Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Stranger Things season 5 - mitä mieltä?

Vierailija
28.11.2025 |

Mielenkiintoista, että Will pystyy hallitsemaan demogorgoneita.

Kommentit (251)

Vierailija
141/251 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se jossain sanottu. En jaksa nyt lähteä metsästämään lähdettä kun kyse on viihdeuutisista eikä ole niin merkittävä asia. Ei he ole ainoita jotka tekee tätä tarkoituksella. Ennen kaikki sarjat julkaistiin jakso viikossa televisiossa. Nyt kaikki (tai muutama kuten nyt) kerralla ja yritetään luoda jotain spektaakkeliä odotuttamalla. Se on markkinointitekniikkaa.

Niin, se on markkinointia joka toimii. Siksi sitä tehdään! Ja toimii itsellenikin hyvin. Kukaan ei tee enää viidentoista kauden mittaisi sarjoja joiden joka kaudella 24 jaksoa, ja hyvä niin.

Stranger things on yksi Netflixin ekoja ja menestyneimpiä 8 episode binge watch show eli tietävät kyllä mitä tekevät.

Ei toimi minuun. En hommaa Netflixiä edes kuukaudeksi tätä varten. 

Vierailija
142/251 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TIRSK!

Game of Thrones/House of the Dragon/Euphoria/It:Welcome to Derry tai Last of Us tai vaikkapa Pluribus ovat huonompitasoisia sarjoja kuin Stranger Things? Ja peruste siis oli, koska ovat HBO:lla, eikä NetFlixillä?

Hmmm. Ymmärrän kyllä, että haluat kinastella mieltymyksistä, mutta pientä rajaa sentään edgelordeiluunkin ;D

-winner-

Oletko koskaan kuullut, että ihmisillä on erilaisia makuja? Kuulostat teinini kaverilta, suoraan sanottuna. 

Jep. Toiset tykkää äideistä, toiset tyttäristä. Stranger Things on teineille. Derry aikuisille. Teinit ja aikuiset tykkäävät erilaisista asioista. Siksi sarjamutsiltakin menee ohi (lamppu palaa/ei pala) "flux capacitor", vaikka sarjateinit tietävät heti, mihin se viittaa.

Jos

Molemmat ovat K16-sarjoja. Itse olen enemmän innostunut ST:sta, koska sen 80-luvun ajankuva on omaa lapsuuttani ja Winona Ryder nuoruuttani. Welcome to Derry on ilmeisesti 60-lukua, jolloin en ole ollut edes elossa, enkä tunne mitään "kytköstä" sarjaan. Se-kirjan olen lukenut kymmeniä vuosia sitten.

Suomalainen ei oikeastaan tunne paljoakaan yhteisyyttä kummankaan sarjan kanssa, paitsi ehkä ollaan lapsena ajeltu pyörillä kylillä porukassa ja katsottu E.T. 80-luvulla. Ei ole kyläpoliisia tai supervoimaisia labrakarkureita lähipiirissä ollut. Joku kiusaajajemgi ehkä koulussa ollut.

Derry sijoittuu tosiaan 60-luvulle ja on näistä enemmänkin peili nykyiseen suomalaiseen Persulandia -yhteiskuntaan tai vaikka Vauvapalstaan rotukiistoineen, kylmän sodan aseineen ja lastenahdistelijoineen.

Winona on toki aina jees kaikille Beetlejuice- ja Heathers tai Dracula-faneille. Niitä hänen pukudraamojaan en koskaan oo jaksanut katsoa. Nyt on jäänyt kyllä vitoskaudella ihan taustahahmoksi. Maya Hawke on toistaiseksi ollut tämän kauden MVP.

IT on minusta aina ollut Kingin tuotannon kauhuelementtien ylin piste ja on tainnut ymmärtää sen itsekin, koska sitten on tehnyt enemmän fantasiaa ja muita lajityyppejä.

-winner-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/251 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eleven on lihonut.

Ihan vaan kasvanut aikuiseksi siitä 10v pikkutytöstä. Rinnat, lantio, reidet jne. Ihan normaalia. Lapsinäyttelijät ei ikuisesti ole lapsia.

Vierailija
144/251 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dufferit itse asiassa halusivat julkaista jakson per viikko mutta Netflix ei suostunut.

Vierailija
145/251 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsoin äsken viidennen kauden ekan jakson. Koko ajan menee enemmän ja enemmän kohti Alien2 elokuvaa. 

Joo joka kaudella on ollut omat vibat ja viittaukset eri leffoihin on tarkoituksella vahvat. E.T., Nightmare on Elm Street, Goonies, Poltergeist, Home Alone, Alien 2, Goonies, Back to the Future (= uskon muuten että aikamatkustus tulee vielä mukaan juoneen!)...

Jopa asuja on kopioitu vanhoista jutuista, esim. Lucas ja Max = Eric ja Donna That 70's Showsta, Robinilla oli nuoren Winona Ryderin kuuluisin asu päällä jne.

Vierailija
146/251 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TIRSK!

Game of Thrones/House of the Dragon/Euphoria/It:Welcome to Derry tai Last of Us tai vaikkapa Pluribus ovat huonompitasoisia sarjoja kuin Stranger Things? Ja peruste siis oli, koska ovat HBO:lla, eikä NetFlixillä?

Hmmm. Ymmärrän kyllä, että haluat kinastella mieltymyksistä, mutta pientä rajaa sentään edgelordeiluunkin ;D

-winner-

Oletko koskaan kuullut, että ihmisillä on erilaisia makuja? Kuulostat teinini kaverilta, suoraan sanottuna. 

Jep. Toiset tykkää äideistä, toiset tyttäristä. Stranger Things on teineille. Derry aikuisille. Teinit ja aikuiset tykkäävät erilaisista asioista. Siksi sarjamutsiltakin menee ohi (lamppu palaa/ei pala) "flux capacitor", vaikka sarjateinit tietävät heti, mihin se viittaa.

Jos olisin 12 v. tänään, niin varmasti olisin täpin

Ja juuri tällaiset kirjoitukset saa sut kuulostamaan teiniltä. "Tää on hienompi kauhufantasiasarja ku mä tykkään tästä ja te muut ootte vaan tyhmiä teinejä. 💅"

Kiva sulle. IT nyt ei vaan kuulu tähän ketjuun muuten kuin yhteenä Stranger Things -sarjan inspiraationlähteistä. Jos ei ole mitään muuta sanottavaa tästä, niin siirry johonkin Derry-ketjuun piehtaroimaan omahyväisyydessäsi.

Vierailija
147/251 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa katsoa vain ensimmäinen kausi, se on ihan hyvä, mutta sen jälkeen kaikki seuraavat neljä kautta on liian wokea. 

Kato, joku tuli itkemään wokesta. Miten söpöä? Mitkäs woke-asiat on tänään harmittaneet pikkuisen mieltä?

Vierailija
148/251 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eleven on lihonut.

Harva kai aikuiseksi lihomatta kasvaa?

Vierailija
149/251 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

TIRSK!

-winner-

Jep. Toiset tykkää äideistä, toiset tyttäristä. Stranger Things on teineille. Derry aikuisille. Teinit ja aikuiset tykkäävät erilaisista asioista. Siksi sarjamutsiltakin menee ohi (lamppu palaa/ei pala) "flux capacitor", vaikka sarjatei

ST:ssa on paljonkin sellaista, joka puhuttelee 80-luvun lapsia: muoti, musiikki, pyöräily paikasta toiseen, jne. Kiva matka lapsuusmuistoihin. Derrystä sitä ei tulisi, enkä usko sen heijastelevan suomalaista yhteiskuntaa millään tavalla. 

Winona teki myös aikalaisleffoja, kuten vaikkapa Reality bites. 

Stephen King ei ole 80-luvun lopun jälkeen kirjoittanut mitään mielenkiintoista. En lue hänen uutta tuotantoaan.

Vierailija
150/251 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen luulette kuolevan? Itse veikkaan Jonathania. Nancy löytää sen kasettikotelon ja sisällä olevan sormuksen 😔

Vierailija
151/251 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten Teinihirviösarja.

Ei oikein iske näin kolmekymppiselle enää.

Vierailija
152/251 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenen luulette kuolevan? Itse veikkaan Jonathania. Nancy löytää sen kasettikotelon ja sisällä olevan sormuksen 😔

Hopper. Hän on jo osoittanut olevansa valmis kuolemaan. Menee varmaan jotenkin niin, että El yrittää uhrata itsensä, Hopper ei anna toisen lapsensa enää kuolla ja uhrautuu itse.

Vierailija
153/251 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jonathan kävis mulle koska en tykkää siitä 😅. En siis halua Steven ja Nancyn päätyvän yhteen koska Steve ansaitsee jotain niin paljon parempaa kuin Nancy.

Ehdottomasti ei saa kuolla: Steve, Dustin, Max, Mr Clarke, Robin, DELIGHTFUL DEREK 😂

Kuolema repisi sydämen kahtia mutta pystyn jotenkuten hyväksymään sen: Will, Lucas, Joyce, Karen, Holly, Erica

Ok antaa mennä vaan: El, Hopper, Mike, Jonathan, Nancy, Murray, TED

Vierailija
154/251 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasten Teinihirviösarja.

Ei oikein iske näin kolmekymppiselle enää.

Sarja on ikärajansa puolesta lapsilta kielletty. 

Tää on maailman turhin asia jolla päteä. Hähähähhäää mä oon niin aikuinen että. No mene sitten olemaan aikuinen jossain muualla, me vielä asioista innostuvat jatketaan ihan mielellämme keskenämme 😅.

Vierailija
155/251 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällasia keskusteluja on jotenkin surullisen huvittavaa lukea. Ketju alkoi ihan kivasti spekuloinneilla, että miten tässä voisi käydä, mutta sitten tää meni taas aivan naurettavaksi jankkaamis ja pätemiskeskusteluksi.

En ole koskaan ymmärtänyt tällaista "tämä on lasten sarja ja minä olen jo 30, ei siis kiinnosta" pätemistä. Aha, no hei, good for you, sit ei kiinnosta. Ihmettelen vaan tuollaista erityistä tarvetta alleviivata asiaa, ettei kuitenkin olis vähän itsetunnon kanssa haastetta?

Itse olen 37 ja mun mielestä Stranger things on parasta, mitä suoratoistopalveluista on tullut sitten Game of Thronesin alkukausien. En jaksa miettiä, että näyttääkö hahmot nyt tarpeeksi ikäiseltään (omaan silmään riittävän) tai takertua muutenkaan joihinkin, mielestöni melko lillukanvarsi asioihin.

Tämän ikäisenä vuodet sitä paitsi sujahtaa aika vauhdilla ohi, niin eipä tuo odottelu nyt mitenkään kärvistelyä ollut.

Vierailija
156/251 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällasia keskusteluja on jotenkin surullisen huvittavaa lukea. Ketju alkoi ihan kivasti spekuloinneilla, että miten tässä voisi käydä, mutta sitten tää meni taas aivan naurettavaksi jankkaamis ja pätemiskeskusteluksi.

En ole koskaan ymmärtänyt tällaista "tämä on lasten sarja ja minä olen jo 30, ei siis kiinnosta" pätemistä. Aha, no hei, good for you, sit ei kiinnosta. Ihmettelen vaan tuollaista erityistä tarvetta alleviivata asiaa, ettei kuitenkin olis vähän itsetunnon kanssa haastetta?

Itse olen 37 ja mun mielestä Stranger things on parasta, mitä suoratoistopalveluista on tullut sitten Game of Thronesin alkukausien. En jaksa miettiä, että näyttääkö hahmot nyt tarpeeksi ikäiseltään (omaan silmään riittävän) tai takertua muutenkaan joihinkin, mielestöni melko lillukanvarsi asioihin.

Tämän ikäisenä vuodet sitä paitsi sujahtaa aika vauhdilla ohi, niin eipä tuo odottelu nyt mitenkään kärvistelyä ollut.

Samaa mieltä - en tajua miksei aikuisena muka saisi olla lapsenmielinen? Ja innostua ja fanittaa? Ja kun ei Stranger Thingsin katsomiseen tarvi edes lapsekasta asennetta, kun sarja on ihan yksinkertaisesti upea. Nyt kun vielä saadaan loppujaksot maaliin, on meillä tässä 10- ja 20-lukujen paras sarja.

Vierailija
157/251 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meikä on 40 ja Stranger Things -fani. Katson myös IT-sarjaa, mutta se ei oikein ole täyttänyt odotuksia.

Musta on kiva kun tekivät tälle sarjalle selkeän lopun, vaikka aikaa ehtikin kulua.

Vierailija
158/251 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä - en tajua miksei aikuisena muka saisi olla lapsenmielinen? Ja innostua ja fanittaa? Ja kun ei Stranger Thingsin katsomiseen tarvi edes lapsekasta asennetta, kun sarja on ihan yksinkertaisesti upea. Nyt kun vielä saadaan loppujaksot maaliin, on meillä tässä 10- ja 20-lukujen paras sarja.

Sarja on jo pelkästään visuaalisuudessaan ja musiikkivalinnoissaan upea. Miettikääpä nyt vaikka sitä neloskauden jaksoa, missä Max juoksee Vecnalta pakoon Running up that hillin soidessa upeana versiona taustalla. En ole hetkeen ollut liikkunut mistään kohtauksesta niin paljon kuin siitä silloin.

Vierailija
159/251 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sarja on jo pelkästään visuaalisuudessaan ja musiikkivalinnoissaan upea. Miettikääpä nyt vaikka sitä neloskauden jaksoa, missä Max juoksee Vecnalta pakoon Running up that hillin soidessa upeana versiona taustalla. En ole hetkeen ollut liikkunut mistään kohtauksesta niin paljon kuin siitä silloin.

En pysty itkemättä Dear Billyä katsomaan 😭. Maxin masennus, eristäytyminen, synkät ajatukset... I guess I am dying tomorrow. Kuinka hän kirjoittaa kirjeet valmiiksi... ja sitten - hän valitseekin taistella. Siinä on mielestäni kaksi taistelua, ensin se sisäinen että haluan edes yrittää elää vielä, ja sitten se varsinainen juoksu. Ja kun Max palaa ystäviensä luokse, hän sanoo I'm still here. Olen menettänyt 6 ihmistä itsem urhalle, ja joka päivä toivon että he olisivat jaksaneet vähän pitempään. Että he olisivat vielä voineet sanoa I'm still here. Mutta elämä on rankkaa. Jokainen päivä on voitto.

Vierailija
160/251 |
01.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hopper. Hän on jo osoittanut olevansa valmis kuolemaan. Menee varmaan jotenkin niin, että El yrittää uhrata itsensä, Hopper ei anna toisen lapsensa enää kuolla ja uhrautuu itse.

Täysin mahdollista mutta Joycelle rankka paikka menettää toinenkin miesystävä...