Miksei suomen valtio voi tarjota kaikille työttömille jotain töitä?
Ihan vaikka jotain tehdastöitä, jotain mistä saa enemmän rahaa kun työttömyystuista. Minun mielestä valtiolla pitäisi olla omat työpaikat työttömiä varten, ja tarjota näitä paikkoja työttömille. Näin työttömyysprosentti olisi 0%. Sitten jos joskus löytää jonkun paremman työpaikan, niin sitten vaihtaa siihen.
Kommentit (173)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Te tuilla eläjät elätte kommunistien yltäkylläisyyden paratiisissa jossa kaiken saa ilmaiseksi eikä töitä tarvitse tehdä.
Nauttikaa nyt elämästänne!
Älä ole kateellinen.
Ala sinäkin nauttimaan elämästäsi - liity työttömien iloiseen joukkoon.
Kukaan ei ole kateellinen.
Kyllä minä olen katellinen niille suomalaisille jotka elävät sosialistien yltäkylläisyyden paratiisissa vapaina työn orjuudesta.
Helppo homma. Palkataan siis lisää työntekijöitä valtion omistamiin tehtaisiin.
Ongelma on tosin se ettei valtio omista tehtaita...
Suomessa on muutenkaan hyvin vähän teollisia työpaikkoja, siihen tyyliin mitä Ruotsissa oli 60- ja 70-luvulla.
Suomessa on töitä palvelualoilla kuten siivouksessa, vartioinnissa ja hoiva-aloilla. Vähän motivoitunutta, kouluttamatonta ja ei täysin luotettavaa henkilöä ei voi palkata edes siivoojan hommiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritystuet pitää muuttaa yrityslainoiksi tai suoriksi omistuksiksi. Oli kyseessä pieni startup tai tehdas. Jokainen tietää, ettei veroaste kestä enää lisäverotusta. Vaihtoehtona ei ole myöskään leikkaaminen ja säästäminen. Siellä toki on varaa, mutta ei mikään säästö riitä. Rahaa on tehtävä markkinoilta. Jos se onnistuu Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa Iso-Britanniassa, Sveitsissä, niin miksi ei täälläkin? Omistaa valtio yhäkin sentään jotain vientiteollisuutta, vaikka Kokoomus nekin haluaisi itselleen. Sitä pitää lisätä, ei myydä enää yhtään.
Seuraava vientivaltti on clean tech. Sitä tarvittaisiin itsekin mm. Itämeren suojeluun. Tuontivaltti on ilmastoturismi ja Lapin yritysmatkailu.
Kun Lappiin saadaan isojen firmojen osakkaita käymään, hän tuo jatkossa kaverinsa ja yritysideansa. ( Muistan ettei sinne tahdottu perustaa ensimmäistä
Niin siis kuka hän?
Julkinen sektori on jo nyt liian suuri. Valtion paikkoja tulee vähentää, ei lisätä. Alas sosialismi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä rahalla? Kassa on typötyhjä.
Tämän voisi tehdä niinkin, että ne tehtaat tuottavat voittoa ja kassa täyttyisi. Näin se tehdään muuallakin. Paljon olisi maailmassa tuotteita, jolle olisi kysyntää. Esimerkiksi pitkän kantaman ohjukset, maamiinat, karanaatit jne. ovat niin kysyttyjä että kaikki Suomen työttömät saisi työllistettyä ja valtio saisi 30-40 miljardia vuodessa ylijäämää. Kolmessa vuodessa olisi Suomi velaton maa.
Tehdas, joka työllistäisi 100 000 ihmistä. Suomessa. 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu valtion tehtäviin, siksi.
Kyllä se vähän siinä vaiheessa kuuluu, kun valtion päättäjät kepittää työttömiä!
Työttömien elätyksenkään ei pitäisi kuulua valtion tehtäviin. Vapaa kansalainen keksiköön itse miten vatsansa täyttää.
Ensin pitää tehdä se vapaus. Kaikki on käytännössä kiellettyä, niin ei voi keksiä juuri mitään elantoa. Ei saa edes itse tehtyyn maakuoppaan muuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avaajalta unohtui kertomatta, mistä valtio ottaisi rahat kaikkien, jopa työhaluttomien ja -kyvyttömien työllistämiseen?
Silloin ennen perustettiin valtion yrityksiä, jotka tuottivat verorahaa.
Suomen Pankki myönsi lainoja.
Pitäisikö nytkin?
Silloin ennen Neuvostoliitto osti meiltä kaiken roskan, mitä teimme. Nykyään ei ostajia ole.
Olin töissä Neuvostokauppaa tekevässä firmassa kun Neuvostoliitto kaatui. Firma meni välittömästi konkurssiin kun länsimaista ei löytynyt ainoatakaan ostajaa tuotteille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän voisi tehdä niinkin, että ne tehtaat tuottavat voittoa ja kassa täyttyisi. Näin se tehdään muuallakin. Paljon olisi maailmassa tuotteita, jolle olisi kysyntää. Esimerkiksi pitkän kantaman ohjukset, maamiinat, karanaatit jne. ovat niin kysyttyjä että kaikki Suomen työttömät saisi työllistettyä ja valtio saisi 30-40 miljardia vuodessa ylijäämää. Kolmessa vuodessa olisi Suomi velaton maa.
Tätä on kokeiltu Neuvostoliitossa. Ei toiminut.
On se kokeiltu Suomessakin ja toimi hyvin. Budjetit olivat ylijäämäisiä ja rahaa oli rakentaa tiet ja koulut, eikä vanhusten tarvinnut olla verorahakuppauksen uhreja vaipoissaan. Venäjälläkin sosialismi toimi sentään 70 vuotta ja nykykapitalismi toimi vajaat 25 vuotta kyykäten vain kerran sinä aikana. Siellä ei toimi mikään eikä koskaan, joten sitä ei kannata käyttää esimerkkinä.
Vierailija kirjoitti:
Olin töissä Neuvostokauppaa tekevässä firmassa kun Neuvostoliitto kaatui. Firma meni välittömästi konkurssiin kun länsimaista ei löytynyt ainoatakaan ostajaa tuotteille.
Tuotteitako ei voi kehittää? Nytkin on kova pula voimaloista, aseista, tankkereista ja lentokoneista. Panssarivaunuja menisi putket punaisina ja niihinkin saisi lisenssit hakemalla. Mutta ei muuta kun maataan pankolla ja surraan ettei kannata mikään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tehdas, joka työllistäisi 100 000 ihmistä. Suomessa. 🤔
Voidaan ne jakaa vaikka sataan tehtaaseen. Työvoimaa on maakunnissa ja kaikki itkee ettei ole töitä. Vttu onhan niitä, kun saadaan hallitukseen jotain ryhtiä.
Vierailija kirjoitti:
Lain mukaan työtön ei saa:
Tehdä työtä
Opiskella
Yrittää
Onko tämä nyt kaikille selvä?
Listaan voisi lisätä myös vapaaehtoistyön tekeminen. Karenssia pukkaa rankalla otteella mikäli jää kiinni sellaisesta.
Vierailija kirjoitti:
Mietipä ap mitä tehtaita valtio omistaa edes osittain. Yleensä tehtaat omisyaa yksityiset tahot.Tehdastyökin vaatiin asiantuntemusta, työhön opastaminen vie aikaa ja henkilöresursseja, tehtaassa tarvitaan tietty määrä ihmisiä tekemään töitä. Ei sinne voi kuka tahansa mennä vain tekemään jotain.
Sosialismissa kolhoosit olivat hyvä esimerkki siitä mitä valtion työllistäminen voisi olla. Kolhoosissa valtio tarjoaa katon päälle ja ruoka tulee työtä tehden pellosta/metsästä. Tosin kolhoosin pitää tuottaa enemmän kuin mitä siihen menee resursseja eli tuotteita pitää saada myös myyntiin.
Valtio on iso työllistäjä, mutta ei sellaisia työtehtäviä juuri ole mihin vaan voi kävellä sisään ja aloittaa työn teon. Samaan aikaan kun valtio pyrkii kiristämään budjettia, tehostamaan ja irtisanoo ammatti-ihmisiä on vaikea nähdä, että valtiolla olisi olemassa jokin työ mihin työtön kannattaisi palkata.
Kai näillä on ajatus, että tehdastyö on vieläkin kuin sata vuotta sitten, ukot rasvaisissa haalareissa vääntämässä jotain mutteria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vähän siinä vaiheessa kuuluu, kun valtion päättäjät kepittää työttömiä!
Työttömien elätyksenkään ei pitäisi kuulua valtion tehtäviin. Vapaa kansalainen keksiköön itse miten vatsansa täyttää.
Ensin pitää tehdä se vapaus. Kaikki on käytännössä kiellettyä, niin ei voi keksiä juuri mitään elantoa. Ei saa edes itse tehtyyn maakuoppaan muuttaa.
Banaanivaltio se on persujen unelma.
Vierailija kirjoitti:
Työvoima on valtion suojeluksessa sanotaan perustuslaissa tms.
Miksei valtio tuo minulle uutta iPhonea? Onpa surkea hallitus.
Pitääkö takamus pyyhkiä itse?
Suomi tarjoaa töitä - tai elätyksen - afrikalle ja aasialle.
Evribodi welkam! Sieltä ne ryysii loputtomine vaatimuksineen, ja erikoistarpeimeen.
Vierailija kirjoitti:
Päättäjät ja politiikot ovat antaneet virrata Suomeen liikaa ulkomaista työvoimaa.
Ja tässä on tulos. Suomessa on sama määrä työttömiä. Kuin Suomeen on tullut m. muuttajia.
Pikemminkin päättäjät ja poliitikot on antaneet työpaikkojen virrata Suomesta pois.
Työtön ei saa tehdä työtä.
Työtön riittävän toimeentulon valtiolta.