Kitkarenkaat ja jääkeli
Monta vuotta olen ajanut nastoilla, mutta nyt uuteen autoon tuli otettua kokeeksi kitkarenkaat. Nyt on ollut kolmisen viikkoa lunta, jäätä ja pakkasta, ja voin sanoa että rapiseviin nastoihin ei enää ole paluuta.
Tänään aamulla oli asfaltti sileässä peilijäässä, ja siinä kitkarengas pitää hieman huonommin kuin nasta, mutta oikeastaan kaikissa muissa talviolosuhteissa kitka on yhtä hyvä tai selkeästi parempi kuin nasta.
Ajomukavuus kovapintaisella tiellä on ylivertaisesti parempi, rengas on hiljainen, ajotuntuma melkein kesärenkaan veroinen.
Kuivalla asfaltilla kitkarengas pitää paremmin kuin nastoitettu, ja bonuksena pihakivetkään eivät naarmuunnu pilalle vaikka joskus lähtisi vähän rivakammin pihasta.
Ei taida tulla nastarenkaita enää meidän talouteen muuta kuin jäärata-ajoon.
Kommentit (23)
kitkoilla yleensä pärjää oikein hyvin mutta tosiaan paha jääkeli vaatii nastoja...
Naulapyörämiestä märän peilijään peikko vaanii juhannuksenakin.
Minä en miljoonaan kilometriin ole sitä onnekseni kohdannut. Michelinin ympärivuotisilla mennään.
Vierailija kirjoitti:
kitkoilla yleensä pärjää oikein hyvin mutta tosiaan paha jääkeli vaatii nastoja...
Paha jääkeli ei vaadi nastoja vaan malttia, ennakointitaitoa ja aikaa.
Nastarenkaat on tehty ke hareille jotka eivät tajua mistään mitään.
Vierailija kirjoitti:
kitkoilla yleensä pärjää oikein hyvin mutta tosiaan paha jääkeli vaatii nastoja...
Jep, piti laittaa kitka-auto tauolle ja ottaa nasta-auto käyttöön, koska kitkat ei pidä työmatkalla lainkaan. Tie on pelkkää uraista, auraamatonta röykkyistä jäärataa, jossa kitkoilla ei tee mitään.
Vierailija kirjoitti:
Nastarenkaat on tehty ke hareille jotka eivät tajua mistään mitään.
Joo, mutta et sinäkään ajelisi niillä kitkoilla ellei olisi nastarenkaita. Nastat katso muuttavat sen jäisen tienpinnan sopivan karkeaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kitkoilla yleensä pärjää oikein hyvin mutta tosiaan paha jääkeli vaatii nastoja...
Paha jääkeli ei vaadi nastoja vaan malttia, ennakointitaitoa ja aikaa.
Ja näitä "ennakoijia" riittää aina kun keli on hieman huonompi. Kolareiden määrä moninkertaistuu.
Juu kitkoilla pärjää mutta kyllä jääkelillä nastat ovat paljon paremmat ja turvallisemmat ja tämä on fakta eikä mikään mielipide.Itse ajelen silti kitkoilla koska ne ovat kokonaisvaltaisesti vaan mukavammat.
Kitkoille pahin rasti on nopeasti lauhtuva ilma, jolloin jään pintaan muodostuu vesikerros. Sillon kannattaa olla extra tarkkana. Samoin nastarenkaillakin.
Nastat selkeästi paremmat märällä ja mustalla jäällä. Kitkat (pohjoismaiset max nop.luokka T) pitävät kuivalla pakkasjäällä ja lumella yllättävän hyvin. Loskakeleillä kitkarenkaan urat poistaa myös nastaa paremmin tavaraa renkaan alta
Kolmas talvi menossa kitkoilla ja olen myös tykännyt. Ajan päivittäin, ja tänä aikana on ollut muutaman kerran sellainen keli että kitkoilla on ollut oikeasti vaikeaa, mutta niistä selviää kyllä kun ajaa rauhallisemmin eikä muutenkaan hätiköi. Ja kun renkaiden ura on jäinen, niin muistaa vaan rohkeasti mennä urista sivuun lumen päälle, niin pitää paremmin.
Sekin on ollut ihanaa, ettei tarvitse sääennusteiden kanssa kytätä renkaanvaihtoa, vaan syksyllä voi vaihtaa hyvissä ajoin ja keväälläkin odotella että yöpakkaset on varmasti ohi.
Aika vähissä on täälläpäin ne jääkelit, valtaväylillä kuivaa asvalttia.
Itselläni tuli kitkat uuden auton mukana ja kyllähän niilläkin ajaa, mutta tykkäisin kyllä nostoista enemmän. Meillä pihasta lähtee ylämäki ja joka talvi siihen juuttuu pari autoa, minäkin varmaan tänä talvena. Pitäisköhän käydä ostamassa ne nastat, ostaakohan joku vähän ajetut kitkat
Vierailija kirjoitti:
Nastarenkaat on tehty ke hareille jotka eivät tajua mistään mitään.
Kyllä täällä on älynjättiläisiä, ei voi muuta sanoa. Sanotko vatupassi millä tavoin kitkarengas pitää paremmin jäällä kuin nastarengas? Kaikki tutkimukset ja testit osoittaa päinvastoin. Vai onko tämä joku peräkammarijuntin identiteettiin perustuva statusta nostattava juttu. "Kovat jätkät ei käytä nastoja, jee mä oon kova rattimies". Ei vit tu mitä pellejä 😄
Vierailija kirjoitti:
Naulapyörämiestä märän peilijään peikko vaanii juhannuksenakin.
Minä en miljoonaan kilometriin ole sitä onnekseni kohdannut. Michelinin ympärivuotisilla mennään.
Olen harkinnut samaa. Mikä malli sulla käytössä?
Vierailija kirjoitti:
Itselläni tuli kitkat uuden auton mukana ja kyllähän niilläkin ajaa, mutta tykkäisin kyllä nostoista enemmän. Meillä pihasta lähtee ylämäki ja joka talvi siihen juuttuu pari autoa, minäkin varmaan tänä talvena. Pitäisköhän käydä ostamassa ne nastat, ostaakohan joku vähän ajetut kitkat
Varmasti vähän ajetut menee kaupaksi, yllättävän moni ei raaski ostaa uusia. Yksi tuttu osti jopa minun sakkorajalle ajetut kitkani kesärenkaiksi.
Naulat muuttavat talven kesäksi. Törttään täysillä, varikaa ja väistäkää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nastarenkaat on tehty ke hareille jotka eivät tajua mistään mitään.
Kyllä täällä on älynjättiläisiä, ei voi muuta sanoa. Sanotko vatupassi millä tavoin kitkarengas pitää paremmin jäällä kuin nastarengas? Kaikki tutkimukset ja testit osoittaa päinvastoin. Vai onko tämä joku peräkammarijuntin identiteettiin perustuva statusta nostattava juttu. "Kovat jätkät ei käytä nastoja, jee mä oon kova rattimies". Ei vit tu mitä pellejä 😄
Moottori testasi taannoin, onko halpa nastarengas parempi kuin hintavampi kitkarengas. Mitä arvelet, mikä oli lopputulos?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kitkoilla yleensä pärjää oikein hyvin mutta tosiaan paha jääkeli vaatii nastoja...
Paha jääkeli ei vaadi nastoja vaan malttia, ennakointitaitoa ja aikaa.
Paha jääkeli on sellainen että jalan ei pääse minnekään ilman potkukelkkaa. Tuolloin ei kitkoillakaan kannata lähteä liikkeelle, ja nastoilla pitää ajaa samalla tyylilla kuin kitkoilla normaalikelillä. Näitä ei ole montaa kertaa vuodessa, eikä joka vuosi lainkaan.
Kitkoilla kiihdytyksissä ja jarrutuksissa pitää olla varovaisempi mutta se mukavuus kun premiumilla ajaa eikä renkaista kuulu kuin suhina 👍 Rahamiehellä ei ole kiire minnekään niin mersulla voi lipua tyylillä 😎