Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

On ihmisen oma etu hakea hänelle kuuluvia etuuksia, jolloin toimeentulotukea ei leikata

Vierailija
28.11.2025 |

On ihmisen oma etu hakea sairauspäivärahaa, työkyvyttömyyseläkettä, vanhempainetuuksia, työttömyysturvaa jne. Ei se vähennä tulojen määrää millään tavalla. Toimeentulotuki lasketaan kaavalla tulot miinus menot. Eli käteenjääävät tulot vuokran tai vastikkeen, sähkön, kotivakuutuksen, veden, lämmön, julkisen terveydenhuollon ja lääkkeiden, ulosoton, silmälasien, passin yms jälkeen eivät voi Suomessa olla alle 595€/kk per aikuinen ja 300-400€/kk per lapsi. Eli vaikka haettaisiin työttömyyskorvaus ja tulisi sen verran lisää tuloja, se ei muuta tuota tosiseikkaa että käteen on jäätävä tuo summa. Jos ei jää, saa erotuksen toimeentulotukena.

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haloo! Mikä se uusi päätös on siitä, että TT-tukea leikataan ylisuurien asumiskulujen takia juuri sen verran, kun menee yli? Mitä te jauhatte jotain  muuta koko ajan? Monella leikkasntuu vain asumiskulujen takia. Vai eikö  se olekaan sääntö kaikissa tapauksissa? Ei TT-tukeen ole tehty mitään leikkauksia ainakasn pysyviä minkään syiden takia. 

Tää mistä nyt puhutaan on ihan eri asia. Jos asumiskulut on liian suuret, niin toki se erotuskin leikataan, mutta tässä nyt puhutaan siitä että jatkossa toimeentulotukea tullaan leikkaamaan jos ei hae ensisijaisia etuuksia.

Vierailija
42/76 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkyvyttömyyseläkkeen saaminen on vaikeaa. Ihminen voi olla invalidi (tarvitsee rollaattoria tai pyörätuolia) ja KELA katsoo että ihminen on työkykyinen. 

Niin, nykyään voi tehdä töitä puhelimella ja tietokoneella joten tuo ei ole mikään syy olla tekemättä.

Mistähän tämmöistä työtä riittää kaikille sairaille. 

Ei työkyvyttömyyseläkettä sillä perusteella toki ratkaista, paljonko työpaikkoja on vaan sillä miten kykenevä on työntekoon. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkyvyttömyyseläkkeen saaminen on vaikeaa. Ihminen voi olla invalidi (tarvitsee rollaattoria tai pyörätuolia) ja KELA katsoo että ihminen on työkykyinen. 

Silloin on aina oikeutettu työmarkkinatukeen ilman työnhakuvelvoitetta.

Vierailija
44/76 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, nykyään voi tehdä töitä puhelimella ja tietokoneella joten tuo ei ole mikään syy olla tekemättä.

Kerro vaan heti mistä saan työn, jota voi tehdä kotona.

T. Osatyökykyinen

Hyvin monia töitä tehdään nykyään etänä. Just ollut uutisissa esim Kelan työntekijät. 

Vierailija
45/76 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kolme kertaa leikattu toimeentulotukea välittömästi sen jälkeen, kun olen hakenut työttömyysturvaa ja olen kirjautunut työttömäksi työnhakijaksi. 

Minulta on noin leikattu yhteensä noin 360 euroa. 

Teen kantelun. 

Totta kai leikataan, jos saat työttömyyskorvausta. Toimeentulotuki on se VIIMEINEN tuki, jota haetaan, jos ei saa mitään muuta tukea. Ei se kuulu kaikille automaattisesti, vaan on viimeinen hätävara. 

Ihmiset tuntuu kuvittelevan, että toimeentulotuki on jokin normaali tuki. 

Vierailija
46/76 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on kolme kertaa leikattu toimeentulotukea välittömästi sen jälkeen, kun olen hakenut työttömyysturvaa ja olen kirjautunut työttömäksi työnhakijaksi. 

Teen kantelun. 

Totta kai leikataan, jos saat työttömyyskorvausta. Toimeentulotuki on se VIIMEINEN tuki, jota haetaan, jos ei saa mitään muuta tukea. Ei se kuulu kaikille automaattisesti, vaan on viimeinen hätävara. 

Sen takia sitä kai nyt sitten leikataan. 

Vierailija
47/76 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Osatyökykyinen

Hyvin monia töitä tehdään nykyään etänä. Just ollut uutisissa esim Kelan työntekijät. 

Ihanko totta? Valitettavasti näihinkään töihin ei tuosta vaan pääse.

Vierailija
48/76 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen kantelun. 

Pahoittelen tunnettasi, mutta ainakaan minä en kuvittele mitään. Olen vain siksi tt:llä että mielestäni koko pakkohakuhimmeli on absurdi pökäle ja turhaa kiusaamista ja kyykytystä.

Vierailija
49/76 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen Kelassa töissä. Tässä tulee kaksi pääasiallista syytä, miksi ensisijaisia etuuksia ei haeta:

1. Halutaan, että koko raha tulee maksuun kuin 1. päivä yhdellä kertaa. Vähän kuin palkka. Jos saa useampia etuuksia, ne tulee maksuun eri aikoihin kuusta ja ihmiset kokee tämän hankalaksi.

2. Toimeentulotukeen ei tule oikeutta, jos on muut etuudet maksussa, vaan laskelma jää esim. 2 euroa ylijäämäiseksi, jolloin ei saa esim. apteekkimaksaria. Koetaan helpommaksi jättää etuudet hakematta, jotta saa heti myönteisen päätöksen, saa maksarin ja voi toimittaa laskut Kelan maksettavaksi. 

Muitakin syitä on, mutta nämä ihmiset mainitsee ylivoimaisesti eniten. 

Tätä kelalla ei varmaan tiedetä mutta meitä monisairaita työkyvyttömiä on hurjan paljon työmarkkinatuella koska ei ole varaa hakea lääkäriltä (käyntimaksu 28€) sairauslomaa ja b lausuntoa (57€) jolla kela kieltäytyy maksamasta päivärahaa. Käsittelyssä menee kaksi kuukautta pahimmillaan ja ensimmäinen maksuerä on 50% (noin 300€ netto) työmarkkinatuen suuruisesta sairauspäivärahasta miinus verot. Laskut tulee joka kuukausi kuitenkin 100% suuruisena. Millä ihminen maksaa laskunsa kun Kela ei auta eikä töihin kykene? Kela ajaa sairaat ihmiset ulosottoon ja asunnottomiksi. On pakko pysytellä työttömänä työnhakijana jolloin tulee se 595€ edes säännöllisesti. Ja mitään muutahan ei tipu jos asuu omassa asunnossa ja on edes vähän säästöjä taloyhtiön yllätyskuluja varten.

Vierailija
50/76 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistähän tämmöistä työtä riittää kaikille sairaille. 

Onko pakko riittää kaikille, ennen kuin kukaan voi hakea?

Vierailija
51/76 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan höttöä aloitus. Osa ei saa muuta kuin tt-tuki eikä tule saamaan muuta. Ellei systeemi muutu perustuloksi. Osa ei saa työttömyysturvaa ehtojen vuoksi ja kuulustelujen.

Vierailija
52/76 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen Kelassa töissä. Tässä tulee kaksi pääasiallista syytä, miksi ensisijaisia etuuksia ei haeta:

1. Halutaan, että koko raha tulee maksuun kuin 1. päivä yhdellä kertaa. Vähän kuin palkka. Jos saa useampia etuuksia, ne tulee maksuun eri aikoihin kuusta ja ihmiset kokee tämän hankalaksi.

2. Toimeentulotukeen ei tule oikeutta, jos on muut etuudet maksussa, vaan laskelma jää esim. 2 euroa ylijäämäiseksi, jolloin ei saa esim. apteekkimaksaria. Koetaan helpommaksi jättää etuudet hakematta, jotta saa heti myönteisen päätöksen, saa maksarin ja voi toimittaa laskut Kelan maksettavaksi. 

Tätä kelalla ei varmaan tiedetä mutta meitä monisairaita työkyvyttömiä on hurjan paljon työmarkkinatuella koska ei ole varaa hakea lääkäriltä (käyntimaksu 28€) sairauslomaa ja b

On pakko pysytellä työttömänä työnhakijana jolloin tulee se 595€ edes säännöllisesti. Ja mitään muutahan ei tipu jos asuu omassa asunnossa ja on edes vähän säästöjä taloyhtiön yllätyskuluja varten.

Mistä olet saanut sellaisen käsityksen, että omistusasunto estäisi toimeentulotuen saamisen?

Vierailija
53/76 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Osatyökykyinen

Ei niin, mutta edelleenkään työkyvyttömyyseläkkeen perustana ei ole se, ettei ihmisellä ole töitä, vaan se, onko ihminen kykenevä töihin oli niitä juuri sillä hetkellä tai ei. 

Vierailija
54/76 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä kelalla ei varmaan tiedetä mutta meitä monisairaita työkyvyttömiä on hurjan paljon työmarkkinatuella koska ei ole varaa hakea l

Koska omaisuus pitää myydä ennen kuin voi saada tt-tukea. 

Vierailija
55/76 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen kantelun. 

Pahoittelen tunnettasi, mutta ainakaan minä en kuvittele mitään. Olen vain siksi tt:llä että mielestäni koko pakkohakuhimmeli on absurdi pökäle ja turhaa kiusaamista ja kyykytystä.

Etkö siis hae töitä? Mikset? Ensi vuonna saat sitten puolitettua tt tukea hölmön periaatteesi vuoksi. 

Vierailija
56/76 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten työntekijän työllä on hinta, voisi myös hinnoitella työttömällä teetettävän turhan  mielivaltaisen säätämisen, eli pakkohaut -  jolloin kaikkeen suostuminen oikeastaan tuleekin kalliiksi (myös omanarvontunne saattaisi olla jonkin arvoinen)

T: nihkeästi kyykkäävä lammas (mustahko)

Tarkoitan siis yhteiskunnan kannalta "mustaa lammasta", iholtani olen valkku.Että säästäkää yläpeukkunne.

Vierailija
57/76 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Osatyökykyinen

Edelleen, kyse oli työkyvystä ei siitä mihin töihin kukakin realistisesti pääsee tai ei pääse.

Vierailija
58/76 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen kantelun. 

Et

No laita lista töistä joita minun on mitään järkeä hakea.

Vierailija
59/76 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väliinputoajia on aina. Esim be sairaat, hotka ei oääse eläkkeelle, mutta "työkkäri" ei hyväksy työnhakijoiksi. He ovat pudonneet pelkästään toimeentulotuelle.  Vuosiksi, kunnes pääsevät eläkkeelle. Nyt he sit joutuvat pulaan. 

Vierailija
60/76 |
28.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin on aina oikeutettu työmarkkinatukeen ilman työnhakuvelvoitetta.

Ei pidä paikkaansa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi