Siman tekemisestä kysymys.
Kun ohjeessa sanotaan " lisää 1 tl sokeria jokaiseen pulloon" , niin minkä kokoista pulloa tarkoitetaan? Mistään netistä hakemastani ohjeesta en ole tuota pullon kokoa löytänyt. Ja onhan se vähän eri asia laittaa 1tl sokeria 0,5l pulloon kuin 3l pulloon.
Niin ja kun varoitetaan sulkemasta pulloa liian tiiviisti, niin mitenkäs se tapahtuu? Mulla on vaan kierrekorkillisia pulloja käytössä. Pitäisikö jättää ilmatilaa vähän enemmän vai?
Joo, oon ekaa kertaa asialla...
Kommentit (7)
Ilmeisesti sitä tarvitaan vain jotenkin varmistamaan käymisen alkuunpääseminen. Minä olen aina pannut 1 tl pullon koosta riippumatta.
Ja minusta kierrekorkilliset limsapullot kannattaa kyllä panna aika tiukasti kiinni. Muuten hiilihappo karkaa pulloista täysin eikä simasta tule läheskään niin hyvää.
En ole ikinä laittanut sokeria pulloon!! Sehän laitetaan valmistusvaiheessa jo! Siis ämpäriin!
ei ne ala poksumaan kun kylmään laittaa. Mutta jos käytättää lämpimässä niin sitten mahdollista.
Joskus erehdyin ja lasia sai kerätä koko kämpästä, kun mosahti.
Nuo 1,5 litran limpapullot kestää tosi kovia paineita, sen huomaa korkin pullistumisesta, jos painetta alkaa olla liikaa. Ja kylmässä säilytys hidastaa käymistä, joten vain 1 päivä kannattaa säilyttää huoneenlämmössä korrki kiinni ja sitte siirtää jääkaappilämpötilaan.
Ja kun otatte simat lämpimään, kannattaa avata pullo pian, kylmänä sima kuohuu vähemmän(että kaikki ei kuohu pois kun pullon avaa)
ja ajattelin huomis iltana tai su aamuna sen pullottaa - onneksi on aikaa harkita!
kannattaa suhautella niitä pullon korkkeja esim. kerran päivässä eli avaat ja suljet uudestaa.
hyvin se menee, helppoa ku heinän teko!