Ei kannata ostaa ns. kotimaisia Kuomia
Kenkien laatu on markettitasolla, kuten mikä tahansa Tokmanni tai Halpahalli brändi.
Kuomat eivät ole edes enää kotimaisia.
Kommentit (66)
Mulla on kolmatta vuotta nauhalliset kuomat, lämpimät, vettä eivät pidä, pohjat kuin uudet.
Kävelen päivittäin yli 5 km.
Marketista ostetut ne, 60 maksoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niistä murtuu pohjat, luin palstalta.
Sieltähän nykyään kaikki tieto ja fakta tulee.
Nykyään jopa ensihoitajat ambulanssissa arpovat, mistä keskustelupalstalta pyydetään potilaasta diagnoosi, kun keskustelupalstalla varma diagnoosi tulee muutamassa sekunnissa, siinä missä nykylääkärit ehdottavat ensiksi kaikenmaailman kokeet ja sydänfilmit, ennen kuin lääkäri edes viitsii puhua mistään sairauksesta.
Minä kun teen itse diagnoosini, ei tarvitse jonottaa eikä maksaa lääkärinpalkkioita. Yhtä osuvia diagnooseja kuin nykyetevillä lääkäreillä.
Minä en ymmärrä, miten niin ei muka kannattaisi ostaa kenkiä sen takia, että pohjat kestävät kolme vuotta eikä kymmenen. Johan ne kolmessa vuodessa muutenkin kuluu, jos niillä kävelee. Ei minulla ainakaan mitkään muutkaan kengät ole kestäneet kymmentä vuotta.
Tykkään Kuoma-kengistä, koska ovat lämpimät, nätit ja kevyet. Minusta kannatta ostaa.
Luin ketjua kauhuissani. Mulla on tehtaan laatikossa 6 vuotta sitten ostetut Kuomat, joita olen säilyttänyt koko ajan puoliviileässä, hyvin ilmastoidussa verkkokellarissa. Kenkiä on siis vain sovitettu uutena, ja ovat olleet odottamassa käyttöä, kun/jos tulen Suomeen talvella ja on kuomakelit. No ei ole ollut niin suurta tarvetta, että olisin lähtenyt kellarista penkomaan.
Tänään aion avata laatikon ja ottaa Kuomat esiin. Onkohan siellä pelkkä mustaa hölynpölyä... 👀🤣
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä, miten niin ei muka kannattaisi ostaa kenkiä sen takia, että pohjat kestävät kolme vuotta eikä kymmenen. Johan ne kolmessa vuodessa muutenkin kuluu, jos niillä kävelee. Ei minulla ainakaan mitkään muutkaan kengät ole kestäneet kymmentä vuotta.
Tykkään Kuoma-kengistä, koska ovat lämpimät, nätit ja kevyet. Minusta kannatta ostaa.
Sori nyt, mutta en todellakaan maksa kengistä lähes 100€, jos käyttöaika on max 3 talvea. Mulla on kevyet ja lämpimät kitkapohjaiset Merrellit. Kuudes talvi lähtee käyntiin eikä kengät osoita kulumksen merkkejä. Toki nämä eivät ole ainoat talvikemkäni, mutta näillä nimenomaan kävellään, loskassa ja pakkasessa. Merrellit maksoivat tarjouksessa 129€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori nyt, mutta en todellakaan maksa kengistä lähes 100€, jos käyttöaika on max 3 talvea. Mulla on kevyet ja lämpimät kitkapohjaiset Merrellit. Kuudes talvi lähtee käyntiin eikä kengät osoita kulumksen merkkejä. Toki nämä eivät ole ainoat talvikemkäni, mutta näillä nimenomaan kävellään, loskassa ja pakkasessa. Merrellit maksoivat tarjouksessa 129€.
Merrellit minullakin on, jotain 160e. Mutta nyt ostin Lidlistä nahkaiset talvikengät hintaan 17e. Tuli vähän ajattelemisen aihetta. Niissä on nimittäin pito vielä parempi kuin kitkapoohja Merrelissä. Jotain tahmeaa hiekkakumia ne pohjat.
Vierailija kirjoitti:
Luin ketjua kauhuissani. Mulla on tehtaan laatikossa 6 vuotta sitten ostetut Kuomat, joita olen säilyttänyt koko ajan puoliviileässä, hyvin ilmastoidussa verkkokellarissa. Kenkiä on siis vain sovitettu uutena, ja ovat olleet odottamassa käyttöä, kun/jos tulen Suomeen talvella ja on kuomakelit. No ei ole ollut niin suurta tarvetta, että olisin lähtenyt kellarista penkomaan.
Tänään aion avata laatikon ja ottaa Kuomat esiin. Onkohan siellä pelkkä mustaa hölynpölyä... 👀🤣
On ihan tunnettu asia, että muoviset kengänpohjat haurastuu, jos niitä ei pitkässä säilytyksessä aina välillä taivutella. Koskee myös esim. kalliita keräilylenkkareita ym. Kerran otin pitkän säilytyksen jälkeen käyttöön vaelluskengät ja tunsin kävellessä jotain omituista... No pohjat oli hajoamassa atomeiksi ja jätin jälkeeni mustaa kumiroskaa.
Vierailija kirjoitti:
Ne on huonoja jaloille. Olen sikäli myöhässä tämän havaintoni kanssa, koska lapseni on niitä käyttänyt. Viime talvena hänellä oli toisenmerkkiset kengät, jotka meni rikki ja piti lopputalveksi ostaa toiset. Edulliset Kuomat oli helppo valinta.
Nuo kengät on samaa kokoa omien kenkieni kanssa. Kävelen nuo nyt loppuun ja tuntuu kamalalta! Varpaat on jotenkin ylöspäin jännittyneenä koko ajan.
Samasta kokonumerosta huolimatta nuo kengät ovat sinulle liian pienet, vain ja ainoastaan siitä tuo varpaiden asento johtuu.
Vierailija kirjoitti:
Mulla pientä murtumaa pohjassa joo, muttei kovin paha eikä estä käyttöä. Muutaman vuoden olleet käytössä.
Mun Kuomat on jo useamman vuoden vanhat ja parhaat kengät ikinä. Sitä oikein odottaa että tulisi talvi että saa mukavat kengät taas käyttöön.
Kiitos tiedosta, en kylläkään ikinä laittaisi jalkaani niin rumia kenkiä.
Kuoma toimii Etelä-Savossa Kuomiokosken kylässä ja Mäntyharjulla.
Btw, Kuoma on aloittanut YTt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä totta. Itse olen vuosia ostanut nauhallisia Kuomia, kun pidän niistä muuten, mutta pari talvea on maksimissaan kestäneet. Oikeastaan kaksi talvea ja toisena niistä alkaa jo pohje halkeilla. Kävelen tosi paljon joka säällä. En tiedä sitten, kun kävelee esim kovalla jääpohjalla niin rikkooko se sitten ne pohjat nopeammin. Harmittaa tuo silti, kun melko kalliit kengät nykyisin. Noin 90 euroa nauhallisista joten vähän liikaa jos parin talven päässä pohjat rikki.
Useammat Kuoman talvikengät on mullakin ollut ja kävelen talvisinkin suht paljon eli noin 200 kilsaa per kk. Pari talvea tapaavat kestää kunnes pohjat alkavat murenemaan. Saishan nuo nyt hieman pidempään kestää.
Vierailija kirjoitti:
Yli 15 vuotta olen jo tepastellut Kuomilla ja hyvin pelittävät vieläkin.
Se ei kyllä kerro mitään uusien kestävyydestä
Vierailija kirjoitti:
Mun Kuomat on jo useamman vuoden vanhat ja parhaat kengät ikinä. Sitä oikein odottaa että tulisi talvi että saa mukavat kengät taas käyttöön.
Siinäpä se vastaus sulla onkin, kenkäsi ovat useamman vuoden vanhat. Tämä murentuva kengänpohja -villitys on alkanut myöhemmin. Pidä hyvä huoli kengistäsi, niin ne kestävät toisenkin mokoman eikä tarvitse pettyä uudempiin sekundapohjaisiin kenkiin.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin on kestänyt jo viidettä vuotta. Eikä hintakaan ollut kuin satasen.
Niin, ethän muutenkaan välitä miltä näytät.
Vierailija kirjoitti:
Oho.. Se kengän pohjan mureneminen onkin ok. Ja merkki, ettei niitä enää käytetä ja joutavat kaatopaikalle.
Lähde: Yle
" taustalla on kengänpohjia koskevat EU-määräykset, jotka säätelevät kaikkia kengänpohjien materiaaleja. Kenkien pitääkin haurastua siinä vaiheessa, kun ne joutuvat kaatopaikalle.
- Vanheneminen lähtee käytiin, jos niitä pitkään varastoidaan eikä käytetä, sanoo Jokinen.
Pohjien mureneminen on samalla lailla mahdollista muidenkin valmistajien tuotteissa kuin Sievin kengissä, jos kenkiä varastoidaan pitkään eikä käytetä.
Lauri Miettinen, Kuningaskuluttaja, Yle Tutkiva asia
Kyllä. Koskee kaikkia polyuretaanipohjia. Valmistajasta riippumatta. (Kiitos EU.)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä palstalta olet lukenut?
Ja oletko varma, että kysymys on Kuomuista?
Ettei olisi kysymys toisesta merkistä, joka ei kestä suuria lämpötilavaihteluita.
On se Kuomiokoskikin tässä uudessa hajoavassa kengänpohjavillityksessä, samoin Sievi. Ihan hyvä, että näistä kirjoitetaan. Lukevat nuo kenkäfirmatkin keskustelupalstoja ja toivottavasti ottavat opikseen ja vaihtavat pohjamateriaalin paremmaksi.
Oletko varma ettei ole jo korjattu. Itse olen sievin työkenkiä käyttänyt vuosia, eikä ikinä ole ollut laatuongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Eikä tehdä Siomessa vaan Aasiassa. Taas kuluttajia vedätetään.
https://kuoma.fi/pages/tehdas-ja-valmistus-suomessa
Laitapa sinä väitteelleesi myös pätevä linkki, ehkä joku voi sitten uskoakin. Vai ostitko jotkut Kiina-kopiot Temusta ja huomasit tulleesi vedätetyksi?
Varmaan ihan hyvä lasten kenkä. Jos kävelee paljon, niin luotan Halti vaelluskenkään. Leveä lesti, ei kastu, puolikorkea varsi tukee hiukan nilkkaa. Cittarista, n.90e.