IS: Hyviä uutisia : Yleistuki kannustaa työttömiä menemään töihin
Uuden yleistuen on tarkoitus tulla käyttöön toukokuussa 2026. Lain tarkoituksena on yksinkertaistaa sosiaaliturvaa ja kannustaa työntekoon. Käytännössä uusi yleistuki vastaisi suurelta osin nykyistä työmarkkinatukea. Esityksellä saataisiin yhteensä 4,2 miljoonan euron säästöt.
Kommentit (351)
Mulle ei kyllä nyt aukea miten muka yleistuki kannustaisi menemään töihin. Jos minä olisin työtön, ja saisin työmarkkinatukea, niin miksi minua motivoisi mennä töihin vain siksi, että jossain vaiheessa sen tuen nimi muutetaan yleistueksi? Jos kerran on niin, että tuen määrä pysyy samana, niin käytännössä mikään ei muuttuisi.
Onneksi Suomessa on huutava työvoimapula ollut jo 10 vuotta ja tarvitsemme edelleen kipeästi työperäistä maahanmuuttoa
Vierailija kirjoitti:
Onneksi Suomessa on huutava työvoimapula ollut jo 10 vuotta ja tarvitsemme edelleen kipeästi työperäistä maahanmuuttoa
Sitten kannattaisi tuoda niitä työntekilöitä, eikä vassujen rakastamia kaapuelättejä.
Vuokratulot, pääomatulot ja osa-aikainen työ vaikuttaa määrään, kuten nykyisinkin työmarkkinatuessa. Osa-aikatyö vaikuttaa kaikkiin ruokiin muutenkin, kun sehän ON työtä.
Olen valmis HETI TÖIHIN, vaikka jo huomenna. Työnantajat älkää syrjikö meitä 55 vuotiaita, olemme hyviä työntekijöitä. Se on aivan sama, millaiset yleistuet tai mitkä täällä Suomessa vallitsee. Täällä on paljon työttömiä ja ikärasismia, 55 vuotias ei tunnu kelpaavan, vaikka on työkokemusta ja elämänkokemusta ja minä ainakin panostan työhön 100 prosenttia, ei ole pieniä lapsia, olen terve, harrastan liikuntaa ja hoidan itseäni. Täällä Tampereen seudulla kun töitä hakee, hakijoita on satoja satoja satoja, se on lottovoitto jos täällä työpaikka irtoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi jo aika leikata sossutukia kun se näyttää estävän työllstymistä. Moni nostaa ansiosidonnaista parin vuoden ajan eli lomaillee yhteiskunnan piikkiin vaikka töitä olisi tarjolla. Eikö noilta voisi katkaista tuet jotta oppivat olemaan ihmisiksi.
Trollitehdas taas ilmestynyt palstalle. Suomessa on 313 000 työtöntä ja ja 38 000 avointa työpaikkaa. Kaikille ei ole töitä tarjolla, ei vaikka haluaisi töihin.
Eli voisi olla 38 000 VÄHEMMÄN työtöntä, eli yli 10 % työttömistä.
* Siis tukiin (autocorrect taas tuottaa omiaan).
Vierailija kirjoitti:
Tuleekin kivaa töissä, kun uudet innokkaat työntekijät pistetään pazkahommiin alimmalla palkalla tai työharjoittelemaan. Siinä voi sitten vakkarit vierestä katsoa ja sopivasti ohjeistaa, että teepäs tämä ja teepäs tuo. Sylkykuppiosasto, asento! Palvelukseen astu, mars mars!
Missä firmassa olet että en joudu tollaisen mulkun kanssa samaa työpaikkaan.
löisin turpaa jo ennen ruokatuntia.
Vierailija kirjoitti:
Mulle ei kyllä nyt aukea miten muka yleistuki kannustaisi menemään töihin. Jos minä olisin työtön, ja saisin työmarkkinatukea, niin miksi minua motivoisi mennä töihin vain siksi, että jossain vaiheessa sen tuen nimi muutetaan yleistueksi? Jos kerran on niin, että tuen määrä pysyy samana, niin käytännössä mikään ei muuttuisi.
Minullekaan tuo suurempi halu työllistyä ei avaudu. Onko se vain retoriikkaa?
Jos oikein ymmärsin, jatkossa tukea pitää hakea seikkaperäisemmin ja sikäli vaivalloisemmin, mutta sen määrä nousee hieman.
Jaa jaa, olipa hyvä että osui silmiin. On tulossa työttömyyskorvaukselle ja asumistuelle siirtyminen ensi vuoden alussa jos ei ihmeitä tapahdu. Tällä alalla ei ansiosidonnaisille päästä epäsäännöllisyyden takia.
Rekisteröidyin työnhakijaksi saman tien että sain aikaa tutustua uuteen systeemiin. Jätin täyttämättä kohdat, joista en tiennyt voidaanko lukea haitaksi, kysyn sitten kun työkkäristä soitellaan ja pääsen selittämään tilanteen ihmiselle.
Nostosuunnitelma 15 000 tilisäästöille on olemassa seuraavan kuukauden sisään, sijoitukset olen lopettanut jo aiemmin. Ei tule sanomista asumistuessa varallisuusrajasta eikä työttömyyskorvauksessakaan sitten jatkossa.
Aina vältellyt asuntolainaa, autolainaa ja opintolainan maksoin pois nopeasti. Myös puolison kanssa asumista olen vahingossa vältellyt (ei ole ilmestynyt elämään pyynnöistä huolimatta) jo kauan joten eipä vaikuta muiden tulot.
Terveisiä kuolevasta alemmasta keskiluokasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärsinkö nyt oikein, että jos jäät työttömäksi et saisi mistään rahaa ensimmäisiltä 21 viikolta? Toimeentulotukeako pitäisi hakea?
Siihen se perustuu. Kaikki säästötilit tyhjennetään kulutukseen.
Kyllä. Yksityisomistusta ei enää sallita.
Sitähän se PinjaMinja ja muut vassut haluavat, omaisuuden kollektivisointia.
Vasemmistoliitto on avoimen väkivaltainen retoriikassaan.
Oikeisto tyytyy eriarvoistavaan politiikkaan.
Hyvästi veikkauksen pelit omalta osaltani. Katselen vierestä kun muut pelaavat lottoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannusta, jos työstä ei saa riittävän suurta palkkaa.
Tarpeeksi kun leikataan niin takuulla kannustaa
Tekemään rikoksia, itsemurhia ja maastamuuttoja. Miksi tämä fasistihallitus vihaa omia kansalaisiaan?
Tukiloiset voisivat lopettaa kutsumasta itseään kansalaisiksi... Ottakaa vastuu omasta elämästänne.
"Kannustaa työttömiä menemään töihin". En ole typerämpää lausetta kuullut. Jokainen tuntemani työtön haluaisi mennä töihin eikä siihen ole kuin yksi kannustin ja se on raha jota siitä työstä saa.
Sellainen näkökulma tähän, että kaikki eivät voi muuttaa "korpeen" halpoihin asuntoihin tai taloihin. Tulee kalliiksi, jos sairastuu eikä saa apua läheltä. Matkat pitkiä ja autoon palaa rahaa. Tosin eipä toivoa työpaikoista ole edes kasvukeskuksissa. Eikä kaikki voi ruveta yrittäjiksi, ei edes ole takuuta asiakkaista. Se vaan on nyt niin, että Suomi on rikki, hajalla ehkä jopa lopullisesti. Liikaa ulkoistettu ja myyty.
Missä ne todelliset työpaikat ovat ?
Vierailija kirjoitti:
"Kannustaa työttömiä menemään töihin". En ole typerämpää lausetta kuullut. Jokainen tuntemani työtön haluaisi mennä töihin eikä siihen ole kuin yksi kannustin ja se on raha jota siitä työstä saa.
Ainakin omassa ihmisryhmässäni töihin kannustaminen on käytännössä sama kuin ammatillisen kunnianhimon lakkauttaminen. Jos on pakko tehdä mitä tahansa työtä elääkseen, lakkaa kummasti haaveilemasta siitä, että saisi tehdä yhteiskunnan maksaman koulutuksen mukaista työtä.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen näkökulma tähän, että kaikki eivät voi muuttaa "korpeen" halpoihin asuntoihin tai taloihin. Tulee kalliiksi, jos sairastuu eikä saa apua läheltä. Matkat pitkiä ja autoon palaa rahaa. Tosin eipä toivoa työpaikoista ole edes kasvukeskuksissa. Eikä kaikki voi ruveta yrittäjiksi, ei edes ole takuuta asiakkaista. Se vaan on nyt niin, että Suomi on rikki, hajalla ehkä jopa lopullisesti. Liikaa ulkoistettu ja myyty.
Mutta jokainen voi mennä puhelimella myymään intiimituotteita naisille ja alushousuja ja puhelinliittymiä miehille. Tai olla vaikka varainhankkijana palomiesten joulukalenteriin.
Vierailija kirjoitti:
Siksi kannattaa nuoresta pitäen omata terve asenne työhön ja kouluttautumiseen.
Pelkkä asenne kun ei riitä enää.
Vasemmistoliitto on avoimen väkivaltainen retoriikassaan.