Onko teidän vanhuksilla älykelloja?
Vanhenevat vanhemmat ja omat ruuhkavuodet. Alkavaa muistisairautta ja sydänongelmia. Ja koko ajan surkeampaan tilaan menevä julkinen terveydenhuolto, joka ei ota hoitoon kuin niitä, jotka kuolevat kohta pois. Tässäpä syyt miksi olen omille vanhemmille ostamassa älykelloja joululahjaksi.
Olisi kuitenkin kiva kuulla muiden kokemuksia siitä, että onko niistä ollut hyötyä ja miten vanhukset ovat sopeutuneet niiden käyttöön? Onko tullut ongelmia? Kuulisin myös mielelläni vanhuskategoriaan menevien omia kokemuksia.
Kommentit (9)
Että inhan tätä vanhus-sanan käyttöä. Älykellolla tai ilman.
Yli 80-vuotias äitini osti itselleen älykellon ja on ollut siihen erittäin tyytyväinen. Kallein malli, josta löytyy vaikka mitä ominaisuuksia. Hän osaa käyttää niitä kaikkia.
Mun noin 80 v vanhemmilla on, ovat itse hankkineet. Tykkäävät seurata niillä erityisesti kävelylenkkejä ja unta. Mutta he onkin nörttivanhuksia, entisiä insinöörejä molemmat ja tykkäävät kaikenlaisesta tekniikasta.
Samoin toinen vanhemmistani hätäilee verenpaineensa ja sykkeensä kanssa. Toki aina nousee, kun siitä hätäilee ja sitten sitä painetta mitataan ja sykettä tarkistetaan vähän väliä näin lyhyesti sanottuna.
Katselin myös niitä älykelloja ja mietin olisiko helpottavampaa antaa sellainen kello ranteeseen, jotta tarkkailu olisi helppoa ja käyttäjä ehkä hoksaisi paineiden muuttuvan itsestäänkin riippuen vähän siitä missä asennossa on ja mitä sattuu tekemään.
Mikä on vanhus? Itselläni on älykello, josta seuraan unitietoja, askelia, sykettä, stressiä, hengitystahtia ja "body battery"-arvoja.
Vierailija kirjoitti:
Mun noin 80 v vanhemmilla on, ovat itse hankkineet. Tykkäävät seurata niillä erityisesti kävelylenkkejä ja unta. Mutta he onkin nörttivanhuksia, entisiä insinöörejä molemmat ja tykkäävät kaikenlaisesta tekniikasta.
Entisiä insinöörejä? Missä iässä insinööriys otetaan pois?
Kellään?