Yle: Temutus on lisääntynyt niin paljon, että jätelaitokset joutuvat polttamaan käyttämätöntä tavaraa
Käyttämättömiä, kiinalaisista halpaverkkokaupoista tilattuja tekstiilejä päätyy Suomessa kierrätyksestä suoraan polttoon.
Todella idioottimaista shoppailla silkasta ostamisen ilosta, ja sitten itkeä tuherretaan, kun on liikaa roinaa ja rahat lopussa. Pikkupuroista syntyy joki.
Kommentit (94)
Rikkaat lentelee yksityis suihkukoneillaan tuon tuostakin ....
Kyllä se made in Hong Kong oli ongelma jo vuosikymmeniä sitten. Nykyään ei enää saa laittaa Hong Kong. Myös turhaan tavaran istelusta on puhuttu kauan. Nyt se vaan räjähtänyt käsiin enemmän.
Postimyynti on ollut aina kiinnostavaa
ainakin kotirouvalle, jonka juuret Amerikan
Lännellä.
Tilattiin Amerikoista postimyyntiluettelon
avulla viime
vuosisadan puolivälissä,
ihan vain päivän piristykseksi.
Nykyisinkin vauvan
pöydälle maitoa valuttamaton tuttipullo
rapakon takaa on ihana lahja.
Vierailija kirjoitti:
Rikkaat lentelee yksityis suihkukoneillaan tuon tuostakin ....
Ihan eri asia :D
"Hienoa että osaat niin hyvin kiinaa, että kirjojen lukeminen onnistuu. Missä olet sitä opiskellut? Kiinassa?"
Kiinaa voi opiskella Suomessakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen pari kertaa erehtynyt tilaamaan noista temuista ja vastaavista ja tosiaan meni roskiin suoraan. Nyt olen toivottavasti läksyni oppinut.
En ole koskaan tilannut enkä tule tilaamaan. Tv. Rouva 54v.
Jaa...kyllä mää tilaan hylsysarjan Temusta 2,46 ku Tokmannilta tai Motonetistä 99€. Powerista ostin rullahiiren 16,90, kesti vähän päälle kuukauden, en viitsinyt ajella Tampereelle vaihtamaan ku ois tullut matkaa edes takaisin luokkaa 80 km, eikä kuittikaan ollut tallessa. Tilasin Temusta, kustannus 1,42 ja on nyt pelittänyt yli vuoden...Kiinasta se Powerinkin versio oli kotoisin, ainoona erona että Powerin laatikossa oli käyttö ohjeet, mutt eipä niitä paljoa tarvita. Usb kiinni ja 2 sekuntia niin läppäri oli tunnistanut uuden nikaleen! Että siittä vaan valkkaamaan miten rahansa käyttää...
Kierrätyskelvoton sekoitekuitu kuulostaa kyllä karmealta paskalta ja ilmeisesti onkin, jos päätyy jätelaitokselle käyttämättömänä.
Vierailija kirjoitti:
Temu on saatanasta. Oopiumia köyhille.
En mää katso olevani köyhä ja silti Temuttelen...
Vierailija kirjoitti:
Kierrätyskelvoton sekoitekuitu kuulostaa kyllä karmealta paskalta ja ilmeisesti onkin, jos päätyy jätelaitokselle käyttämättömänä.
Sitähän ei tietenkään ole muissa kuin Temusta tilatuissa vaatteissa. Temun asiakkaat ovat kuin robotteja, jotka tilaavat jatkuvalla syötöllä miljoonittain paketteja, joiden sisällön he heittävät heti roskiin. Näinhän se menee Suomi-kauppojen propagandan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin temusta keittiönkaappeihin uudet alumiiniset kahvat. 12 kpl maksoi 8,40€ ja suomessa olisi ollut täysin samannäköiset 7,80€/kpl hintaan. Onko ihme jos sieltä tilataan tavaraa, enkä väitä noiden olevan samat, mutta ajaa saman asian.
Mitä vikaa vanhoissa kahvoissa oli? En ole vielä kuullut niiden kuluvan käytössä loppuun. Tuntuu se uuden ostaminen olevan jokin itseisarvo. Itse en edes harkitse 60-luvulta olevien laatuvetimien korvaamista millään kiinanroskalla.
Voisikohan kyseessä olla keittiön ilmeen muuttaminen hieman modernimpaan suuntaan pintaremontilla ja sinähän nyt voit vapaasti pitää ne 60-luvun kahvasi ja jättää ne vielä vaikka perintönäkin eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen pari kertaa erehtynyt tilaamaan noista temuista ja vastaavista ja tosiaan meni roskiin suoraan. Nyt olen toivottavasti läksyni oppinut.
En ole koskaan tilannut enkä tule tilaamaan. Tv. Rouva 54v.
Mutta Kaalimadosta tilaat sitäkin hanakammin.
Jep, ja kaiken lisäksi Visalla velaksi...sitten vaan tänne kirjoittelemaan! T: Papparainen Turuust, 62-v.
Vierailija kirjoitti:
Minä en oikein ymmärrä kun joku sanoo tilaavansa kaiken sieltä kun ei ole varaa ostaa muuten. Mitä se kaikki on? Joskus perustellaan harrastustarvikkeilla, mutta mitäs niitä tarvitaan koko ajan? Minä piirrän paljon puuväreillä, mutta en osta värikyniä joka kuukausi, en edes joka vuosi.
Minä olen tilannut sieltä muutaman kerran askartelu- ja taidetarvikkeita. Niistähän monet ovat ihan kertakäyttöisiä, esim. erilaiset paperit, nauhat, helmet, tarrat. Kun olet käyttänyt ne yhteen projektiin, et voi käyttää niitä enää muualle, joten totta kai niitä ostetaan "koko ajan" uusia.
Erilaiset värit, maalit, musteet, lakat, liimat, gessot jne. kuluvat käytössä, ja niitä pitää aika ajoin ostaa lisää. Ja näitä kaikkia on tietysti monia erilaisia ja värivalikoimaakin pitää ainakin jonkin verran olla. Et sinäkään varmaan käytä vain kahta tai kolmea puuvärikynää? :)
Osa tuotteista tietysti kestää kauan, vuosia tai jopa vuosikymmeniä, esim. erilaiset muotit, leimasimet ja sapluunat. Mutta kyllä niitäkin haluaa aina silloin tällöin ostaa uusia, ettei nyt ihan vallan samoja käytä vuodesta toiseen. Vaihtelu virkistää tässäkin.
Tilaan toki paljon (enimmäkseen) muualtakin kuin Temusta, ja huomasin, ettei sieltäkään kaikkea saa. Esim. akryylimusteita en sieltä löytänyt enkä tietyn tyyppistä epoksisavea, jota käytän.
Minulla on muutama mekko ja paita Temusta, kaikki tilattu ihan tarpeeseen, mutta hinta oli murto-osa siitä mitä vastaavat olisivat Suomessa maksaneet. Lapsella teknisiä vaatteita myös Temusta. Kaikkia käytetty ja pesty kymmeniä kertoja ja eivät ole menneet miksikään. Tilaan jatkossakin tuolta.
Jep. Oli miten oli mutta kylä näin o!