Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä lisätuloja ensi vuonna, kun toimeentulotuen suojaosa poistuu?

Vierailija
28.11.2025 |

Olen työssäkäyvä perheenäiti, mutta tuloni ovat sen verran pienet, että olemme saaneet toimeentulotukea. Ensi vuonna tulomme kuitenkin romahtavat, koska toimeentulotuen 150 euron omavastuu jää pois. Eli vaikka teen työtä, se ei hyödytä perhettämme ollenkaan. Tuo 150 euroa on ollut todella tärkeä summa, mutta jatkossa tipumme siis minimituloille - työssäkäynti ei siis enää hyödytä. Elämä myös niukentuu huomattavasti. Vaikka minulla on jo työ, olen kuitenkin yrittänyt löytää kokopäiväistä työtä, josta saisi kunnollisen palkan. Tällaista ei nyt ole näköpiirissä - asiaan saattaa vaikuttaa se, että minulla on sairaskohtauksen seurauksena lievä (fyysinen) vamma, ja työnantajat kai palkkaavat mieluummin vammattoman.

Onko minulla ensi vuonna enää mitään laillista keinoa saada lisätuloja?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttele Kelan virkailijan kanssa, siellä varmaan tiedetään ihmisten laillisista(kin) tulonhankkimiskeinoista.

Vierailija
22/44 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, sitten sun mahdollisuus on kai ettet hae toimeentulotukea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö saa sovilteltua päiväraha jos on osa-aikatöissä? Itse sain mutta en tiedä onko muuttunut

Vierailija
24/44 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Itsekin olen vähän samassa tilanteessa ja ei auta muu kuin miettiä tosissaan ketä äänestää seuraavissa vaaleissa. 

Jos vaikka töihin menisit.

Vierailija
25/44 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen jotakin pikakurssia hoiva-avustajaksi ja vanhustyöhön/kotihoitoon. Sinne jos jonnekin tarvitaan.

Tämä. Tosin epäilen, että koska vanhushoito on niin kuralla, tulee tuonne ihan komennusta vastikkeellisesta työttömyyskorvauksestakin jatkossa.

Vierailija
26/44 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ensi vuonna toimeentulotuen saajan kannata enää mitään töitä tehdä. 

Vierailija
27/44 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

mene töihin

Vierailija
28/44 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mene töihin

Hänhän on jo töissä eikä parempaa työtä saa koska on vammautunut.

Vierailija
29/44 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se työ pois niin saatte saman verran.

Vierailija
30/44 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko vi..... tukihimmeli järjestelmä pitäisi räjäyttää ja perustulo tilalle. 

Vierailija
31/44 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Itsekin olen vähän samassa tilanteessa ja ei auta muu kuin miettiä tosissaan ketä äänestää seuraavissa vaaleissa. 

Jos vaikka töihin menisit.

Älä viitsi jankuttaa samaa levyä joka ketjussa. 

Vierailija
32/44 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myyt kaikki tavarat vintedissä

Eihän se hyödytä, kun ne tulot vähennetään toimeentulotuesta. Käytännössä siinä siis vain menettää rahaa, kun postikuluja ei huomioida menoksi, ja muuten lopputulos on sama kuin lahjoittaisi ne tavarat ilmaiseksi.

50e saa tulla tilille. Ja jos jätät ne vinted tilille, sielläkin voi ostaa niillä vaatteita, kenkiä yms tapreellista

Ei saa ensi vuonna sitäkään. Myös se 50e vähennetään.

Vierailija
33/44 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myyt kaikki tavarat vintedissä

Ai joka kuukausi myyt kaikki tavarat vintedissä?

Myyt niin paljon kun lähtee ja sitten jaat sen joka kuukaudelle

Eli jos saa 20 e niin pitää jakaa se 12 kuukaudelle eli alle 2 e/kk. Sillä alle 2 eurolla varmaan maksaa vuokran, ostaa ruoat ja maksaa pakolliset laskut?

Vierailija
34/44 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuttamalla kokopäiväisen työn perässä uudelle paikkakunnalle. Ensin koulutusta jos siinä on puutteita. 

Ei ole koulutuksesta puutteita, maisteri olen ja tehnyt sekä oman alan töitä että duunaritöitä. Ja asun isossa kaupungissa jo nyt. Olen päässyt monta kertaa haastatteluihin asti, mutta sitten homma tyssää. Kuten sanoin, minulla on fyysinen vamma, joka saattaa vaikuttaa asiaan. Olen hakenut töitä jatkuvasti, koska en myöskään haluaisi olla tämän vammani vuoksi jatkuvasti köyhä, mutta vaikea on muuttaa työn perässä, jos ei sitä työtä ensin saa.

Ei iso kaupunki ole mikään työllisyyden takaava automaatti esim. läntisen Suomen maakunnissa on pienempi työttömyys-% kuin pk-seudulla.

Vierailija
35/44 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee käsitöitä, opettele neulomaan ja myy villasukkia? niillä voi saada silloin tällöin parikymppiä.

Aha no kuka kustantaa tarvikkeet koska neulominen on kallista?

Vierailija
36/44 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee käsitöitä, opettele neulomaan ja myy villasukkia? niillä voi saada silloin tällöin parikymppiä.

Ei tällainen hyödytä enää ensi vuonna toimeentulotuen saajaa.

Ei rahallisesti hyödytä ketään. Käsitöistä suostutaan maksamaan korkeintaan materiaalien hinta, mielummin ei sitäkään. Huono bisnes.

Vierailija
37/44 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustulo ei riitä alkuunkaan. Nelihenkiselle perheelle pitää jäädä tällä hetkellä 1800 KÄTEEN vuokran, vastikkeen, ulosoton, julkisen terveydenhuollon, lääkkeiden, lämmityksen, veden, kotivakuutuksen, passin, silmälasien jne jälkeen. Perustulo olisi erittäin epäreilu.

Vierailija
38/44 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mene töihin

Eli persun omistamaan kotipalveluyritykseen töihin niinkö? 

Vierailija
39/44 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustulo ei riitä alkuunkaan. Nelihenkiselle perheelle pitää jäädä tällä hetkellä 1800 KÄTEEN vuokran, vastikkeen, ulosoton, julkisen terveydenhuollon, lääkkeiden, lämmityksen, veden, kotivakuutuksen, passin, silmälasien jne jälkeen. Perustulo olisi erittäin epäreilu.

2 aik + 2 lasta

Vierailija
40/44 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kelarotalle kelpaakaan enää ilmainen raha, vaan lisää pitäisi saada?

Tervetuloa oikeiden ihmisten elämään. Me hankimme rahat itse, sijoittamalla, perustamalla yrityksiä ja käymällä töissä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi