Mistä lisätuloja ensi vuonna, kun toimeentulotuen suojaosa poistuu?
Olen työssäkäyvä perheenäiti, mutta tuloni ovat sen verran pienet, että olemme saaneet toimeentulotukea. Ensi vuonna tulomme kuitenkin romahtavat, koska toimeentulotuen 150 euron omavastuu jää pois. Eli vaikka teen työtä, se ei hyödytä perhettämme ollenkaan. Tuo 150 euroa on ollut todella tärkeä summa, mutta jatkossa tipumme siis minimituloille - työssäkäynti ei siis enää hyödytä. Elämä myös niukentuu huomattavasti. Vaikka minulla on jo työ, olen kuitenkin yrittänyt löytää kokopäiväistä työtä, josta saisi kunnollisen palkan. Tällaista ei nyt ole näköpiirissä - asiaan saattaa vaikuttaa se, että minulla on sairaskohtauksen seurauksena lievä (fyysinen) vamma, ja työnantajat kai palkkaavat mieluummin vammattoman.
Onko minulla ensi vuonna enää mitään laillista keinoa saada lisätuloja?
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Eikö kelarotalle kelpaakaan enää ilmainen raha, vaan lisää pitäisi saada?
Tervetuloa oikeiden ihmisten elämään. Me hankimme rahat itse, sijoittamalla, perustamalla yrityksiä ja käymällä töissä.
Eli kuka maksaa työttömälle oman auton ja ajokortin? Persuyrittäjä vai? Miten noilla työttömyystuilla on mahdollista a) ostaa monen sadan tonnin auto ja b) ylläpitää sitä autoa?
Itse käyn kavereilla siivoamassa 50-70e kerta.
Vierailija kirjoitti:
Miten olette tällaiseen diiliin päätyneet? Jos joku kaverini ehdottaisi minulle, että voisi tulla meille siivoamaan esim. 50 euron taksalla, joutuisin kiusaantuneena miettimään, miten kieltäydyn kohteliaasti. En ole halukas maksamaan siivouksesta enkä halua, että kukaan tulee meille siivoamaan. En myöskään halua tuollaisia asetelmia kaverisuhteisiini. Käytän vain 50 eur mieluummin johonkin muuhun - tai laitan vaikka säästöön. Ja tuo myös kuulostaa aika alliilta siivoamiselta - taitaisi olla halvempaa palkata joku virallisesti ja ottaa kotitalousvähennys.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Itsekin olen vähän samassa tilanteessa ja ei auta muu kuin miettiä tosissaan ketä äänestää seuraavissa vaaleissa.
Otetaan lisää lainaa, kunnes ei enään saa, ja sitten tajutaan, että hyvinvointi järjestelmän tuet oli illuusio. Meillä on vaan kipua edessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kelarotalle kelpaakaan enää ilmainen raha, vaan lisää pitäisi saada?
Tervetuloa oikeiden ihmisten elämään. Me hankimme rahat itse, sijoittamalla, perustamalla yrityksiä ja käymällä töissä.
Eli kuka maksaa työttömälle oman auton ja ajokortin? Persuyrittäjä vai? Miten noilla työttömyystuilla on mahdollista a) ostaa monen sadan tonnin auto ja b) ylläpitää sitä autoa?
Ehkä työmatkoille ei tarvita monen sadan tonnin autoa.
Alat myymään itseäsi. Saat käteistä jota käytät kun ostat jotain. Äkkiä tienaat sen verran, että unohdat koko toimeentulotuen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olette tällaiseen diiliin päätyneet? Jos joku kaverini ehdottaisi minulle, että voisi tulla meille siivoamaan esim. 50 euron taksalla, joutuisin kiusaantuneena miettimään, miten kieltäydyn kohteliaasti. En ole halukas maksamaan siivouksesta enkä halua, että kukaan tulee meille siivoamaan. En myöskään halua tuollaisia asetelmia kaverisuhteisiini. Käytän vain 50 eur mieluummin johonkin muuhun - tai laitan vaikka säästöön. Ja tuo myös kuulostaa aika alliilta siivoamiselta - taitaisi olla halvempaa palkata joku virallisesti ja ottaa kotitalousvähennys.
Yksi kaveri sitä ehdotti ja siitä sitten muutama muukin innostui. Kaveri oli ottanut asiasta selvää ja ulkopuolisen ottaminen olisi maksanut 63e/h+km.
No oletetaanpa että ap saisi nyt tämän ketjun perusteella idean yrittäjäksi ryhtymisestä. Ja oletetaan, että hänellä olisi edes kelvollinen yritysideakin. Mitenköhän se onnistuisi ilman alkupääomaa? Mitä olen yrittäjien kokemuksista ymmärtänyt, saattaa ensimmäinen vuosi mennä jopa tappiolla, eli jos ihminen elää nyt minimituloilla, niin kuinkakohan todennäköisesti hänellä olisi sellainen alkupääoma, jolla voisi paitsi perustaa yrityksen (yrityksestä riippuen saatetaan tarvita toimituloja, työvälineitä, mainostusta, jne), myös pyörittää sitä yritystä sen tuottamattoman alkuvaiheen yli?
Ja yritys ei todellakaan ala tuottaa, jos yritysidea ei ole riittävän hyvä. Ja veikkaan että valtaosalla ei olisi riittävän hyviä ja kantavia yritysideoita. Pelkkä "voisin myydä villasukkia netissä" ei ole hyvä idea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myyt kaikki tavarat vintedissä
Eihän se hyödytä, kun ne tulot vähennetään toimeentulotuesta. Käytännössä siinä siis vain menettää rahaa, kun postikuluja ei huomioida menoksi, ja muuten lopputulos on sama kuin lahjoittaisi ne tavarat ilmaiseksi.
50e saa tulla tilille. Ja jos jätät ne vinted tilille, sielläkin voi ostaa niillä vaatteita, kenkiä yms tapreellista
Ei saa enää, kaikki huomioidaan.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa mennä TÖIHIN! OIKEISIIN TÖIHIN! PAREMPIIN TÖIHIN!!!
Tai jos ja kun ei napostele, niin itsehän istut pankin päällä ja hiissaat firmaasi mukanasi joka paikkaan. Kannattaisko EHKÄ laittaa tase töihin?!
miksi olet nolo ja tyhmä- kertoo kyllä mikä olet. nolo,mee pois.
Teet vaan ihan surutta ne työt pimeänä.
Vierailija kirjoitti:
Tai jos ja kun ei napostele, niin itsehän istut pankin päällä ja hiissaat firmaasi mukanasi joka paikkaan. Kannattaisko EHKÄ laittaa tase töihin?!
Kannattaako myydä persettä homoille?! MARKKINARAKO vaan SULLEKIN käyttöön. Turhaan sinä sitä pelkkään paskomiseen käytät!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pulloja keräämällä voi saada parikymppiä viikossa ainakin täällä Helsingissä, lisäksi dyykkaan roskiksista toimivaaa/ehjää tavaraa ja myyn Torissa.
Ensi vuonna Tori-myynnit vähentävät toimeentulotukea.
Kyllä ne on aina vähentänyt jo jos ne ylittää 50e.
Pitäis köyhälle antaa mahdollisuus edes vähän saada jotain turvarahaa tai mahdollisuus säästää jotain hankintaa varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myyt kaikki tavarat vintedissä
Eihän se hyödytä, kun ne tulot vähennetään toimeentulotuesta. Käytännössä siinä siis vain menettää rahaa, kun postikuluja ei huomioida menoksi, ja muuten lopputulos on sama kuin lahjoittaisi ne tavarat ilmaiseksi.
50e saa tulla tilille. Ja jos jätät ne vinted tilille, sielläkin voi ostaa niillä vaatteita, kenkiä yms tapreellista
Ei saa ensi vuonna sitäkään. Myös se 50e vähennetään.
Onko ne tosissaan? 😳
Mitä sillä säästetään?
Vierailija kirjoitti:
Se poistuu helmikuussa, sen jälkeen jokainen euro on pois toimeentulotuesta.
Pitääkin heittää S-etukortti jorpakkoon ja tilit kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Syö paskaa, incelipersunraato
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee käsitöitä, opettele neulomaan ja myy villasukkia? niillä voi saada silloin tällöin parikymppiä.
Aha no kuka kustantaa tarvikkeet koska neulominen on kallista?
Just kierrätyskeskuksessa näin paljon lankoja ja puikkoja halvalla. Voi myös ostaa jonkun jättisuuren neuleen ja purkaa sen langoiksi.
Omavastuu jää pois? Eikös se ole vaan hyvä asia???
Huonosti olet korttisi pelannut. Itse en joutuisi tuohoon tilanteeseen. Ei kai muu auta kuin myydä tietynlaisia palveluita.
Voi perustaa itsekin sellaisen jos taidot riittää.