Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten jaksatte päiviä, jolloin lapsi käyttäytyy koko päivän todella huonosti?

Vierailija
27.11.2025 |

Päivä on esim. pelkkää huutoa, kiukuttelua, tahallista per seilyä, sovittuista asioista kieltäytymistä, tavaroiden heittelyä, kaiken tahallista hankaloittamista ym. Aamusta alkaen koko päivän iltaan saakka. Vaikka miten yrittäisitte selvittää ja kysyä mikä on hätänä tai ongelmana, auttaa jne. Niin huono käytös vain jatkuu ja jatkuu aivan koko päivän. Ilman, että mitään syytä siihen mistään selviää. Miten itse jaksatte näitä päiviä? 

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy lapselta aivan rauhallisesti miksi hän huutaa. Odota vastausta tyynen rauhallisena. Älä menetä hermojasi. Sitten pyydä häntä kertomaan lisää. Osoita aitoa kiinnostusta. Älä provosoidu. Älä ala väittämään vastaan. Kokeile.

Lapseni huutaa vain lisää kun hänen asioihinsa puuttuu. Kaikki järki lähtee. Parasta olisi vain lähteä muutamaksi minuutiksi tilanteesta pois, ei ole hedelmällistä edes keskustella.

Vierailija
22/70 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ulos ku kaveiden kanssa. Ei ole normaalia, että kouluikäinen kiukuttelee kotona tuntikausia. Lasta voi ja pitääkin vastus olemaan omassa huoneessa eikä tulla kiukuttelemaan.

Onko lapselle mitään seurauksia huonoon käytökseen? Kasvata lasta äläkä siedä mitä sattuu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy lapselta aivan rauhallisesti miksi hän huutaa. Odota vastausta tyynen rauhallisena. Älä menetä hermojasi. Sitten pyydä häntä kertomaan lisää. Osoita aitoa kiinnostusta. Älä provosoidu. Älä ala väittämään vastaan. Kokeile.

Olen tehnyt näin aina. Lapsi ei vastaa muuta kuin että hän ei tiedä. En menetä hermojani. Mutta mitä enemmän kysyn sitä enemmän hän suuttuu. Ap

Vierailija
24/70 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aatteles, varhaiskasvatuksessa tätä on vaikkapa 15 kauhukakaraa per ryhmä. 8h/pvä. 5pvää/vko jne.

Tarhoissa oli yli 20, mutta siihen aikaan saikin vielä pitää kuria lapsille.

Vierailija
25/70 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi ulos ku kaveiden kanssa. Ei ole normaalia, että kouluikäinen kiukuttelee kotona tuntikausia. Lasta voi ja pitääkin vastus olemaan omassa huoneessa eikä tulla kiukuttelemaan.

Onko lapselle mitään seurauksia huonoon käytökseen? Kasvata lasta äläkä siedä mitä sattuu. 

En minä voi pakottaa lasta ulos kavereiden kanssa silloin kun hän ei halua. Eikä hän halua koskaan silloin kun hänellä on huono päivä. On hänellä seurauksiakin huonosta käytöksestä ja normaaleina päivinä ne auttaakin. Mutta tällaisina kammopäivinä niillä ei ole mitään vaikutusta. Ap

Vierailija
26/70 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä voi pakottaa lasta ulos kavereiden kanssa silloin kun hän ei halua. Eikä hän halua koskaan silloin kun hänellä on huono päivä. On hänellä seurauksiakin huonosta käytöksestä ja normaaleina päivinä ne auttaakin. Mutta tällaisina kammopäivinä niillä ei ole mitään vaikutusta. Ap

Seurauksien sijasta kannattaa ottaa käyttöön ihan kunnolliset tuntuvat rangaistukset. Oikeastaan mitä tuntuvampi niin sen parempi, koska silloin kärsitty rangaistus pysyy pitkään mielessä eikä tee ihan heti mieli toistaa sitä kiellettyä käytöstä. Moni tekee sen virheen, että antaa lieviä seurauksia, jolloin niitä joutuu pahimmillaan antamaan monta kertaa joka päivä.

Vierailija
27/70 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on hirveää... Varsinkin kun sitä on päivittäin. Eihän siitä selviäkään jos ei pidä lapsesta vapaata vaikka sen 2 h... antaa vastuun jollekin toiselle ja menee vaikka kävelylle, kuntosalille, omille harrastuksille tai ihan vain että saa sen tauon omille ajatuksilleenkin. 

No minä olen yksin enkä pääse tästä pois minnekään tauolle. Jos menen eri huoneeseen lapsi vain seuraa heti perässä ja jatkaa siinä samalla huutoa. Ap

Olet yksinhuoltaja? Eikö ole ketään joka voisi olla lapsen kanssa?

Lapsen isä on missä?

Vierailija
28/70 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on hirveää... Varsinkin kun sitä on päivittäin. Eihän siitä selviäkään jos ei pidä lapsesta vapaata vaikka sen 2 h... antaa vastuun jollekin toiselle ja menee vaikka kävelylle, kuntosalille, omille harrastuksille tai ihan vain että saa sen tauon omille ajatuksilleenkin. 

No minä olen yksin enkä pääse tästä pois minnekään tauolle. Jos menen eri huoneeseen lapsi vain seuraa heti perässä ja jatkaa siinä samalla huutoa. Ap

Olet yksinhuoltaja? Eikö ole ketään joka voisi olla lapsen kanssa?

Lapsen isä on missä?

Mitä merkitystä sillä on? Lapsen isä ei osallistu, se ei ole minun päätös enkä voi sille mitään. Ap

Vierailija
29/70 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai voit pakottaa. Sinä määräät. 

Vierailija
30/70 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen lapsi. Olet varmaan yksinhuoltaja. Hän kaipaa isää, sisaruksia ja ehjää perhe-elämää

Vierailija
31/70 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla määrätään lapsi ulos kavereiden kanssa? Siis käytännössä. Tässä lähellä ei asu kavereita vaan kaikki vähän kauempana. Tapaamiset on siksi pakko lapsen sopia jo koulussa etukäteen. Monesti kavereilla muuta menoa. Ja jos lapsi sanoo että hän ei tänään mitenkään halua olla kavereiden kanssa, niin enhän minä häntä voi väkisin kavereille raahata. Etenkin kun ei ne kaveritkaan varmaan halua lapseni kanssa silloin kun lapsellani on niin huono päivä että hänen tekee mieli vain huutaa ja kiukutella. Minusta on ihan oikein, että lapsi itse tajuaa, että sellaisina päivinä ei kannata olla kavereiden kanssa vaan kotona, ettei vaan tulisi kiistaa tms niiden kanssa. Ap

Vierailija
32/70 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen lapsi. Olet varmaan yksinhuoltaja. Hän kaipaa isää, sisaruksia ja ehjää perhe-elämää

Tein aloituksen aiheesta miten jaksaa vanhempana tällaisia todella huonoja päiviä. Jaksamista ei auta se, että täällä joku ilmoittaa ongelman olevan ettei lapsella ole sisaruksia tms. Ap

Vierailija
33/70 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna menisin lapsen kanssa lääkäriin!

EI normaali lpasi käyttäydy noin! Ei nyt kaikki päivät ole tasaisia, en mä sitä, mutta ei meillä tuommoist ollut.

Lapsella voi olla ihan kipua jossain, ei vaan osaa sanoittaa asiaa!

Mun mies oli tommonen, kilahti mitättömistä, nukahteli miten sattui, pää oli kipeä  jne. 

Kerran sitten sai hirveän päänsärkykohtauksen, joutui sairaalaan, jokin aivotapahtuma se oli.

Vallan mainiosti voi sattua johonjin.

Vie lääkäriin!

(Migreeni esim)

Vierailija
34/70 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavalla määrätään lapsi ulos kavereiden kanssa? Siis käytännössä. Tässä lähellä ei asu kavereiden kanssa? Siis käytännössä. Tässä lähellä ei asu kavereita vaan kaikki vähän kauempana. Tapaamiset on siksi pakko lapsen sopia jo koulussa etukäteen. Monesti kavereilla muuta menoa. Ja jos lapsi sanoo että hän ei tänään mitenkään halua olla kavereiden kanssa, niin enhän minä häntä voi väkisin kavereille raahata. Etenkin kun ei ne kaveritkaan varmaan halua lapseni kanssa silloin kun lapsellani on niin huono päivä että hänen tekee mieli vain huutaa ja kiukutella. Minusta on ihan oikein, että lapsi itse tajuaa, että sellaisina päivinä ei kannata olla kavereiden kanssa vaan kotona, ettei vaan tulisi kiistaa tms niiden kanssa. Ap

Voit pakottaa ulos. Siellä lapselle tulee todennäköisesti motivaatio järjestää itselleen tekemistä.

Vierailija
35/70 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi vain huutaa, kiukkuaa ja raivoaa, niin miten se pakotetaan ulos? Heitetään talvivaatteet ja kengät edeltä ja nostetaan huutava rimpuileva lapsi ulos vaatteiden perässä ilman kotiavainta? Mitä järkeä tällaisessa olisi? Eikä lapsi menisi tällöinkään ulos vaan jäisi rappuun huutamaan oven taakse. Naapuritkin puuttuisi tällaiseen. Ap

Vierailija
36/70 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko hyödyllinen kommentti? Lapselle voi yhtäkkiä hankkia isän ja sisarukset varmaan?

Vierailija
37/70 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tein aloituksen aiheesta miten jaksaa vanhempana tällaisia todella huonoja päiviä. Jaksamista ei auta se, että täällä joku ilmoittaa ongelman olevan ettei lapsella ole sisaruksia tms. Ap

Minulla on neljä lasta, enkä ole ikinä toivonut, että pääsisin lapsesta eroon pariksi tunniksi. Lapsi kyllä vaistoaa äidin uupumuksen ja jos on muita perheenjäseniä, lapset touhuavat välillä ihan luonnollisesti keskenäänkin tai isän kanssa, eivätkä koko aikaa koettele äidin kärsivällisyyttä.

Vierailija
38/70 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi lasta kasvattanut, koskaan ei ollut tuollaista päivää. Pieni ikäero, sama sukupuoli, keskenään nahistelivat ja ohjatusti sopivat.

Vierailija
39/70 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on neljä lasta, enkä ole ikinä toivonut, että pääsisin lapsesta eroon pariksi tunniksi. Lapsi kyllä vaistoaa äidin uupumuksen ja jos on muita perheenjäseniä, lapset touhuavat välillä ihan luonnollisesti keskenäänkin tai isän kanssa, eivätkä koko aikaa koettele äidin kärsivällisyyttä.

Minulla nyt ei ole kuin tämä yksi lapsi. Tämänkin saamisessa onnistuminen vei vuosia. Sillä nyt vaan ei voi mitään, että muita lapsia ei ole ollut mahdollista saada eikä tule olemaan mahdollista. Sillekään en voi mitään, että isä ei nykyään enää osallistu. Hienoa, että sinulla on niin hieno ja hyvä kuusihenkinen perhe, jossa kaikki aina toimii ja itsekin olet täydellinen äiti. Meillä kaikilla vain ei ole noin eikä meitä auta se, että joku täydellinen kehuskelee omalla hienolla tilanteellaan. Ap

Vierailija
40/70 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lapsi vain huutaa, kiukkuaa ja raivoaa, niin miten se pakotetaan ulos? Heitetään talvivaatteet ja kengät edeltä ja nostetaan huutava rimpuileva lapsi ulos vaatteiden perässä ilman kotiavainta? Mitä järkeä tällaisessa olisi? Eikä lapsi menisi tällöinkään ulos vaan jäisi rappuun huutamaan oven taakse. Naapuritkin puuttuisi tällaiseen. Ap

Et voi antaa lapsen saada tahtoaan läpi huutamalla ja raivoamalla. Jos teet niin, niin tuollaisesta käytöksestä tulee lapselle vallankäyttökeino.

Jos tilanne on vaikea, niin sitten sinun täytynee aluksi mennä lapsen kanssa yhdessä ulos ja vahtia tätä. Ulkoilun lienee myös hyvä tapahtua jossain sellaisessa paikassa missä huuto ei ole ongelma. Huonosta käytöksestä on myös syytä seurata rangaistus lapselle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kuusi