Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitkäaikaistyötön-mitä töitä haet lakimuutoksen myötä?

Vierailija
04.12.2025 |

..vai onko sinulle mahdollisesti tehty TE-työntekijän toimesta päätös: "ei työnhakuvelvoitetta"?

Uskotko työllistyväsi näillä valtion "työllistämis"menetelmillä ja muilla kepulikonsteilla,joita Urpoliini köyhien niskaan kasaa? Itse olen aivan varma,että en tule saamaan yhtäkään työpaikkaa,vaikka hakisin jokaista Suomessa avoinna olevaa (laillista) työtä. 

Onnea vain teille, työnantajat-saatte varmasti vuoden alussa jälleen läjäpäin roskapostia, jossa kerrotaan lukuisia syitä,miksi hakijaa ei kannata palkata. 

Fakta on,että Kelassa ja TE:ssä tälle valtion järjettömälle toiminnalle naureskellaan ihan avoimesti.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko on työkyvyttömyyseläke? En voi kouluttautua sosiaalisten tilojen pelon vuoksi ja töitä en ole saanut. Niihin koulutuksiin joihin olisin kyennyt ei valittu. Jos on työ mitä pystyn tekemään niin olen parhaimistoa mitä tulee työmoraaliin. Harmi. Kaikki ovet on sulkeutuneet joten on ehkä aika luovuttaa. Paljon se eläke on?

Et sellaiselle pääse mutta monien muiden tavoin voit olla työttömänä työnhakijana vapautettuna 4 paikan hakemisesta.

Joillain paikkakunnilla kuntouttava työtoiminta jatkuu toiminnot siirtyy vain eri organisaatioon.

Vierailija
22/37 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haen aina samalla kirjeellä.

"Heippa, olen Marjatta, 54 vuotias syrjäytynyt ja mielenterveysongelmainen alkoholisti. Ottaisitteko minut töihin? En voi luvata olevani ahkera, mieluummin en ole. En kykene oppimaan kovin nopeasti ja tykkään tehdä asiat siten kuin ne minun mielestäni pitäisi tehdä. En voi tehdä maanantaisin aamuvuoroja kun silloin pitää ilmoittautua ehdonalaisvalvojalle."

Tuletko mulle avustajaksi?

T: R. Purra

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuo muutu mitenkään.

2000. Piti hakea ensisijaista etuutta. Eli toimeentulotukea sai. Kun ilmoittautui työkkäriin ja toimi siellä sovitusti.

Silloin toimeentulotuki oli kunnilla. Tuon ensisijaisuuden poistaminen on lisännyt masentumista ja syrjäytymistä paljon. 

Siksi on ainoa hyvä asia. Mikä palaa. Ja kuka per.... taukki on tuon poistanut. Lisäsi syrjäytymisen määrää triplaten.

Vuonna 2000 byrokratian käskemänä. Hain 20 vuotiaana kouluun ja tein 4 kk työmarkkinatuella harjoittelua. Sossusta sain oman ohjaajan ammattikoulun ajaksi.

Nuori on helppo tiputtaa kotiinsa nukkumaan, kun mikään ei vaadi ulos lähtemään.

Ja hyvä se on arvioida työkyvyttömienkin tilannetta, jos sieltä löytyisi jotain. Mitä ei kotona istumalla löydy.

Kokemuksen syvällä rintaäänellä. Tämä ensisijainen etuus on hyvä juttu.

Vierailija
24/37 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko on työkyvyttömyyseläke? En voi kouluttautua sosiaalisten tilojen pelon vuoksi ja töitä en ole saanut. Niihin koulutuksiin joihin olisin kyennyt ei valittu. Jos on työ mitä pystyn tekemään niin olen parhaimistoa mitä tulee työmoraaliin. Harmi. Kaikki ovet on sulkeutuneet joten on ehkä aika luovuttaa. Paljon se eläke on?

Se on pienimmillääm hiukan isompi kuin pienin työttömyyskorvaus. Mutta se on senkokoinen, että sitten ei tule perustoimeentulotukea, se kannattaa ottaa huomioon.

Vierailija
25/37 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuori on helppo tiputtaa kotiinsa nukkumaan, kun mikään ei vaadi ulos lähtemään.

Ne keinot millä vanhemmat ennen saivat pakotettua lapsensa kouluun ovat nykyisin lasun paikka. Tämän päivän vanhemmat voivat vain anella, että lapsi menisi sinne.

Vierailija
26/37 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et sellaiselle pääse mutta monien muiden tavoin voit olla työttömänä työnhakijana vapautettuna 4 paikan hakemisesta.

Joillain paikkakunnilla kuntouttava työtoiminta jatkuu toiminnot siirtyy vain eri organisaatioon.

Kiitos tiedosta. Ainut ja merkittävä puoli luovuttamisessa on se ettei pää kestä kotona oloa. Ennen palkkatukityötä olin jo aivan kurkkua myöten täynnä sitä. Energisen ihmisen on vaikea ylläpitää iloista mieltä jos lenkkipolku on ainoa paikka mihin pääsee pakoon. Ja se kun vain lisää energiaa ja iloista mieltä. Sitten kun ei ole tekemistä niin syntyy hankala yhdistelmä. Olet iloinen mutta mieli ja sydän ei saa tarpeeksi virikkeitä. Se synnyttää ristiriitoja. Kukaan ei ole niin vahva että kykenisi taistelemaan sitä vastaan mitä päiväkausia, kuukausia ja vuosia kestävä toimettomuus tekee ihmiselle. Se on verrattavissa kidutukseen. Kuin olisi vanki eristyssellissä.

Vierailija
27/37 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haen aina samalla kirjeellä.

"Heippa, olen Marjatta, 54 vuotias syrjäytynyt ja mielenterveysongelmainen alkoholisti. Ottaisitteko minut töihin? En voi luvata olevani ahkera, mieluummin en ole. En kykene oppimaan kovin nopeasti ja tykkään tehdä asiat siten kuin ne minun mielestäni pitäisi tehdä. En voi tehdä maanantaisin aamuvuoroja kun silloin pitää ilmoittautua ehdonalaisvalvojalle."

Et hae vaan trollaat täällä. 

Mutta tiedän juuri tämän kaltaisia oikeasti on. Tästä syystä työvoimaviranomaisen tulisi perustaa vapaaehtoinen ilmiantokanava työnantajille, jonne he voisivat ilmiantaa nämä spämmärit. seuraus tulisi olla välitön 3 kk karenssi ja TTT;n puolitus samaksi ajaksi. 

Vierailija
28/37 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lähdin opiskelemaan työttömyysetuudella ja yllätys oli suuri, kun työkkäristä sanoivat että ei edes saa hakea töitä vaan koulutus pitää suorittaa. Eivät varmaan oppilaitoksessakaan halua enää keskeyttäjiä. 

Mutta jos en opiskelisi, hakisin samalla lailla kaikkea aina postinlajittelijasta toimistotyöntekijän kautta rakennusduunarin työhön asti. Työhakemukset ja cvt hioisin minttiin. Noin jo teinkin tässä venähtäneen työttömyyteni aikana ja onnekseni pääsinkin yhteen kausityöhön, muuten on ollut toooodella hiljaista. 

29/37 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se kuntakokeilu päättynyt vuoden 2024 lopussa? Eli sitä neljän paikan hakuvelvoitetta ei enää ole. Vai onko siitä eri käytäntöjä eri kunnissa? Onko te-toimistot jatkossa sote-alueilla vai miten se uudistus etenee?

🇺🇦🇮🇱

30/37 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikilta "ei työhakuvelvoitetta" "työttömiltä" tulisi leikata 40% kaikista tuista pois. 

On siellä ihan oikeasti työkyvyttömiäkin.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
31/37 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 paikan per kk. Hakuvelvoite oli mutta nyt viimeksi sekin pudotettiin pois. Sanoin tädille etten jaksa joutavia tehdä. Monta vuotta ollut työttömänä ja monista hakemuksistakaan huolimatta en ole valituksi tullut. 99.9% eivät edes vastaa hakemuksiin. Olen kysynyt naamatustenkin ja aiheuttanut tirskuntaa nyt ainakin ja jopa naurun pyrähdyksiäkin. Kuulemma vitsiniekka tänä aikana... Nyt ikää jo sen verran, etten jatka hakuja enää. Olkoon. Keskityn muuhun kivaan.

32/37 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haet sellaiseen koulutukseen mihin kyvyilläsi on mahdollisuus päästä.  

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
33/37 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla hakuvelvoite 2 per kuukausi. Ikää 62v. Helposti löytyy haettavat työt. Rutiinilla hakemus. Sama jokaiseen. Nyt jopa yksi haastattelukutsu. Ei kukaan tämänikäistä palkkaa. 

Vierailija
34/37 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haen pimeitä töitä. Tai niitä tarjotaan minulle.

Vierailija
35/37 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffebulla kirjoitti:

Eikös se kuntakokeilu päättynyt vuoden 2024 lopussa? Eli sitä neljän paikan hakuvelvoitetta ei enää ole. Vai onko siitä eri käytäntöjä eri kunnissa? Onko te-toimistot jatkossa sote-alueilla vai miten se uudistus etenee?

Loppui ja se siirtyi nyt kokonaan kunnille. 4 hakuvelvollisuutta tiukennettiin. Ei kuulemma saisi niin paljon alentaa velvollisuutta, mut meilläpäin ainakin työnantajien palautteen perusteella varmaan kaikilta alenettu. 

Vierailija
36/37 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on velvoite ilmoittaa 1 haettu paikka kuukaudessa. Haen samaa mitä ennenkin. Työtä mitä pystyn tekemään.

Miksi vain 1? Valtaosalla velvoite hakea neljää paikkaa - oli työtä tai ei.

Riippuu paljon ihmisen todennäköisestä työllistymisestä ja asuuko Helsingissä vai Varkaudessa.

Vierailija
37/37 |
05.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että hallituksen kikkakolmoset ja patistelut auttaa kenenkään työllistymisesaä, päin vastoin, se vaan pahentaa työnantajien asennetta työttömiä työnhakijoita kohtaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme