Yle: Temutus on lisääntynyt niin paljon, että jätelaitokset joutuvat polttamaan käyttämätöntä tavaraa
Käyttämättömiä, kiinalaisista halpaverkkokaupoista tilattuja tekstiilejä päätyy Suomessa kierrätyksestä suoraan polttoon.
Todella idioottimaista shoppailla silkasta ostamisen ilosta, ja sitten itkeä tuherretaan, kun on liikaa roinaa ja rahat lopussa. Pikkupuroista syntyy joki.
Kommentit (431)
Vierailija kirjoitti:
Nautin tästä ahneiden kauppiaiden pohjattomasta ulinasta ja itkusta. Halvempaa viihdettä jopa kuin temusta tilaaminen!
Muistan, kun reilut 20 vuotta sitten tapasin sedän, joka innokkaasti oli perustamassa tehdasta kehitysmaahan. Haukkui suomalaiset liian kalliiksi.
Kieltämättä ongelma on, että nuo tyypit on nykyään hoivakodissa tai montussa todennäköisesti. He ovat rahansa saaneet, ja lapsensa kärsivät seuraukset.
Heti kun Kiinan tilauksiin tulee tulli, alan tilata Kiinan tuotteita toisesta EU-maasta.
Vierailija kirjoitti:
Heti kun Kiinan tilauksiin tulee tulli, alan tilata Kiinan tuotteita toisesta EU-maasta.
Ei se tullimaksu niin paljoa vaikuta, silti pysyy halvempana vaihtoehtona ja tullin pitäisi tulla voimaan ensi vuoden puolella
Vierailija kirjoitti:
Temu-puupäille on näköjään todella vaikea saada menemään perille: tuotteet ei ole samoja, länsimainen kauppias ei ole ainoa joka kärsii holtittomasta krääsärallista ja tärkeimpänä: tuotteet eivät ole turvallisia. Ostakaa vain mautonta paskaa nurkat täyteen, mutta älkää yrittäkö perustella mustaa valkoiseksi.
Hauku vaikka puupääksi 100 kertaa, ei se vähennä yhtäkään temutilausta. Mautonta, vaarallista paskaa ne suomikaupan hyllytkin on jo täynnä eikä niitä kukaan testaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä ihmiset oikein ostavat Temusta? Ei ole tullut mieleenkään tilata mitään. Mitä sieltä tarvitaan?
Ne tuotteet näyttävät hienoilta kuvissa, mutta en ole tilannut edes sitä ilmaista tablettia.
Itse en vaan tajua sitä, että mitä ihmisten pitää ostaa koko ajan. Itse ostan lähinnä ruokaa ja hygieniatarvikkeita ihan kaupasta. Kirjat lainaan yleensä kirjastosta.
Onko ihme jos valtiontalous huutaa punaisella, kun et käytä mihinkään rahaa. Olet täysin samalla linjalla niiden kanssa jotka Temusta tilaa, eli millä oikeudella yrität syyttää muita ihmisiä jos itse et ole yhtään sen parempi
Kun ei joka viikko tilaa kertakäyttötavaraa temusta, niin sitten harvoin kun ostaa jotain, voi ostaa vaikka suomalaiselta käsityöläiseltä. On myös ihan plussaa ettei ylipäätään lähetä rahaa Kiinaan. Temuttajat puskevat myös hirveän määrän roskaa, kun ei sitä roinaa mahdu kämppään määräänsä enempää. Vanhimmat romut menee roskiin tai "kierrätykseen" eli kierrätyskeskus heittää ne roskiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä ihmiset oikein ostavat Temusta? Ei ole tullut mieleenkään tilata mitään. Mitä sieltä tarvitaan?
Ne tuotteet näyttävät hienoilta kuvissa, mutta en ole tilannut edes sitä ilmaista tablettia.
Itse en vaan tajua sitä, että mitä ihmisten pitää ostaa koko ajan. Itse ostan lähinnä ruokaa ja hygieniatarvikkeita ihan kaupasta. Kirjat lainaan yleensä kirjastosta.
Onko ihme jos valtiontalous huutaa punaisella, kun et käytä mihinkään rahaa. Olet täysin samalla linjalla niiden kanssa jotka Temusta tilaa, eli millä oikeudella yrität syyttää muita ihmisiä jos itse et ole yhtään sen parempi
Kun ei joka viikko tilaa kertakäyttötavaraa
Voitko vinkata kenen suomalaisen käsityöläisvalmistajan laitteella postailet tänne? Ethän vai tue kiinan taloutta, kun olet ostanut kiinalaisen laitteen kotiisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ei joka viikko tilaa kertakäyttötavaraa
Mikään ei pakota ostamaan Temusta jotain mitä ei oikeasti tarvitse.
Kaikki tilaamani on ostettu yhtä tarpeeseen kuin olisin ostanut muualta. Ihan naurettavia nyr nähtävä kampanjointi millä usein vähävaraisten ihmisten penninvenytystä pilkataan. Ei noin!
Vierailija kirjoitti:
Näyttäisi olevan kiinalaisillakin puuhaa eletroniikan parissa
11 vuotta vanha video, ja siis jo 11 vuotta sitten ovat purkaneet Temun elektroniikkaa.
Mitä on sekakuitu?
Itse tilannut puseron Temusta, 100% puuvillaa on.
Hyvähän se on kun tulee lämmintä patterista, polttoon vain.
Temusta saa kyllä hyvää tavaraa, joululahjoja lapsille, vaatteita ja uusimpana ostoksena hitsauskone, ei ollut kallis. Ajatelkaa, pikku hommat onnistuu ja halvalla. Työkalut myös tulee, millä tehdä remonttia.
Sitten kun ei vaatteita tarvi niin kierrätykseen tai polttoon. Kaikki hyötyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On nämä jotkut vain niin erinomaisia ihmisiä, edes pölypussit imuristakaan ei koskaan lopu eikä sukat kulu puhki. Nuolee varmaan itse lattiat puhtaaksi ja tekee pölypalloista sukkia ja alusvaatteita?
Imuriini ei tarvitse pölypusseja, ja hyvälaatuiset sukat eivät kulu puhki noin vain. Taisin ostaa uusia sukkia useampi vuosi sitten. Sama alusvaatteiden kanssa. Katsos kun laatutavaraa ostamalla ei tarvitse olla jatkuvasti Temuttamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On nämä jotkut vain niin erinomaisia ihmisiä, edes pölypussit imuristakaan ei koskaan lopu eikä sukat kulu puhki. Nuolee varmaan itse lattiat puhtaaksi ja tekee pölypalloista sukkia ja alusvaatteita?
Imuriini ei tarvitse pölypusseja, ja hyvälaatuiset sukat eivät kulu puhki noin vain. Taisin ostaa uusia sukkia useampi vuosi sitten. Sama alusvaatteiden kanssa. Katsos kun laatutavaraa ostamalla ei tarvitse olla jatkuvasti Temuttamassa.
Mis landella sä asut tai tynnyris, kuka vanhois kamppeis kulkee nykyään. sul on varmasti kaikki viel 1800 luvult
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttäisi olevan kiinalaisillakin puuhaa eletroniikan parissa
11 vuotta vanha video, ja siis jo 11 vuotta sitten ovat purkaneet Temun elektroniikkaa.
Erikoista, kun Temu on ollut olemassa vasta 2022 vuodesta. Missä kohtaan luki, että kyse on nimenomaan temun elektroniikasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos käyttämätöntä tavaraa nakataan roskiin, niin ihmisillä on liikaa rahaa. Sosiaalipuolella voisi siirtyä siihen, että annetaan maksusitoumus johonkin puotiin vaateostoksille. Jos kerran sossun varassa elää, niin sitten pitää niiden rahojen jäädä kiertämään Suomeen - ei Kiinaan.
Kaupat nakkaa myymätöntä tavaraa holtittomia määriä roskiin, senhän takia noissa oli laputkin vielä kiinni. Huonolaatuista tavaraa jää vuositasolla valtavat vuoret myymättä ja sesonki vaihtuu kokoajan. Roskiin vaan tonnikaupalla tavaraa, mutta kyllä se on kuluttajan 25 e temutilaus mikä laittaa jätelaitoksetkin kyykkyyn.
Just tämä ja valehtelu joistain hintalapuista.
Samoin eri ihmiset ostaa ultrapikamuotia (nuoret naiset) kuin hankkivat Temusta vaikka kestävämpää käyttötavaraa. Aivan surutta sotketaan nämäkin jutussa, joka tekeekin siitä valheellisen oloisen.
En pysty keksimään yhtään järkisyytä miksi esim kierrätyskeskus ei voisi laittaa myyntiin tai ilmaistavaraan avaamatonta temutuotetta. Aivan pähkähulluja nuo selitykset. Sekakuitua on suuri osa nykyvaatteista merkkiin katsomatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän niitä voi polttaa. Valtavasti myrkkyjä. Siis ne temun vaatteet ovat aivan täynnä myrkkyä. Miettikää sitä.
Yhden jonkun lehtiartikkelin löysin, että ne kun pesee ennen käyttöä niin voi käyttää. Tosin mä pesen aina kaikki vaatteet ennen käyttöä,ostan mistä tahansa. Työkaverilla on Temun paita. Ei se vielä ole kuollut.
Ei se kuolema heti tulekaan. Se tekee hiljaa tuloaan ja on kuin syöpä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imuriini ei tarvitse pölypusseja, ja hyvälaatuiset sukat eivät kulu puhki
Kaikki sukat ostettu Suomessa ja kuluu hetkessä puhki kantapäistä tai päkiästä, temusukista ei kokemusta. Ehkä siellä laatu olisikin parempaa, pitääkin kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Mitä on sekakuitu?
Itse tilannut puseron Temusta, 100% puuvillaa on.
Tätä ei tietenkään jutussa avata. Pahaa kuitenkin on, ja ainoastaan Kiinasta tätä työnnetään 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin temusta keittiönkaappeihin uudet alumiiniset kahvat. 12 kpl maksoi 8,40€ ja suomessa olisi ollut täysin samannäköiset 7,80€/kpl hintaan. Onko ihme jos sieltä tilataan tavaraa, enkä väitä noiden olevan samat, mutta ajaa saman asian.
Mitä vikaa vanhoissa kahvoissa oli? En ole vielä kuullut niiden kuluvan käytössä loppuun. Tuntuu se uuden ostaminen olevan jokin itseisarvo. Itse en edes harkitse 60-luvulta olevien laatuvetimien korvaamista millään kiinanroskalla.
Meillä ainakin keittiökalusteiden nupit murenevat käsiin, pitää varmaan tilata Temusta uudet. Ovat tuollaisia suuria onttoja kahdesta osasta yhteen liimattuja muovinuppeja, iha täyttä paskaa. Temusta saa metallisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imuriini ei tarvitse pöl
Kaikki sukat ostettu Suomessa ja kuluu hetkessä puhki kantapäistä tai päkiästä, temusukista ei kokemusta. Ehkä siellä laatu olisikin parempaa, pitääkin kokeilla.
Eihän Suomessa ostettu tarkoita sitä, että tuote on automaattisesti hyvälaatuinen. Puhuin laadusta, en siitä missä maassa tuote on ostettu.
Kaikki Temusta tilattu ei ole roskaa..Temu ei ole mikään yksi tehdas jossain, missä myydään ja tuotetaan vain huonoa ja roskaa..Temu on alusta, missä myydään erilaisia ja eri valmistajien tuotteita. Tämä pitäisi tajuta. Ja minä Temutan , koska siellä on KAUNIITA tuotteita, mitkä sopii minun kukkarolle.
Suomessa myydään rumia ylihintaisia tuotteita. En ikinä osta suomesta mitään, onneksi voin matkustaa ja ostaa myös kauniita tuotteita..
Yliarvostetut tuotteet; Marimekon navettatakit, Aarikan puuhelmet🤣. Jep.