Stranger Things season 5 - mitä mieltä?
Mielenkiintoista, että Will pystyy hallitsemaan demogorgoneita.
Kommentit (251)
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin plääh. Alkoi liialla sotimisella kun olisin enemmän halunnut fiilistellä kasaria ja ihmissuhteita, koska tuossa sarjassa on hyvin käsikirjoitetut henkilöhahmot.
Netflixin tapaan on pakko wokettaa mm sanomalla naisesta THEY. Kukaan, ei siis kukaan puhunut noin.
Ehkäpä vuonna 1987 ei yhdysvaltalainen radiojuontaja treffeistään puhuessaan voinut käyttää samaan sukupuoleen viittaavaa pronominia. Eli siinä mielessä kiertoilmauksen käyttö sarjassa on satavarmasti realismia.
Sitä en tiedä, enkä minäkään usko, että olisi käytetty pronominia "they". Ehkä hän olisi sanonut "my date" tai jotain muuta.
LBGT+ jne. -ihmisiä lienee jokaisessa yhteiskunnassa se vakiomäärä 5-10%. Eli yhtä paljon on ollut näiden vähemmistöjen edustajia silloin kuin nyt. Mutta kaapissa lienevät olleet paljon pahemmin kuin nykyään, mikä on surullista.
Lisäksi voi miettiä sitäkin, että vaikka Coca Colan suhteen sarja on tarkan autenttinen (cokiksen reseptinmuutos oli suuri haloo kasarilla), niin sarjassa kuitenkin *on* piirteitä, jotka eivät ole ihan realistisia... Siinä mielessä tuon radiojuontorepliikin pronominin voi pistää samaan sarjaan kuin demogorgonit. Ei ainakaan tälle katsojalle ollut niin nöpönuukaa autenttinen kasarihenkisyys tuossakaan kohtauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin plääh. Alkoi liialla sotimisella kun olisin enemmän halunnut fiilistellä kasaria ja ihmissuhteita, koska tuossa sarjassa on hyvin käsikirjoitetut henkilöhahmot.
Netflixin tapaan on pakko wokettaa mm sanomalla naisesta THEY. Kukaan, ei siis kukaan puhunut noin.
Jep, varsinkaan kasarilla ei kyllä vielä ollut tätä they/them-hommaa ollenkaan.
Eikä ole nytkään tässä sarjassa, ainakaan tähän menessä. On täysin selvää että Robin vain halusi salata deittinsä sukupuolen, ja siinä merkityksessä they ei ole mikään uusi juttu englannin kielessä. 20 vuotta sitten yliopistossa kirjoitin tästä esseenkin, they sukupuolettomana yksikön kolmantena persoonapronominina. Ei ollut epätavallista silloin eikä sitä aiemminkaan.
Kiitos tästä kommentista! Selvensi asiaa merkittävästi!
En nyt ihan hirveenä lämmennyt. Katsonut jo monta kautta puoliväkisin...
Tajusin vasta nyt, että se yksi nainen on Uma Thurmanin tytär.
Vierailija kirjoitti:
Tällasia keskusteluja on jotenkin surullisen huvittavaa lukea. Ketju alkoi ihan kivasti spekuloinneilla, että miten tässä voisi käydä, mutta sitten tää meni taas aivan naurettavaksi jankkaamis ja pätemiskeskusteluksi.
En ole koskaan ymmärtänyt tällaista "tämä on lasten sarja ja minä olen jo 30, ei siis kiinnosta" pätemistä. Aha, no hei, good for you, sit ei kiinnosta. Ihmettelen vaan tuollaista erityistä tarvetta alleviivata asiaa, ettei kuitenkin olis vähän itsetunnon kanssa haastetta?
Itse olen 37 ja mun mielestä Stranger things on parasta, mitä suoratoistopalveluista on tullut sitten Game of Thronesin alkukausien. En jaksa miettiä, että näyttääkö hahmot nyt tarpeeksi ikäiseltään (omaan silmään riittävän) tai takertua muutenkaan joihinkin, mielestöni melko lillukanvarsi asioihin.
Tämän ikäisenä vuodet sitä paitsi sujahtaa aika vauhdilla ohi, niin eipä tuo odottelu nyt mitenkään kärvistelyä ollut.
Juuri näin. Just tuli radiosta joululaulu jossa lauletaan "you don't have to be a child to love a mystery". Tuli tämä keskustelu heti mieleen. Jos ei kiinnosta niin ei tarvitse katsoa, mutta en minäkään ymmärrä miksi se pitää tulla erikseen tänne kertomaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja Ethan Hawken tytär. Samaan aikaan!
Oliko muille yllätys, että Linda Hamilton oli ainakin toistaiseksi pahisten/virallisten tahojen puolella?
Olin satavarma, että olisi kunnioitettu kasarin ja ysärin alun henkeä ja Linda olisi ollut selkeästi nuorten apuri. Oon siis tosi pettynyt. Varsinkin siinä kun selvisi, että Lindan hahmo on pitänyt ties miten pitkään vankina Elin "siskoa" samaan tapaan kuin Papa aikoinaan.
Olisin selkeästi halunnut kokea jonkun re-playn ysärin alun fiilareista, kun Linda pelasti maailmaa viranomaisten jahtaamana (katsoin T1:n vasta T2:n jälkeen). :-D
Mietin toiveikkaasti sitäkin, olisiko mahdollista, että ennen loppua viranomaiset/armeija päätyvät nuorten puolelle absoluuttista pahuutta vastaan.
Pohdiskelee sarjan keski-ikäinen fani.
Muistan kuinka olin nuorena aika epäuskoisen järkyttynyt siitä, että mummoni sanoi katsovansa Beverly Hillsiä, joka oli mun suosikkiohjelma silloin joskus ysärillä. Mutta oppia ikä kaikki, olen nyt yli viisikymppinen ja ymmärrän ettei ole yläikärajaa sarjoissa tai elokuvissa - ihan hyvin voi katsoa periaatteessa nuoremmille tarkoitettuja ohjelmia. (Ja Stranger Things on muuten mahtava!)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parasta ikinä!
N44
Niin on! Ihanaa että eeppinen loppu on vielä tulossa! N42
Samaa mieltä edeltäjien kanssa!
N44
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällasia keskusteluja on jotenkin surullisen huvittavaa lukea. Ketju alkoi ihan kivasti spekuloinneilla, että miten tässä voisi käydä, mutta sitten tää meni taas aivan naurettavaksi jankkaamis ja pätemiskeskusteluksi.
En ole koskaan ymmärtänyt tällaista "tämä on lasten sarja ja minä olen jo 30, ei siis kiinnosta" pätemistä. Aha, no hei, good for you, sit ei kiinnosta. Ihmettelen vaan tuollaista erityistä tarvetta alleviivata asiaa, ettei kuitenkin olis vähän itsetunnon kanssa haastetta?
Itse olen 37 ja mun mielestä Stranger things on parasta, mitä suoratoistopalveluista on tullut sitten Game of Thronesin alkukausien. En jaksa miettiä, että näyttääkö hahmot nyt tarpeeksi ikäiseltään (omaan silmään riittävän) tai takertua muutenkaan joihinkin, mielestöni melko lillukanvarsi asioihin.
Tämän ikäisenä vuodet sitä paitsi sujahtaa aika vauhdilla ohi, niin eipä tuo odo
Sama juttu, samoja ajatuksia ja fiiliksiä.
Ryhdyin katsomaan sarjaa 2019 eli kun 3. kaudelta, kun jossain arviossa keskityttiin 80-luvun estetiikan ja musiikin ja mainosten maailmaan - kiinnostuin heti. Siihen asti olin ehkä tietoinen että tällainen sarja on, mutta luulin, että se on vain lapsille. No sarja iski lekalla päähän heti ensimmäisestä jaksosta alkaen! Keski-ikäinen nainen olen eikä samanlaista "fanitusta" ollut tullut yli pariin vuosikymmeneen yhtään mihinkään!
Joo, on varmasti laskelmoitu hyvin tarkkaan, että tämä vetoaa eri katsojakuntiin ja eri-ikäisiin ihmisiin eri syistä ja eri tavoilla, ja yleensä olen hyvin kriittinen kaikkea laskelmointia ja manipulointia kohtaan (tai no sanotaan suoraan: Tässä iässä olen hyvin kriittinen kutakuinkin kaikkea kohtaan!). Mutta nyt olen vain kiitollinen siitä, että jotkut ovat saaneet idean, joka kantaa ja joka "iskee johonkin" ihan riippumatta siitä, miten se on saatu aikaan. Ja että idean saajilla on ollut resursseja toteuttaa ideansa niin, että tuohon maailmaan on helppo upota.
Ja miksikö se on helppoa? No kuten kaikki muutkin arvelen, että kun on tietoisesti otettu vaikutteita kutakuinkin kaikista keskeisistä 80-luvun ja joltain osin 70-luvun ja vielä 90-luvun puolenkin (esim. X-Files) amerikkalaisesta populaarikulttuurista, joka sattuneista syistä on itselle kaikkein tutuin populaarikulttuurin maailma, ja sekoitettu sitä uudella tavalla, niin siitä syntyy keski-ikäiselle kyynikolle erikoinen ja jännittävä tunne siitä, kuin "tulisi kotiin". Mutta niin, että se "kotiintulo" on kuitenkin erilaista ja tuoretta. Jos katsoo lapsuuden suosikkielokuvia aikuisena uudestaan, niissä on se elokuva mutta muistaa myös itsensä silloin kun leffan katsoi ensimmäistä kertaa. Nyt ST:n katselussa oli se tuttuus ja kotoisuus mutta siitä puuttui erittäin virkistävällä tavalla omaan itseen käpertyminen ja omien muistojen väistämätön kelailu.
Oli samalla siis sekä vanhaa että uutta.
Oli mahtava tunne ryhtyä "vouhottamaan" sarjasta samalla tavalla kuin jostain (mistä tahansa) lapsena ja nuorena, joka itselleni oli kutakuinkin ajanjaksona, jota sarja kuvaa. Ei se innostus ja fanitus sellaisena "haluan lukea kaikki spin off -kirjat" -tyyppisenä kauaa kestänyt, mutta oli hauskaa niin kauan kuin sitä kesti (ja muutaman kirjan luin).
Siitä olen kaikille sarjan tekijöille kiitollinen, että he osoittivat, että nostalgiafiiliksiin uppoamisen ei tarvitse olla menneisyyteen katsovaa - ja että keski-ikäinenkin ihminen voi saada samanlaisen kokemuksen kuin lapsena ja nuorena!
Öööö... nuorempia ne lapset on Welcome to Derryssä kuin Stranger Thingsissä. Että en ihan ymmärrä tätä lesoilua, että IT on aikuisille ja ST lapsille. Molemmat K16.
Vierailija kirjoitti:
Öööö... nuorempia ne lapset on Welcome to Derryssä kuin Stranger Thingsissä. Että en ihan ymmärrä tätä lesoilua, että IT on aikuisille ja ST lapsille. Molemmat K16.
Ja mitä väliä sillä on? Minä, melkein 40- vuotias nainen, meinaan myös katsoa uuden Harry Potter-sarjan kun se tulee, vaikka sekin on varmaan suunnattu nuoremmille? Katson edelleen myös Disneyn animaatioleffoja siinä missä vaikka jotain puhtaasti aikuisille suunnattuja sarjoja ja leffoja. Kaikkien aikojen lempisarjojani ovat Taistelutoverit ja Sopranos, mutta ei Stranger things näille kyllä mitenkään häviä.
Itselleni leffat ja tv-sarjat ovat pakoa todellisuudesta ja ajanviettoa. Välillä on kiva katsoa jotain mutkikkaampaa ja syvempää, välillä taas jotain aivan muuta. Enkä tosiaan jaksa miettiä, että minkähän ikäsille ne asiat on suunnattuja.
Olisi kiva, jos ketju pysyisi nyt puhtaasti siinä, että keskustellaan käynnissä olevasta kaudesta ja spekuloidaan (hyvässä hengessä) ja kaikki, jotka kokevat olevansa liian aikuisia, voivat ihan vaan mennä sitten keskustelemaan niistä aikuisten sarjoista jonnekkin muualle.
En minäkään pidä reality-ohjelmista, mutta ei minulla ole tarvetta tunkea niitä käsitteleviin keskusteluihin kertomaan, kuinka perseestä ne mielestäni ovat. Joillekin ne on taas sitä parasta viihdettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja Ethan Hawken tytär. Samaan aikaan!
Mä oon nähnyt Ethan Hawken v. 2009. Ei liity aiheeseen mitenkään, kunhan kerroin 😅.
Pelkään eniten että eihän vaan Stevelle tai Dustinille tapahdu mitään. Kaikista muista kuolemista selviän mutta en noista. Joe Keery tosin mainitsi että hän usko fanien olevan tyytyväisiä Steven tarinan loppuun - se kuulostaisi onnelliselta päätökseltä. Haluaisin että Steve on lopussa yksin eikä Nancyn kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Oliko muille yllätys, että Linda Hamilton oli ainakin toistaiseksi pahisten/virallisten tahojen puolella?
Olin satavarma, että olisi kunnioitettu kasarin ja ysärin alun henkeä ja Linda olisi ollut selkeästi nuorten apuri. Oon siis tosi pettynyt. Varsinkin siinä kun selvisi, että Lindan hahmo on pitänyt ties miten pitkään vankina Elin "siskoa" samaan tapaan kuin Papa aikoinaan.
Olisin selkeästi halunnut kokea jonkun re-playn ysärin alun fiilareista, kun Linda pelasti maailmaa viranomaisten jahtaamana (katsoin T1:n vasta T2:n jälkeen). :-D
Mietin toiveikkaasti sitäkin, olisiko mahdollista, että ennen loppua viranomaiset/armeija päätyvät nuorten puolelle absoluuttista pahuutta vastaan.
Ja onko mahdollista että Vecna vaihtaa puolta? Tai paremminkin että Henry saa jonkunlaisen synninpäästön? Yhdessä haastattelussa joku päänelikosta möläytti Vecnan vastauksena kysymykseen kuka on väärinymmärretyin pahis. Muut sitten suhisivat että älä sano enempää 😅. Mitä jos Henry haluaa tuhota Mind Flayerin kun sen takia kai Vecna on millainen on. Toki Eleveninkin takia, mutta...
Viimeisen jakson pituudeksi on vahvistunut 2,5 tuntia, sillä USA:ssa tuli myyntiin teatteriliput näytöksiin. Mahtavaa! Uskon myös että jaksot 5-7 ovat reilusti yli tunnin mittaisia, ehkä jopa puolitoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keski-ikäinen katselee pikkulasten hirviöohjelmia ?
Heh.
Heh, ryömipä nyt takaisin yksinäiseen koloosi lukemaan sitä Tolstoita tai mikä susta nyt tekeekään sen aikuisemman.
Alkaa olla sekoitus Kingin Se ja Aliens elokuvia.
Tylsä ja huonosti kirjoitettu. Ahdettu myös täyteen anakronistista gay-propagandaa ynnä muuta woketusta. Ainoastaan ensimmäinen tuottari oli aidosti hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Tylsä ja huonosti kirjoitettu. Ahdettu myös täyteen anakronistista gay-propagandaa ynnä muuta woketusta. Ainoastaan ensimmäinen tuottari oli aidosti hyvä.
Mitä muuta woketusta? Kaksi hahmoa on homoseksuaaleja ja that's it. Oliko Queenikin Mercuryn homouden takia tyhmää woketusta aikanaan?
Stranger Things on teinisarja koska siinä tosiaan on otettu ilo irti kaikista teinisarjakliseistä. On siinä paljon sisältöä muillekin ja on poikkeuksellisen hyvin tehty vaikka kritisoin. Kyllä minä aikuisena voin katsoa vaikka Pokemoneja jos sattuu kiinnostamaan. Ei tosin kiinnosta.