Onko täällä joku joka ei käytä d-vitamiinilisiä talvella?
Miksi? Eikö niiden tarpeellisuutta ole vielä rummutettu tarpeeksi tyyliin kaikkialla?
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Oon mielummin ulkona silloin kun aurinko paistaa. Tarttuu tehokkaammin kuin mikään purkkikama. Ja mitä noita d-vitamiiniarvoja on mittailtu, niin pitkälle yli raja-arvojen ovat. D-vitamiini on liukenematon ja ylimääräinen varastoituu maksaan, et turhaan sitä ei kannata napostella.
D- vitamiini tarvitsee rasvaa ollakseen hyödyksi elimistölle . Siksi se tulisi ottaa aterian yhteydessä.
Käytän ympäri vuoden 50 mikrogr/vrk. Tämä on ihan gynekologin suositus, koska olen 45-vuotias nainen. Lapselleni annan sen suositellun 10 mikrogr ja kerran viikossa talviaikaan ylimääräisen 50. Pysyy flunssat poissa.
Vierailija kirjoitti:
Oon mielummin ulkona silloin kun aurinko paistaa. Tarttuu tehokkaammin kuin mikään purkkikama. Ja mitä noita d-vitamiiniarvoja on mittailtu, niin pitkälle yli raja-arvojen ovat. D-vitamiini on liukenematon ja ylimääräinen varastoituu maksaan, et turhaan sitä ei kannata napostella.
Sitä on vaikea saada liikaa. Pitäisi syödä päivittäin satoja mikrogrammoja. Me apteekkilaiset syödään talvella 100
Kesällähän sitä ei tarvitse kun tarvittavan määrän saa oleilemalla auringossa muutaman minuutin. Mutta silti otetaan turhaan koska jotain jotain. Ei ole kyllä järjellä pilattu monia ihmisiä.
Olen huono muistamaan päivittäin otettavia pillereitä, joten nappaan D-vitamiinia aina kourallisen kun muistan. Tyyliin 10-15 50 mikrogramman kapselia kerralla pari kertaa kuussa ehkä. Edelliset arvot oli tosi hyvät, lääkäri totesi että hän ei tiedä paljonko otan mutta jatka samalla linjalla. En uskaltanut kertoa miten leväperäisesti asiaan suhtaudun, mutta ilmeisesti toimii :D
Vierailija kirjoitti:
Miten Lapin ukot ja eukot ovat pärjänneet tähän asti ilman?
Meillä otettiin kalanmaksaöljyä talvisin.
Onhan täällä.
Ei niitä kannata jatkuvalla syötöllä popsia, kuin mitään muutakaan vitamiinia tai yrttiä.
Taukoa välissä. Voi myös syödä monipuolisesti.
Käytän silloin tällöin, kuuriluontoisesti, en kaikkina talvina edes.
Kun syö 100 mikrogrammaa pillereitä, niin ei haittaa, vaikka välillä unohtaa. Kesällä en ota lainkaan.
Ostin ja otin yhden, mutta maistui ällöttävän makealta. Sitten vasta luin tuoteselosteen ja näin, että siinä on keinotekoisia makeutusaineita, mm. sorbitolia, joka aiheuttaa rasvamaksaa. Heitin purkin roskiin.
Elimistö toimii jonkin aikaa, vaikka D-vitamiini on loppu. Alkaa vaan tulla vaivoja. Väsymystä, luukatoa ja immuuninpuutosta.
Toimii myös auton moottori hetken, vaikka voiteluöljy on loppu.
Yritän ottaa syyskuusta huhtikuulle 50mg useana päivänä viikossa. Päivittäin en muista, mutta nyt otan tuon isomman satsin 3-4 kertaa viikossa.
Huvipuistohullu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huvipuistohullu kirjoitti:
En muista ottaa sellaisia 😄
Ota kerralla kuukauden satsi, ei sitä tarvi joka päivä ottaa.
Mieluummin otan kesällä aurinkoa koko talvenkin edestä 😃
Ja ihosi vanhenee karsean näköisesti ja se melanooma.
Vierailija kirjoitti:
Käytän ympäri vuoden 50 mikrogr/vrk. Tämä on ihan gynekologin suositus, koska olen 45-vuotias nainen. Lapselleni annan sen suositellun 10 mikrogr ja kerran viikossa talviaikaan ylimääräisen 50. Pysyy flunssat poissa.
Samoin täällä. Se on ainut ns pakollinen lisä.
D-vit kannattaa mittauttaa ajoittain jos isoja määriä syö. Kävin tänään verikokeissa jossa myös D-vit ja ferritiini jotta tiedän millä tasolla ovat ja nostanko annostusta.
En ole koskaan käyttänyt. Syön jo lääkkeitä niin paljon että välillä oksettaa sitä määrää pillereitä ottaa. En halua enempää.
En toisaalta ole mitään "rummutustakaan" mistään kuullut.
Mulla on aina ollut d-vitamiini yli 70 nmol, vaikka en mitään lisiä käytä.
Vierailija kirjoitti:
Uskomattomia vastauksia täällä. En usko tarvitsevani, hyvin on pärjäilty ilman jne. Sitä kun ei Suomessa mitenkään saa tarpeeksi talvisin ilman lisiä.
Hei nyt ollaan vauvalla, mitä voi odottaa. Huvitti kyllä kun joku kertoi tuolla ylempänä "Jätin D-vitamiinin syömisen koska ei tuntunut olo yhtään paremmalta sitä syödessä" 😂
Vierailija kirjoitti:
Onhan täällä.
Ei niitä kannata jatkuvalla syötöllä popsia, kuin mitään muutakaan vitamiinia tai yrttiä.
Taukoa välissä. Voi myös syödä monipuolisesti.
Käytän silloin tällöin, kuuriluontoisesti, en kaikkina talvina edes.
Nyt oli kyllä akateemista ajattelua. 👍
Uskomattomia vastauksia täällä. En usko tarvitsevani, hyvin on pärjäilty ilman jne. Sitä kun ei Suomessa mitenkään saa tarpeeksi talvisin ilman lisiä.