Tiedän monia +40 ikäisiä joilla vakavia hammasongelmia mutta pelätään hammaslääkäriä, Miten monella voi olla sama pelko?
Syödään buranaa ja imetään pillillä keittoa kun purra ei pysty.
Kommentit (55)
Nalkutus. Ja osa hammashoitajista tai lekureista kiusannut. Osa asiallisia.
Hammashoito jossain pikkukunnassa 80/90-luvulla oli melkoista horroria. Välttelen itsekin viimeiseen asti tänäkin päivänä hammaslääkäriin menoa. Vaikka aikuisena kohtelu on ollut siedettävämpää, niin pelot jäi.
Onhan hammaslääkärissä käynti epämiellyttävää. Minulle ei edes ole tarvinnut ikinä hammaskiven poistoa vakavampaa tehdä, mutta siitä huolimatta viivytän aina viimeiseen asti. Ei siis ole kyse pelosta vaan siitä että on vaan niin epämiellyttävää. En kyllä tykkää käydä kampaajallakaan samasta syystä, taas mennyt yli vuosi edellisestä kerrasta.
Tiedän kans muutaman. Kun ovat itse asiasta puhuneet, niin olen ehdottanut yksityistä hammaslääkäriä. Siellä sitten kunnon lääkitys, ehkä jopa nukutus. Kallistahan se on, mutta hampaat on aika tärkeet muutenkin kuin purennalle.
Nämä mistä puhuin, ovat aika hyvissä hommissa, joten heidän tapauksessa se rahakaan ei olisi este.
Ei mikään ihme. Porattiin ilman puudutusta,huudettiin,revittiin suuta väkisin auki niin että leuka naksuu loppuelämän jne.
Oman lapsen kanssa ollut yllätys nämä pehmeät ja hellät nykypäivän hammaslääkärit.
Itse en niinkään pelkää, mutta joka keleen kerta toimenpide on aloitettu ennen puudutteen vaikutusta. Eivät vaan suostu odottamaan tarpeeksi kauaa. Joten en ihmettele, jos herkemmät ihmiset pelkää hammaslääkäriä.
Itse on kova kipukynnys, joten mä olen nyt sitten jättänyt paikkauksen takia puudutteen ottamatta. Piruako siitä maksamaan, jos ei anneta vaikuttaa. Se sitten saa lääkärit varpailleen, että oletko sä nyt aivan varma... kyllähän me nyt puudutus laitetaan. Ei muuten laiteta. Hyvin olen pärjännyt ja kehujakin saanut.
Juurihoitoon otin puudutteet, kun pelkäsin, että leuka puutuu sitten omia aikojaan ja kipeytyy.
En pelkää mutta aina yhtä ikävä tapahtuma se on. Käyn joka kymmenes vuosi hammaslääkärissä.
Nukutushoitoa ei saa pelon takia,vaan mielummin poistetaan hampaita. Joten ei kiitos.
Peruskoulun hammaslääkäri 70/80 luvulla
Anna kun arvaan, sä kuitenkin itse ymmärrät (ja kuulut porukkaan) joka ei käy uimassa koska koulun uimatunnit... ja muutenkin liikunta on tyhmää ja sen ilo pilattiiin maikkojen toimesta.
Vierailija kirjoitti:
Peruskoulun hammaslääkäri 70/80 luvulla
Anna kun arvaan, sä kuitenkin itse ymmärrät (ja kuulut porukkaan) joka ei käy uimassa koska koulun uimatunnit... ja muutenkin liikunta on tyhmää ja sen ilo pilattiiin maikkojen toimesta.
Lopeta.
Inhoan sua.
Pelko pysyy juuri noiden vanhojen kokemusten takia, mutta oikeasti nykyinen hoito on aika kivutonta. Voi vielä aika tilatessaan pyytää sellaisen lääkärin, joka on helläkätinen. Tosin kun pelko häviää, niin alkaa jo tulla mieleen, että tee nyt vain, mitä pitää ja nopeasti.
Ennen ei käytetty edes puudutusta, kuin korkeintaan hampaan poistossa, koska silloiset aineet oliat niin huonoja, että putuuminen saattoi kestää jopa lähelle tuntia. Oli kyllä ikimuistoista, kun porattiin sillä jalkaporalla tosi pitkään. Hyi saakeli.
Tuttava eläkkeellä oleva h-lääkräi kertoi, miten hän oli nuorena ollut jossain kotkassa lääkärinä, ja kun laiva tuli satamaan, niin kipupotilaita tuli tupa täyteen. Hän sitten pisti kipupiikin ja laittoi odottaman puudutumista odotushuoneeseen ja hoiti muita muita potilaita välillä. Aika moni oli häippässyt pois heti kun kipu lähti ja itse vaiva jäi hoitamatta.
Vierailija kirjoitti:
Nalkutus. Ja osa hammashoitajista tai lekureista kiusannut. Osa asiallisia.
Miksi helvetissä ne olisi ja miten kiusanneet?
Ehkä moni pelkää hammaslääkärien hintoja.
Vierailija kirjoitti:
Nukutushoitoa ei saa pelon takia,vaan mielummin poistetaan hampaita. Joten ei kiitos.
Kyllä saa pelon takia myös.
Minulla meinasi taju lähteä kun nuori hammastytteli poisti ultraäänilaitteella hammaskiveä. En tiedä eikö osannut vai mikä, mutta kipu oli posketonta. Puudutettiin kahdesti, mutta silti tuntui niin että silmissä sumeni. Kerran tehty juurihoito ja jokusen kerran porattu, niin ne oli tuohon verrattuna kuin lepotuolissa olisi rentoutunut. Ostin sitten itse tuollaisen ultraääni-hammaskivenpoistajan ja sillä olen hoitanut asiaa omatoimisesti eikä mitään kipuja toimenpiteessä.
Vielä muutama vuosi sitten esim. hammaskiven poisti vihloi välillä. Nyt kun viimeksi kävin, niin mitään kipua ollut, vaikka hammaskiveä on paljon. Uusimmat koneet suihkuttavat esim jäähdytysvettä niin paljon, että siksi ei vihlo. Jos hammas kuumenee, niin se kyllä tuntuu. Oli ihan miellyttävä kokemus tuo viimeinen käyntini. En tiedä onko kaikilla hygienisteillä jo tuollaiset koneet,
Itse olin tuollainen välttelijä. Aikaa vierähti, kunnes melkein johdatuksena löysin helläkätisen ja inhimillisen hammaslääkärin. Annoin jopa porata ilman puudutusta, hyvin meni. Nykylaitteet ovat niin kehittyneitä, ettei tarvi sitä korkeakierroksista terää käyttää joka aiheuttaa sen vihlonnan.
Ei sitä lääkäriä pelätä vaan sitä kidutusta,tosin on olemassa lääkäreitä ja sitten sadistilääkäreitä, huonolla tuurilla joudut sellaiseen.
En pelkää operaatioita, vaan niistä tulevia laskuja. En ole aikuisiällä käynyt kertaakaan hammaslääkärissä jaa tiedän että iso remontti olisi suuhun tulossa.
N33
Jos on lapsena porattu ja paikattu ilman minkäänlaista puudutusta, on pelko täysin ymmärrettävä.