Tiedän monia +40 ikäisiä joilla vakavia hammasongelmia mutta pelätään hammaslääkäriä, Miten monella voi olla sama pelko?
Syödään buranaa ja imetään pillillä keittoa kun purra ei pysty.
Kommentit (55)
Minulla vaikka olen jo 45v. Hampaani on paikattu mitä on tarvinnut. Olen kuullut aivan tosi kertomuksia kun on tehty juurihoitoa. Eikä hammas olekaan puutunut tulehduksen vuoksi. Itse en tiedä mitä tekisin. En usko että kestäisin sitä kipua vaan pitäisi turvautua hammashoitoon nukutuksessa. Miksei potilaille joiden hammasta ei saada puutumaan voida antaa hoidon ajaksi morfiinia, fentanyyliä tai mikä kipulääke nyt on niin vahvaa että voittaisi sen kivun. Joku nainen kirjoitti synnyttävänsä mieluummin uudelleen ilman kivunlievitystä kuin kokevansa juurihoidon uudellee puutumattomaan hampaaseen.
Puudutteet eivät toimi, maitohampaat eivät halua irrota itsestään ja hampaat eivät muutenkaan mahdu suuhun.
Lopputuloksen voi varmaan arvata, mutta vinkkinä voin kertoa, että viisaudenhampaita myöten kaikki poistamisen tarpeessa olevat hampaat on poistettu ja sen jälkeen en ole istunut hammaslääkärin tuoliin.
Vierailija kirjoitti:
Puudutteet eivät toimi, maitohampaat eivät halua irrota itsestään ja hampaat eivät muutenkaan mahdu suuhun.
Lopputuloksen voi varmaan arvata, mutta vinkkinä voin kertoa, että viisaudenhampaita myöten kaikki poistamisen tarpeessa olevat hampaat on poistettu ja sen jälkeen en ole istunut hammaslääkärin tuoliin.
Vielä 90-luvun puolivälissä hampaiden poisto oli normi hoitoa. Koulussa kuulin useammasta tapauksesta kun lli otettu hampaita takaa pois. Mulla on pari kehityshäiriöistä hammasta joihin on tehty puuttuva kruunu muovista. On ne suussa vielä 30v myöhemminkin mutta silloin mietittiin niiden poistoa.
Koulun hammaslääkäri 80- ja 90-luvulla tuotti minulle hammaslääkäripelon. Ei puudutusta, tökitään piikillä, oho, hups, vähän tökittiin ikeneen. Oiottiin alunperin ihan ok näköiset hampaat pahasti avopurentaisiksi ja oikominen sattui, kun lapselle ei annettu särkylääkettä.
Menen huolelliseksi tietämälleni yksityiselle kun on pakko. Pahan purentavian kanssa elän hautaan asti, en anna kenenkään enää sorkkia purentaani, kun vielä pystyn syömään ja puhumaan, vaikka vähän omalla tekniikalla.
Vierailija kirjoitti:
En pelkää operaatioita, vaan niistä tulevia laskuja. En ole aikuisiällä käynyt kertaakaan hammaslääkärissä jaa tiedän että iso remontti olisi suuhun tulossa.
N33
Ei se välttämättä tarkoita kuin reikien paikkaamista.
Vierailija kirjoitti:
Hammashoito jossain pikkukunnassa 80/90-luvulla oli melkoista horroria. Välttelen itsekin viimeiseen asti tänäkin päivänä hammaslääkäriin menoa. Vaikka aikuisena kohtelu on ollut siedettävämpää, niin pelot jäi.
Entisellä asuinpaikkakunnallani korjailtiin pidemmän aikaa kunnan ainoan hammaslääkärin touhujen seurauksia hänen eläköidyttyään. En tajua, miten siitä päästy eroon jo kauan sitten.
Hammashoito on huonosti järjestetty. Ajan saa hoitajalle 6kk päähän ja siinä vasta aletaan tutkia. Koko prosessi ajan varaamisesta hoidettuun hampaistoon kestää reippaasti yli vuoden julkisella puolella. Paljon tehokkaampaa olisi, kun kaikki hoidettaisiin yhdellä tai kahdella käyntikerralla.
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä hämmentävää, että on hammaslääkäripelkoa vielä tuossa iässä. Lapsilla ja nuorilla sen ymmärtää, mutta vielä keski-iässä. Kaikista hämmentävintä on naiset, jotka on synnyttäneet, mutta sitten ne pelkää edelleen jotain hammaslääkäriä ja kokevat jonkun poraamisen tai viisaudenhampaan poiston kauhean kivuliaana.
Olen lukenut useammankin synnyttäneen naisen kertoneen puutumattoman hampaan juurihoidon sattuvan paljon enemmän kuin synnytys luomunakin. Mitä hampainani on porattu ilman puudutusta. Ymmärrän kyllä ettei juurihoidon kipu ole todellakaan mikään leikin asia.
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä hämmentävää, että on hammaslääkäripelkoa vielä tuossa iässä. Lapsilla ja nuorilla sen ymmärtää, mutta vielä keski-iässä. Kaikista hämmentävintä on naiset, jotka on synnyttäneet, mutta sitten ne pelkää edelleen jotain hammaslääkäriä ja kokevat jonkun poraamisen tai viisaudenhampaan poiston kauhean kivuliaana.
Poraaminen ilman puudutusta sattuu paljon pahemmin kuin synnytys. Tiedän tämän kolme lasta synnyttäneenä.
Kyllä mä sen ymmärrän jos pelottaa, mutta sitä en ymmärrä, että aikuinen ihminen jättää pelon takia tärkeän osan terveyttään hoitamatta. Pitäähän sitä tehdä asioita vaikka pelottaisikin, kai sen nyt jokainen järkevä ihminen ymmärtää.
Mun 63-vuotias eno ei 10 vuoteen käynyt hammashoidossa pelin takia ja sit häneltä löydettiin reikää
Minulta vain tuo
1 kommentti;
(mustikkamehu
pillillä juoden eka sivulla
värjäänt. estämiseksi)
Liputin sen just..
Mulla vain hyviä hl
kokemuksia.
Monet miettii ja stressaa ihan liikaa terveyteen liittyviä asioita ja sitä, mitä se lääkäri ajattelee, kun potilaalla on sitä ja tätä, vaikka sillä ei ole mitään väliä, koska ne tekee vain töitä ja se on niiden homma keksiä ratkaisut vaivoihin kun niille siitä maksetaankin ja ilman potilaita ja niiden vaivoja niillä ei olis työpaikkaa ja rahaa.
Minulle tehtiin juurihoito hampaaseen ja hammaslääkäri vaan sanoi, että se hammas on jo kuollut (oli aiemmin lohjennut ja paikattu) ja puudutusta ei tarvita. Sitten silti tunsin kipua ilman puudutusta. Näin kummaa puhetta tuo kaikki.
Samoin edes yksityiset eivät odota sitä puudutteen vaikutusta. Viimeksi minulla oli tunnin aika varattuna jäi vielä aikaa ylikin ja pääsin aiemmin pois, mutta silti kiire oli mukamas. Tai jos pyytää kahta puudutetta niin laitetaan vaan yksi. Viimeksi sanoin haluavani kaksi niin ei laitettu. Silti äidilleni laitettiin, joka meni samalle hammaslääkärille. Hän sanoi ehkä niin voimakkaasti, että uskottiin. Tai syyllistetään, että pitäisi useammin käydä. Ei voi käydä jos ei ole rahaa siihen.
No se on Riikan vika jos ei pysty.