Uteliaisuudesta kysyn. Miten minua yritettiin huijata tässä?
Minua yritettiin kerran painostaa erään sukulaisen osakeyhtiön osakkaaksi. Sanoivat, ettei se edellytä minulta mitään, on pelkkä muodollisuus - tarvitsivat vain yritykseen osakkaan, kun yksi yrittäjistä oli lähdössä pois.
En suostunut, vaikka siitä tulikin riitaa. Myöhemmin minulle selvisi, että tuolla firmalla oli jos minkälaista ongelmaa - myös lain kanssa - ja se oli järkyttävissä veloissa. Ymmärsin niin, että minua yritettiin naruttaa tuon pois lähtevän tilalle siksi, että lähtijä vapautuisi vastuusta (?).
Mutta miten se olisi käytännössä käynyt? Sitä en oikein ikinä ymmärtänyt. Eihän osakkaat ole henkilökohtaisessa vastuussa osakeyhtiön veloista, vai kuinka? Mihin minua olisi tarvittu syntipukkina?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta olit fiksu kun en lähtenyt. Ei ne tietoisesti ehkä yrittänyt huijata mutta ongelmien tullessa olisit ollut osavastuussa. Esim. veronkierrosta voi joutua vankilaan...
Kyllä se oli tietoista huijaamista (se selvisi minulle myöhemmin muuta kautta), en vain koskaan oikein ymmärtänyt miten. Ongelmat olivat tulossa, osakeyhtiö oli menossa konkurssiin ja kaikki toiminta oli jo loppumassa.
Minulle ei ikinä selvinnyt, mitä noille ihmisille käytännössä seurasi tästä, koska en ollut enää väleissä. Sen tiedän kyllä, ettei kukaan joutunut vankilaan, ja nykyään sillä lähtevällä tyypillä menee erittäin hyvin. Siis "verotietojen kermaa" -hyvin.
Tämä osakeyhtiöstä pakeneva henkilö oli hyvin rikkaasta perheestä. Siksi tuntuukin suorastaan koomiselta, että pienituloinen nuori yritettiin värvätä tilalle syntipukiksi. Ilmeisesti juuri sen rikkauden takia? Häne
"Ongelmat olivat tulossa, osakeyhtiö oli menossa konkurssiin ja kaikki toiminta oli jo loppumassa."
Lisään vielä, että minulle ei siis kerrottu tästä tietenkään etukäteen mitään. Minulle asia maalailtiin niin, että yritys oli jatkumassa ihan normaalisti, mutta tämä yksi henkilö oli vain lähtemässä henkilökohtaisista syistä.
Totta. Ja jotkut yrittävät kusettaa läheisiäänkin, mikä on mielestäni erityisen anteeksiantamatonta.