiatrilta voi saada diagnoosin ja lausunnon terapiaan mutta ei Kela lähde mukaan jos on syrjäytynyt nuori jolla ei ole kunnollista kuntoutussuunnitelmaa. 

Vierailija
4/22 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyskeskus. Jos on vakavaa, pääsee hyvin nopeasti. Jos ei, joutuu odottelemaan. Odotusaikaa pidentää tuo pähkäilysi. Yksityiselle pääsee myös. Voi miettiä onko Thaikun tai Intian matka tärkeämpää kuitenkin, tai autolaina.

Vierailija
5/22 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen lähetteen saa ihan samalla tavalla julkiseltakin puolelta.

Nuorisopstkiatriaan on sitten pitkä jono. Mikäli teillä on varaa yksityiseen terapiaan,  niin sinne tietysti pääsee nopeasti. 

Vierailija
6/22 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sitä vaivaa?

Vaikuttaa ainakin hoidonvastaiselta tapaukselta, kun ei itse kysele ja ota selvää. 

Vierailija
7/22 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorisopsykiatriaan pääsee huonosti. Yleensä koululääkäri on paras taho tekemään lähetettä. Nuorisopsyka sitten arvioi ottaako vai ei jonoonsa. 

Vierailija
8/22 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie se uimahalliin 

Vierailija
9/22 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sen lähetteen saa ihan samalla tavalla julkiseltakin puolelta.

Nuorisopstkiatriaan on sitten pitkä jono. Mikäli teillä on varaa yksityiseen terapiaan,  niin sinne tietysti pääsee nopeasti. 

Ei ainakaan Helsingissä ole, jos on vakavasta asiasta kyse. Ei kannata pelotella. 

Vierailija
10/22 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä sitä vaivaa?

Vaikuttaa ainakin hoidonvastaiselta tapaukselta, kun ei itse kysele ja ota selvää. 

Ei halua hoitoa vaan haluaa kuolla. 

Vierailija
11/22 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuorisopsykiatriaan pääsee huonosti. Yleensä koululääkäri on paras taho tekemään lähetettä. Nuorisopsyka sitten arvioi ottaako vai ei jonoonsa. 

Jos on kyse teini-angstista, ei pääse nopeasti. Jos on kyse vakavasta sairaudesta, pääsee tosi nopeasti.

Vierailija
12/22 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita 112 jos lapsesi on itsetuhoinen.

Vierailija
13/22 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on kyse teini-angstista, ei pääse nopeasti. Jos on kyse vakavasta sairaudesta, pääsee tosi nopeasti.

Ei pääse. Olen sosiaalityöntekijä ja asiakkaillani on saattanut olla lukuisia itsemurhayrityksiäkin jo takana, mutta psykiatriaan ei pääse. 

Vierailija
14/22 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sitä vaivaa?

Voit soittaa heti, 112.

Vierailija
15/22 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sä lähetettä tarvi, senkun varaat ajan yksityiselle. Mullakin on just terveystalossa menossa 20 käyntikerran psykoterapia, aikoja sais vaikka useamman viikossa, mut käyn vaan kerta viikkoon.

Vierailija
16/22 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soitat terapeutille ja sovit ajan, niin minäkin tein. Terapia alkoi seuraavalla viikolla.

Vierailija
17/22 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pääse. Olen sosiaalityöntekijä ja asiakkaillani on saattanut olla lukuisia itsemurhayrityksiäkin jo takana, mutta psykiatriaan ei pääse. 

Eikö siis itsemurhayrityksen aikana tai jälkeen saanut hoitoa? Ei voi pitää paikkaansa. Jos viiltää ranteet auki, ottaa yliannostuksen tms joutuu kyllä sairaalaan tai sitten kuolee.

Vierailija
18/22 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä sitä vaivaa?

Voit soittaa heti, 112.

Mä olen halunnut kuolla nelosluokkalalsesta lähtien, siitä on nyt 32 vuotta. Mitä se häkeen soittelu auttaa?

Vierailija
19/22 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö siis itsemurhayrityksen aikana tai jälkeen saanut hoitoa? Ei voi pitää paikkaansa. Jos viiltää ranteet auki, ottaa yliannostuksen tms joutuu kyllä sairaalaan tai sitten kuolee.

Aika harvoin hoitohenkilökunta on paikalla just silloin hoitoa antamassa kun toinen tekee sitä itsaria.

Vierailija
20/22 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muljahti vatsanpohjassa, mistä ap tiedät, että lapsesi haluaa kuolla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän