Eikö köyhä/pienituloinen pääse edes hyvästelemään kuollutta läheistään, jos ei ole varaa maksaa siitä?
80 euron maksu siitä, että pääsee näkemään kuolleen lähiomaisen, on joillekin yksinkertaisesti liikaa. Ahdistava ajatus, että tuollaisestakin peritään maksu. Joillekin se kuollut on puoliso tai jopa oma lapsi - julma ajatus, että ei pääse hyvästelemään, jos ei pysty maksamaan. Missä vaiheessa tästä yhteiskunnasta tuli näin äärikapitalistinen - äärikokoomuslainen?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Olin ysärillä sairaalassa huoltomiehenä, kuolleet olivat meidän hommamme sairaalan sisällä. En muista että kukaan olisi käynyt katsomassa sairaalan kylmiössä, mutta se tuskin olisi mikään ongelma ollut silloin myöskään. Kylmiön ovi auki, siinä.
Kaikki eivät kuole sairaalassa, idiootti.
Miksi sitä kuollutta sitten pitää mennä katsomaan hä?
Hautaustoimiston laskutuksen ymmärrän. Hautaustoimisto on yksityinen palveluyritys, joka saa tulonsa asiakkailta, ei yhteiskunnan pohjattomasta taskusta, kuten terveydenhoito.
Sen sijaan, on hankalampi käsittää nykyisen SOTEn aikakaudella, miten tuossa miljardeja imevässä mustassa aukossa, jossa suuripalkkaisten johtajien päät kolisee yhteen, ei ole yhden yhtä lääkintävahtimestaria, perushoitajaa, tms. joka olisi tuossa otsikon tapauksessa osannut avata kylmiön oven, ja vainajan säilytyslokeron?
SOTEalueelta itseltään on turha kysyä. Vastaus on kuultu monta kertaa. Emme ota kantaa yksittäistapaukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käykää köyhät hyvästelemässä, kun toinen on elossa. Ei maksa mitään.
En muuten käy. Elinikäiset traumat kuritusväkivallasta. Kun äijästä aika jättää, niin en euroakaan laita sen hautajaisia varten. Olen vaivalla saanut pienistä palkoistani säästöön rahaa, ja niitä rahoja ei ole tarkoitettu minua huonosti kohdelleelle.
Mutta tunget sitten vainajaa vahtaamaan.
Voin sanoa, että en tunge! En sure sellaisen ihmisen kuolemaa, joka on ollut julma ja törkeä minua kohtaan.
Eihän sitä 80 euroa tarvitse siinä maksaa vaan vasta joskus jälkikäteen eli ei tuo käytäntö estä köyhiä halutessaan näkemästä vainajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matkakulut voivat olla myös ongelma köyhälle. Olet Helsingissä vaikka, ja vanhempasi haitajaiset ovat Oulussa. Matkakulut, majoitus.
Jep tämä! Ja itse olen vielä lisäksi ajokortiton. Eli täysin riippuvainen julkisesta liikenteestä.
Sun täytyy mennä autokouluun ja ostaa auto. Pääset mukavasti liikkumaan
Vierailija kirjoitti:
Sossu maksaa köyhän hautajaiset
Kyllä, mutta vain vähäiset ja pakolliset, ei yhtään enempää.
Ei ole ollut tuotakaan ongelmaa, kun on ollut vieressä silloin ,kun noutaja on tullut. Siinä on ehtinyt nähdä kuolleenakin. Meiltä on kyllä kysytty arkkuun laitettaessa, haluatteko vielä nähdä ennen kuin arkku laitetaan lopullisesti kiinni.
Ei mene kuolinpesältä, ei ole pakollinen hautauskulu, josta kuolinpesä vastaa tai hyvinvointialue, jos pesässä ei ole varoja.