Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitkäaikaistyötön-mitä töitä haet lakimuutoksen myötä?

Vierailija
04.12.2025 |

..vai onko sinulle mahdollisesti tehty TE-työntekijän toimesta päätös: "ei työnhakuvelvoitetta"?

Uskotko työllistyväsi näillä valtion "työllistämis"menetelmillä ja muilla kepulikonsteilla,joita Urpoliini köyhien niskaan kasaa? Itse olen aivan varma,että en tule saamaan yhtäkään työpaikkaa,vaikka hakisin jokaista Suomessa avoinna olevaa (laillista) työtä. 

Onnea vain teille, työnantajat-saatte varmasti vuoden alussa jälleen läjäpäin roskapostia, jossa kerrotaan lukuisia syitä,miksi hakijaa ei kannata palkata. 

Fakta on,että Kelassa ja TE:ssä tälle valtion järjettömälle toiminnalle naureskellaan ihan avoimesti.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siis muuttuu?

Vierailija
2/37 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on velvoite ilmoittaa 1 haettu paikka kuukaudessa. Haen samaa mitä ennenkin. Työtä mitä pystyn tekemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se muuttuu,että jos et hae ensisijaisia etuuksia,toimeentulotuki puolitetaan - tai näin siis ainakin teoriassa ja oikeiston märissä päiväunissa. Todellisuudessa kuitenkin asia menee TE-tädin harkintavallan kautta ja jos hän sanoo,ettei sinun tarvitse hakea työpaikkoja, ei tukea leikata. Jos taas olet todella terveydellisistä syistä työkyvytön, sinut laitetaan korkeintaan jonottamaan jotain puolen vuoden-vuoden päässä olevaa lääkäriaikaa ja tuet juoksevat. Siltä varalta että ihminen silti laitettaisiin hakemaan niitä 4 paikkaa kuukaudessa, ajattelin kysyä,mitä töitä aiotte hakea ja millaisen hakemuksen aiotte lähettää?

Vierailija
4/37 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se muuttuu,että jos et hae ensisijaisia etuuksia,toimeentulotuki puolitetaan - tai näin siis ainakin teoriassa ja oikeiston märissä päiväunissa. Todellisuudessa kuitenkin asia menee TE-tädin harkintavallan kautta ja jos hän sanoo,ettei sinun tarvitse hakea työpaikkoja, ei tukea leikata. Jos taas olet todella terveydellisistä syistä työkyvytön, sinut laitetaan korkeintaan jonottamaan jotain puolen vuoden-vuoden päässä olevaa lääkäriaikaa ja tuet juoksevat. Siltä varalta että ihminen silti laitettaisiin hakemaan niitä 4 paikkaa kuukaudessa, ajattelin kysyä,mitä töitä aiotte hakea ja millaisen hakemuksen aiotte lähettää?

Eli mikään ei ainakaan mun elämässä muutu.

T. Pitkäaikaistyötön

Vierailija
5/37 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pekka 54v ja oon tosi taitava. haen tätä työpaikkaa kun äitikin sano että oon taitava.. . siinä mun hakemus, arvaa valitaanko mut ??

Vierailija
6/37 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilta "ei työhakuvelvoitetta" "työttömiltä" tulisi leikata 40% kaikista tuista pois. 

Vierailija
7/37 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy kyllä sanoa, että jos jostain tässä maailmassa olen todella kiitollinen, niin siitä, että ammatinvalintapsykologi - se yksi ainoa asiallinen ihminen aikoinaan TE-toimistossa - keksi ehdottaa ammatillisten kuntoutusta, eikä tarvitse olla missään tekemisissä noiden työttömien sairaiden pakkohakemisten kanssa ja veivata kaiken maailman kuraa hermot riekaleina. 

Työnantajat on jo aika päiviä sitten ilmaisseet turhautumista siihen, että heille lähetellään epämääräisiä "hakemuksia", joilla ei ole tarkoituskaan työllistyä - ihan vaan, että ihmisillä tuet pysyisi. Että onko järkee vai ei? 🙄

Vierailija
8/37 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

*ammatillista kuntoutusta piti olla 

Vierailija
9/37 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haen töitä kuten käsketään 4 kuussa. Haen sellaista työtä mitä ennen tein. Olen korkeakoulutettu ja irtisanouduin itse. En kuitenkaan aio ottaa vastaan mitä vain työtä vaikka niitä haenkin. Minulla on talous kunnossa. Voisin jäädä pois työmarkkinoilta jos haluaisin. Mutta en vielä halua kokonaan pois.

Vierailija
10/37 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haen aina samalla kirjeellä.

"Heippa, olen Marjatta, 54 vuotias syrjäytynyt ja mielenterveysongelmainen alkoholisti. Ottaisitteko minut töihin? En voi luvata olevani ahkera, mieluummin en ole. En kykene oppimaan kovin nopeasti ja tykkään tehdä asiat siten kuin ne minun mielestäni pitäisi tehdä. En voi tehdä maanantaisin aamuvuoroja kun silloin pitää ilmoittautua ehdonalaisvalvojalle."

Vierailija
11/37 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samalla tavalla haen samoja töitä kun tähänkin asti. Eli käytännössä kaikkia 100km säteellä sijaitsevia kokoaikaisia töitä, mihin vain työllistä voisin. Aina siivoojan työstä palkanlaskijaan (josta jälkimmäinen siis oma alani) ja kaikkea siltä väliltä. Olen hakenut kauppoihin, siivoamaan, henkilökohtaiseksi avustajaksi, tehdastyöhön, varastotyöhön, erilaisia konttori töitä jne. Mitäpä sitä lait tai muutokset mun työnhaussa mitään muuttaisi? Jäin työttömäksi kun yritys jossa työskentelin vuosia, teki konkurssin. Olen 52 vuotias ja nyt 1.5 vuotta lähettänyt satoja ja taas satoja, ellen tuhansia hakemuksia, soitellut perään, tehnyt avoimia hakemuksia, osallistunut kursseille, rekry päiville, ilmoittautunut kaikkiin mahdollisiin vuokratyö firmoihin jne ja samalla linjalla jatkan. Yhtä työpaikkaa kohtaan on keskimäärin ollut usea sata hakijaa (on kertoneet ne yritykset jotka ovat vaivaantuneet ilmoittamaan jotain) eli kilpailu on kovaa. Mutta minkäs sille voi, ei pidä lannistua vaikka alkaa vaikuttaa siltä että varmaan eläkkeelle pääsee nopeammin kuin takaisin työelämään... 

Vierailija
12/37 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain hyvä palkkaisiin töihin eli johtajaksi ja insinööreiksi vaikka olen pelkkä maalari.

Vierailija
13/37 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan samalla tavalla haen samoja töitä kun tähänkin asti. Eli käytännössä kaikkia 100km säteellä sijaitsevia kokoaikaisia töitä, mihin vain työllistä voisin. Aina siivoojan työstä palkanlaskijaan (josta jälkimmäinen siis oma alani) ja kaikkea siltä väliltä. Olen hakenut kauppoihin, siivoamaan, henkilökohtaiseksi avustajaksi, tehdastyöhön, varastotyöhön, erilaisia konttori töitä jne. Mitäpä sitä lait tai muutokset mun työnhaussa mitään muuttaisi? Jäin työttömäksi kun yritys jossa työskentelin vuosia, teki konkurssin. Olen 52 vuotias ja nyt 1.5 vuotta lähettänyt satoja ja taas satoja, ellen tuhansia hakemuksia, soitellut perään, tehnyt avoimia hakemuksia, osallistunut kursseille, rekry päiville, ilmoittautunut kaikkiin mahdollisiin vuokratyö firmoihin jne ja samalla linjalla jatkan. Yhtä työpaikkaa kohtaan on keskimäärin ollut usea sata hakijaa (on kertoneet ne yritykset jotka ovat vaivaantuneet ilmoittamaan jotain) eli kilpailu on kova

Melkein kaikki työntekijät valitaan nykyään suhteilla. Pomo kyselee tutuiltaan että tietäisivätkö nämä jonkun sopivan, ja sitten se sopiva palkataan suoraan ilman mitään työpaikkailmoituksia tai rekrypäiviä. Tällä tavoin firma säästää pitkän pennin.

Vierailija
14/37 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin puolikuntoisia ottaa firmat. Pitää olla yrittäjä?

Vierailija
15/37 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hain hyvä palkkaisiin töihin eli johtajaksi ja insinööreiksi vaikka olen pelkkä maalari.

Maalarina tienaat urakalla paremmin kuin amk-perusinsinöörinä. Ilman myös mahdollista henkilöstön johtamisen vastuuta.

Huomioikaa että älkää ihmeessä tehkö oman etunne vastaisia työhakemuksia. Työnantaja ei saa esim. kysyä suoraan työnhakijan alkoholin käytöstä nykyään. Joten se on pääteltävä jostain ja jos sanoo juhlivansa paljon työhakemuksessaan on siinä mahdollinen karenssin paikka.

Vierailija
16/37 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on velvoite ilmoittaa 1 haettu paikka kuukaudessa. Haen samaa mitä ennenkin. Työtä mitä pystyn tekemään.

Miksi vain 1? Valtaosalla velvoite hakea neljää paikkaa - oli työtä tai ei.

Vierailija
17/37 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi vain 1? Valtaosalla velvoite hakea neljää paikkaa - oli työtä tai ei.

Sairauden takia. En pysty enää tekemään fyysistä työtä. Tein sitä 30 vuotta.

Vierailija
18/37 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samalla tavalla haen samoja töitä kun tähänkin asti. Eli käytännössä kaikkia 100km säteellä sijaitsevia kokoaikaisia töitä, mihin vain työllistä voisin. Aina siivoojan työstä palkanlaskijaan (josta jälkimmäinen siis oma alani) ja kaikkea siltä väliltä. Olen hakenut kauppoihin, siivoamaan, henkilökohtaiseksi avustajaksi, tehdastyöhön, varastotyöhön, erilaisia konttori töitä jne. Mitäpä sitä lait tai muutokset mun työnhaussa mitään muuttaisi? Jäin työttömäksi kun yritys jossa työskentelin vuosia, teki konkurssin. Olen 52 vuotias ja nyt 1.5 vuotta lähettänyt satoja ja taas satoja, ellen tuhansia hakemuksia, soitellut perään, tehnyt avoimia hakemuksia, osallistunut kursseille, rekry päiville, ilmoittautunut kaikkiin mahdollisiin vuokratyö firmoihin jne ja samalla linjalla jatkan. Yhtä työpaikkaa kohtaan on keskimäärin ollut usea sata hakijaa (on kertoneet ne yritykset jotka ovat vai

Eiköhän ton kaikki tiiä. Mut minkä helvetin sille mahtaa? Pitääks hänen nyt sit lopettaa työn ettiminen vai? Ja jäädä venailee et jos joku tuttu suhteil vinkkais ja järkkäis? Eiköhän tollane hakija oo tiedottanu ja kyselly ympäriinsä ja pidä korvansa auki ja varmaan tuttujensa kanssa jutellu asiast vai mitä veikkaat? Normaali ihmiset on aina käyttäny "viidakkopuhelinta" kun jotai tarvii, oli sit työt, lastenvahti tai vaikka sähkögrilli kysees. Et mikä virka täl sun sönkötyksel oli? 

Vierailija
19/37 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnhaku ilman suhteita on suunnilleen yhtä järkevää kuin lottoaminen. Molemmissa voi teoriassa voittaa, mutta käytännössä ei.

Vierailija
20/37 |
04.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko on työkyvyttömyyseläke? En voi kouluttautua sosiaalisten tilojen pelon vuoksi ja töitä en ole saanut. Niihin koulutuksiin joihin olisin kyennyt ei valittu. Jos on työ mitä pystyn tekemään niin olen parhaimistoa mitä tulee työmoraaliin. Harmi. Kaikki ovet on sulkeutuneet joten on ehkä aika luovuttaa. Paljon se eläke on?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi neljä