Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yle: Temutus on lisääntynyt niin paljon, että jätelaitokset joutuvat polttamaan käyttämätöntä tavaraa

Vierailija
29.11.2025 |

Käyttämättömiä, kiinalaisista halpaverkkokaupoista tilattuja tekstiilejä päätyy Suomessa kierrätyksestä suoraan polttoon.

https://yle.fi/a/74-20196295

Todella idioottimaista shoppailla silkasta ostamisen ilosta, ja sitten itkeä tuherretaan, kun on liikaa roinaa ja rahat lopussa. Pikkupuroista syntyy joki.

Kommentit (431)

Vierailija
221/431 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos temu,juuri lähti iso tilaus ja teille suomi kauppialle sanon että pakittakaa norsua ja syökää puuroa niin opitte olemaan ryöväämättä.

Ja milläs arvelet kiinalaisten rikastuneen. Tyhmä länsimaalainen tilaa skeidaan ja he kumartavat. 

Kiinalaiset tehtaanjohtajat ovat rikastuneet juuri länsimaiden liikemiehien ansiosta, ja työntekijöitään riistämällä.

Ja jo paljon ennen Temua. Temukin rikastuttaa varmasti monia, mutta se länsimaalainen liikemies itkee, kun se ei ole kohta enää hän.

Muuta kiinaan vai asutko siellä jo? Siellä näyttää olevan sun ihannemaasi, joten mitä täällä enää sandaalejasi kulutat

Miksi muuttaisin, se ei ole mikään minun ihannemaa. Enkö saisi olla huolissaan globalisaation haitoista?

Nämä liikemiehet kiertävät kiinatuonnilla suomen veroja, ja vievät työt pois suomesta. Tämäkö on sinun ihannemaasi, jossa tehdään tavallisesta kansasta työttömiä ja pienituloisia. Ja kotimaisten liikemiesten bisnesten rahoittajia, muilla ei niin väliä!

Vierailija
222/431 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä ihmiset oikein ostavat Temusta? Ei ole tullut mieleenkään tilata mitään. Mitä sieltä tarvitaan? 

Esimerkkiä omista ostoksista (olen tilannut 2 pakettia ja ollut erittäin tyytyväinen):

-Talvikengät sekä itselleni että puolisolleni. Ihanat. Minulla ei ole ikinä ollut niin hyviä talvikenkiä, todella tukevat ja hyvät jalkaan ja sisällä turkisvuori. Todella kauniit. Puoliso ollut myös tyytyväinen omiinsa. 

-Rannekelloja ja koruja. Todella edullisia, keräilemme erilaisia kelloja ja koruja. 

-Keräilylaatikosto edellisille. 

-Hupparin. Todella upea. 

-Silkkikukkia asetelmiin. Kymmenittäin kauniita kukkia. Olivat tosin hieman pienempiä, mitä oletin. 

-Mönkijän osan. 

Jne jne. Hinnat ovat ehkä noin 1/5, joissain 1/10 Suomen kauppojen hinnoista. Olen todella tyytyväinen. 

Ja mikä parasta - ei toimituskuluja, ei postikuluja, nopea toimitus. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/431 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lumppuja pitäisi kierrättää eikä polttaa sähkön ja kaukolämmön tuottamiseksi? Ei minkäänlaista järjellistä syytä vaan vain vihreä ideologia joka haluaa rankaista kansalaisia kun nämä ostavat jotain oman työnsä hedelmillä. Koko keskustelu kertoo virkakoneiston olevan siivouksen tarpeessa sinne kertuneistä sosialisteista, vihreistä ja näiden tukijoista. Olen täysin kyllästynyt näihin yli ikäisiin opiskelija radikaaleihin. 

Ja todellinen syy Kiinalaisten verkkokauppojen kritisoinnille ei ole huono laatu, vaan halpa hinta. Keskustelu tältäkin osin on nyt ryöpsähtänyt, kun Kiinasta saa tilattua uutta tavaraa samaan tai jopa halvempaan hintaan kuin kirppareilla 

Vierailija
224/431 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mukavaa, jos olisi helppo ja kohtuuhintainen vaihtoehto kiinaroinalle. Ja onhan niitä, jos jaksaa, ehtii ja haluaa nähdä vaivaa. Maailman täyttyminen made in china -tavaralla on masentava tulevaisuudenkuva, en ymmärrä, kuka sitä vapaaehtoisesti suosii. Jotainhan se kertoo maan tilasta, kun aikoa ostoksia ohjaava tekijä on halpa hinta. Onneksi voi myös olla ilman, keski-iässä tavaraa on kertynyt jo ähkyksi saakka ilman halpatuotantoakin.

Vierailija
225/431 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuolta löytyy melko paljon tietoa Kokeilin temua ja antoi 3 tulosta 

https://vaarallisettuotteet.fi/ilmoitukset/haku/temu

Ja huomasitko, että reppu on sama, joka on todettu vaaralliseksi myös erään kotimaisen maahantuojan kohdalta. Monista kaupoista tätä tuotetta vielä myydään, vaikka yksi maahantuoja ja Temu ei myy enään.

Harmi, ettei vaarallisiakaan tuotteita saada pois markkinoilta, kun ne jotka ei ole jääneet haaviin voivat toimia kuin mitään ongelmaa tuotteessa ei olisi. Varmasti tietävät itse, ettei heidänkään maahantuoma tuote täytä määräyksiä, mutta raha ratkaisee.

Näin juuri ja tuossakin haaviin jäänyt vain murto-osa. Itse kokeilin temua pari kertaa ja totesin että tuolta tulee vain kelvotonta roskaa jolla ei tee mitään esim Soundbar, tietokone kaiuttimet ,collegehousut, kiinalaiselle ala-aste ikäiselle koulupojalle mitoitettu miesten reppu jne Kaikki palautin ja raivopalaute temun sivulle

Suomessa esim ser romun määrä on n 80 000 kg / vuosi ja tuossakin herää kysymys käsitelläänkö tämä täysin suomessa vai meneekö merikonteissa Afrikan maihin kuten aiemmin !

Vierailija
226/431 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukahan näitä keskusteluja on palkannut päivystämään? Ihan huomaa kun nämä temuvastaiset poistuu aina kahvitauolle tai työpäivä loppuu. Aina pieni välitauko, tai sitten suomalaisella yrittäjällä on aikaa notkua täällä kellon ympäri.

Vierailija
227/431 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lumppuja pitäisi kierrättää eikä polttaa sähkön ja kaukolämmön tuottamiseksi? Ei minkäänlaista järjellistä syytä vaan vain vihreä ideologia joka haluaa rankaista kansalaisia kun nämä ostavat jotain oman työnsä hedelmillä. Koko keskustelu kertoo virkakoneiston olevan siivouksen tarpeessa sinne kertuneistä sosialisteista, vihreistä ja näiden tukijoista. Olen täysin kyllästynyt näihin yli ikäisiin opiskelija radikaaleihin. 

Ja todellinen syy Kiinalaisten verkkokauppojen kritisoinnille ei ole huono laatu, vaan halpa hinta. Keskustelu tältäkin osin on nyt ryöpsähtänyt, kun Kiinasta saa tilattua uutta tavaraa samaan tai jopa halvempaan hintaan kuin kirppareilla 

Tämä, yritin etsiä korkokenkiä edullisesti kirpparilta. No ei ollut omaa kokoa ja osa kengistä oli todella nuhjuisia ja naarmuuntuneita, enemmän roskiskamaa. Temusta saa uudet ja siistit kengät 15 eurolla, koko on oikea ja värin ja mallin saa itse valita. Suomalaisten markettien kengistä nyt ei viitsi edes puhua.

Vierailija
228/431 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hupaisaa nähdä miten pitkälle tämä propaganda kehdataan taas viedä. Onko roskakuskit jo jaksamisen äärirajoilla, kun temuroskat pursuaa kaikkialla, onko teho-osastot jo täynnä temumyrkytyksen saaneita? Pitääkö temuttajat  jo postinkantajaa panttivankinaan? 🤣🤣🤣

Vierailija
229/431 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja huomasitko, että reppu on sama, joka on todettu vaaralliseksi myös erään kotimaisen maahantuojan kohdalta. Monista kaupoista tätä tuotetta vielä myydään, vaikka yksi maahantuoja ja Temu ei myy enään.

Harmi, ettei vaarallisiakaan tuotteita saada pois markkinoilta, kun ne jotka ei ole jääneet haaviin voivat toimia kuin mitään ongelmaa tuotteessa ei olisi. Varmasti tietävät itse, ettei heidänkään maahantuoma tuote täytä määräyksiä, mutta raha ratkaisee.

Näin juuri ja tuossakin haaviin jäänyt vain murto-osa. Itse kokeilin temua pari kertaa ja totesin että tuolta tulee vain kelvotonta roskaa jolla ei tee mitään esim Soundbar, tietokone kaiuttimet ,collegeho

Osaatko ihan varmasti lukea? Kyllä ne mitat tuotteille on ihan selvästi annettu, jos et ymmärtänyt mitoista että tilasit jonkun minirepun. Temuun ei edes tarvitse palauttaa mitään, vaan rahat saa takaisin ilman palautusta, niin sekään ei nyt ihan täsmää tarinassasi. No ehkä ensi kerralla onnistuu paremmin keksiä soopaa.

Vierailija
230/431 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin juuri ja tuossakin haaviin jäänyt vain murto-osa. Itse kokeilin temua pari kertaa ja totesin että tuolta tulee vain kelvotonta roskaa jolla ei tee mit

Haista sinä hevonvittu Et vaan Temuhuumassasi siedä että joku kertoo totuuden 

Vierailija
231/431 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hupaisaa nähdä miten pitkälle tämä propaganda kehdataan taas viedä. Onko roskakuskit jo jaksamisen äärirajoilla, kun temuroskat pursuaa kaikkialla, onko teho-osastot jo täynnä temumyrkytyksen saaneita? Pitääkö temuttajat  jo postinkantajaa panttivankinaan? 🤣🤣🤣

Sairaalapedillä huonokuntoinen mies toivoo, "olisinpa ostanut Tokmannilta", mutta nyt on liian myöhäistä.

Vierailija
232/431 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaalapedillä huonokuntoinen mies toivoo, "olisinpa ostanut Tokmannilta", mutta nyt on liian myöhäistä.

Toimittaako tokmanni nykyään taivaaseenkin kuoleman jälkeen. On se melkoinen kauppa.

Vierailija
233/431 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on hyvä, jos ei enää tarvitse tuoda jätteitä Italiasta.

Tämä. Suomi hakee Italiasta jätettä ja maksaa siitä. Kyllä me ollaan viisaita. Tai siis, sanonko minä, no sanotaan sitten, kyllä italialaiset on viisaita.

Vierailija
234/431 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sehän on hyvä, jos ei enää tarvitse tuoda jätteitä Italiasta.

Tämä. Suomi hakee Italiasta jätettä ja maksaa siitä. Kyllä me ollaan viisaita. Tai siis, sanonko minä, no sanotaan sitten, kyllä italialaiset on viisaita.

Ei se näin mene Jätettä haetaan temusta ja siitä meksetaan ! T Turkkilaisen Finluxin omistaja vai oliko se sittenkin Vestel

Vierailija
235/431 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmettä ihmiset oikein ostavat Temusta? Ei ole tullut mieleenkään tilata mitään. Mitä sieltä tarvitaan? 

Esimerkkiä omista ostoksista (olen tilannut 2 pakettia ja ollut erittäin tyytyväinen):

-Talvikengät sekä itselleni että puolisolleni. Ihanat. Minulla ei ole ikinä ollut niin hyviä talvikenkiä, todella tukevat ja hyvät jalkaan ja sisällä turkisvuori. Todella kauniit. Puoliso ollut myös tyytyväinen omiinsa. 

-Rannekelloja ja koruja. Todella edullisia, keräilemme erilaisia kelloja ja koruja. 

-Keräilylaatikosto edellisille. 

-Hupparin. Todella upea. 

-Silkkikukkia asetelmiin. Kymmenittäin kauniita kukkia. Olivat tosin hieman pienempiä, mitä oletin. 

-Mönkijän osan. 

Jne jne. Hinnat ovat ehkä noin 1/5, joissain 1/10 Suomen kauppojen hinnoista. Olen todella tyytyväinen.&

Oli pakko nauraa temukorujen ja -kellojen keräilylle. Juhlaillalliselle temun muovikorut päälle ja saavutte sinne kolme varttia myöhässä kun temukello hieman jätätti. Ja siitä sitten perikunnalle 1,36€ arvoinen mutta huoneen täyttävä kokoelma muoviroskaa perinnöksi. 

Vierailija
236/431 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Osaatko ihan varmasti lukea? Kyllä ne mitat tuotteille on ihan selvästi annettu, jos et ymmärtänyt mitoista että tilasit jonkun minirepun. Temuun ei edes tarvitse palauttaa mitään, vaan rahat saa takaisin ilman palautusta, niin sekään ei nyt ihan täsmää tarinassasi. No ehkä ensi kerralla onnistuu paremmin keksiä soopaa."

Kyllä osaan ihan temun sivuilta ! Osaatko sinä muutakuin valheellista vittuilua ?

V. Palautettujen tuotteiden hyvitys käsitellään sen jälkeen, kun tuotteet on vastaanotettu ja tarkistettu, jotta voidaan varmistaa, että tuotteet eivät ole vaurioituneet tai olleet käytössä.

V. Täyden hyvityksen saaminen edellyttää, että jokainen tuote on palautettu siinä kunnossa, jossa se oli vastaanotettaessa. Tämä tarkoittaa, että uudet tuotteet on palautettava uusina, käyttämättöminä ja kokonaisuuksien osalta täydellisinä. Huomaa, että jos palautettu tuote on käytetty, vahingoittunut tai siitä puuttuu osia/lisävarusteita käyttäjän toimesta, hyvityksestä vähennetään tuotteen menetetyn arvon verran enintään tuotteen ostohintaan asti.

VI. Alkuperäisen ostoksesi mahdollisia toimituskuluja ei hyvitetä tämän vapaaehtoisen palautuskäytännön mukaisesti, rajoittamatta edellä mainittuja lakisääteisiä oikeuksiasi.

Vierailija
237/431 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimittaako tokmanni nykyään taivaaseenkin kuoleman jälkeen. On se melkoinen kauppa.

Huonokuntoinen mies on vielä elossa jos on sairaalapedissä Kuollut taasen ruumishuoneen pakastimessa !

Vierailija
238/431 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on saatana ihme vastaanvänkäämistä täysin selvään asiaan ! Minä väitän että auton rengas on valmistettu kumista 

Vierailija
239/431 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Osaatko ihan varmasti lukea? Kyllä ne mitat tuotteille on ihan selvästi annettu, jos et ymmärtänyt mitoista että tilasit jonkun minirepun. Temuun ei edes tarvitse palauttaa mitään, vaan rahat saa takaisin ilman palautusta, niin sekään ei nyt ihan täsmää tarinassasi. No ehkä ensi kerralla onnistuu paremmin keksiä soopaa."

Ei se kyllä ihan noin yksiselitteistä ole noiden palautusten kanssa, tai ei ollut ainakaan viime vuoden puolella, kun joitain kertoja tilasin. Mutta minullekaan ei ihan selvinnyt, että miten nuo jutut määräytyvät. Eli onko niin, että kaikkein halvimpia tuotteit ei tarvitse palauttaa, mutta vähän enemmän maksavat täytyy, mikäli haluaa saada rahansa takaisin? Vai niin, että kutakin tilausta kohden voi pitää tuotteen tai kaksi, mutta muut pitää sitten palauttaa? Vai miten?

Joka tapauksessa minun ei tarvinnut palauttaa yhtä mekkoa ja yksiä tossuja, ne maksoivat molemmat alle kympin. Mutta eräs paita minun olisi pitänyt palauttaa saadakseni rahat takaisin. Sen hinta oli jotain 16 - 17 €.

Vierailija
240/431 |
30.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos käyttämätöntä tavaraa nakataan roskiin, niin ihmisillä on liikaa rahaa. Sosiaalipuolella voisi siirtyä siihen, että annetaan maksusitoumus johonkin puotiin vaateostoksille. Jos kerran sossun varassa elää, niin sitten pitää niiden rahojen jäädä kiertämään Suomeen - ei Kiinaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kuusi