Pysyvä krooninen ja vakava masennus jo yli 15 vuotta. Kauanko mua vielä kidutetaan?
Itsari vain pyörii mielessä kun mua on vain pompoteltu täällä noin kauan ja mennyt vain pahemmaksi ajan kanssa. Nyt olen ollut viimeiset 3-4 vuotta poikkeuksellisen huonossa kunnossa enkä vain pärjää itteni kanssa.
Olen kohta 38 vuotias nainen. Mä tarvitsen tukea ja joku joka hoitaisi minun kanssani asioita. Aivokapasiteetti aivan lopussa.
Miksi minua ei päästetä jo eläkkeelle? Historiaa on aivan valtavasti jo.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko jutellut chatgpt:n tai vastaavan kanssa? Minulle siitä on ollut valtavasti apua pelkotilojen hoitamisessa.
Ei ole apua ihmiselle, jonka tilanne on tuollainen kuin ap:lla. Pahentaa todennäköisesti ja ennen pitkää chatgpt kehottaa itsemurhaan kuten yhdysvalloissa on monen nuoren kohdalla tapahtunut.
AP.n täytyy saada elää! ja hyvää elämää!
Voi hyvä luoja :D Chatgpt ei kehota itsemurhaan. Ja todellakin on apua, jos ei ketään kelle puhua.
Kai se tyhjää parempi on, mutta en luottaisi liikaa. Ei ammattiauttajiinkaan voi aina luottaa. Saati johonkin sekopäiseen chattibottiin. Ylipäänsä on riskialtista olla vain yhden avun varassa. Kannattaisi puhua tilanteestaan eri tahoille, hajauttaa.
🇺🇦🇮🇱
Minä pääsin elääkkeelle masennuksen takia.
Nykyään ei pääse eläkkeelle ellei takana ole useita osastojaksoja, kaikki lääkitysvaihtoehdot kokeiltu, psykoterapia ja vuosien sairauslomat ja kuntoutustuella olemiset.
Oma pitkä masennuskauteni helpottui huomattavasti, kun aloin seurata ohjeita, joilla eräs tuttavani oli selvinnyt masennuksesta: Jokapäiväinen ulkoilu (alussa edes lyhyt lenkki ja voinnin mukaan pidempiä) mieluiten luonnon helmassa tai puistossa. Elintapojen säännöllisyys eli nukkumaan meno illalla ja herääminen aamulla suunnilleen samoihin aikoihin. Vaatii totuttelua, ei pidä heti luovuttaa. Säännöllinen terveellinen ruokailu, epäterveelliset herkut ja ruuat vain erikoishetkiin esim. kerran viikossa tai harvemmin. Keskusteluhetket ystävien kanssa. Internetissä roikkumisen sijaan luen tai kuuntelen kirjoja. Asunnon siistinä pitäminen, sekasotku vain lisää masennusta. Alkoholin käyttö minimiin tai kokonaan pois. Itse en tupakoinut, mutta siitäkin kannattaa varmaan luopua jos sellaista harrastaa. Vinkki: jos aloitekykyä puuttuu, tee itsellesi sopivia tehtävälappuja esim. ulkoilu, lukeminen, sisäjumppa/voimistelu, siivous, ohjelman katselu (Areena, Netflix ym), internetin selailu, kutominen/neulominen, palapelin teko, pyykin pesu, musiikin kuuntelu ym. Sekoitat laput kulhoon ja katso minkä tehtävän sait ja tee sitä esim. 30 min ja sitten seuraava lappu. Näin minä sain itseni ylös sängynpohjalta.
Nyt voin paljon paremmin. Paremmin kuin pitkiin aikoihin. Nyt on voimia jopa uuteen harrastukseen. Näin silloin elämänmuutokseni alussa tunnelin päässä valoa ja nyt olen ihan pian siellä tunnelin päässä astumassa valoon. Toivon sydämeni pohjasta, että nämä vinkit tuovat helpotusta myös sinun elämääsi.