Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa ensikertalaista silmälasiostoksilla!

Vierailija
26.11.2025 |

Olen käynyt muutama vuosi sitten näöntutkimuksessa ja mulla oli vähän huono kaukonäkö ja lähinäkö sekä sen lisäksi muistaakseni taittovirhe toisessa silmässä. Nyt minulla alkaa olla vaikeuksia lukea, joten olen menossa uuteen näöntarkastukseen ja sitten pitäisi vissiin hankkia lasit. Viimeksi suositeltiin monitehoja, mutta sanottiin, että lukulaseillakin pärjää.

Olen aina luullut, että minulla on hyvä kaukonäkö, kun näen mielestäni ihan hyvin pitkälle enkä siitä taittovirheestä tai mikä se olikaan ole huomannut olevan mitään haittaa.

Mistä nyt tiedän minkälaiset lasit minun kannattaisi hankkia? Eikö sellaiset monitehot ole tosi kalliit ja niitä joutusi sitten pitämään jatkuvasti? Mä en silloin edellisellä kerralla hankkinut lasia, kun jäin jumiin pohtimaan näitä eri vaihtoehtoja. Onko mitään ajatuksia?

Minkälaisissa hinnoissa erilaiset lasit pyörii? En ole ottamassa mitään monen sadan euron arvoisia kehyksiä. Kauanko niitä joutuu odottamaan?

Nissenille olen menossa näöntutkimukseen, mutta onko se ok paikka ostaa lasit?

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko taittovirheellä hajataittoa? Se kannattaa kyllä korjata, koska esimerkiksi valot "hajoavat" niin, että ei näe kunnolla, vaikka lähi- ja kaukonäkö olisi riittävät.

Älä ainakaan erehdy ottamaan halvinta mahdollista tarjousta, ja vaadi sellaiset linssit, joilla sitten näet kunnolla, jos hajataittoa korjataan. Jos pelkät lukulasit tarvitset, löydät ne lähimmästä kaupasta muutamalla eurolla. Niitäkin kannattaa ensin kokeilla, näetkö tarpeeksi hyvin.

Vierailija
42/49 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmälääkäriltä resepti laseihin ja sitten käyt 2-3 eri optikkoliikkessä kysymässä tarjouksen laseista. Kilpailuttamalla voit säästää 100-200€ silmälaseista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mistä nyt tiedän minkälaiset lasit minun kannattaisi hankkia? Eikö sellaiset monitehot ole tosi kalliit ja niitä joutusi sitten pitämään jatkuvasti?" 

Eihän mitään laseja joudu pitämään jatkuvasti, jos ei niin halua. Itselläni on monitehot, mutta en minä niitä pidä kuin autolla ajaessa ja lukiessa, eli vain silloin kun todella laseja tarvitsen. Teen läppärillä töitä enkä nyt aivan kunnolla näe, mutta en siinä laseja kuitenkaan käytä, kun ilmankin pärjään. 

Vierailija
44/49 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun menet valitsemaan sankoja, ota mukaan joku vastentahtoinen silmälasipäinen tuttu tai ystävä, jos mahdollista. Tosin liikkeen henkilökunnallakin on taito auttaa. Sekin on asia, jossa pitää ottaa huomioon kasvojen malli, ettei lasit valu pitkin naamaa tai korkeat poskipäät ole lasien päällä. Vaikka jotkut sangat sinänsä viehättää, niiden pitää sopia naamaan. Ja ei liian kapeita tai leveitä sankoja. Mutta kyllä ne oikeat sangat löytyvät ja joillain optikkoliikkeillä on myös vaihto-oikeus määrä-ajan sisällä. kannattaa kysellä mieluummin liian paljon, kuin liian vähän ostotilanteessa.

Vierailija
45/49 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun menet valitsemaan sankoja, ota mukaan joku vastentahtoinen silmälasipäinen tuttu tai ystävä, jos mahdollista. Tosin liikkeen henkilökunnallakin on taito auttaa. Sekin on asia, jossa pitää ottaa huomioon kasvojen malli, ettei lasit valu pitkin naamaa tai korkeat poskipäät ole lasien päällä. Vaikka jotkut sangat sinänsä viehättää, niiden pitää sopia naamaan. Ja ei liian kapeita tai leveitä sankoja. Mutta kyllä ne oikeat sangat löytyvät ja joillain optikkoliikkeillä on myös vaihto-oikeus määrä-ajan sisällä. kannattaa kysellä mieluummin liian paljon, kuin liian vähän ostotilanteessa.

Itse en kauheesti ole tykännyt henkilökunnan neuvoista 😀 Ilmoitin jo sovittelua aloittaessani, että kelpuutan vain yhden väriset kehykset, ja silti yrittivät tyrkyttää muita. Sitten yrittivät saada kokeilemaan useita tv:n kokoisia kehyksiä, vaikka en pitänyt niistä. Ylipäätään ennemmin luotan omaan silmään ja mieheni mielipiteeseen, kuin vieraan ihmisen. 

Vierailija
46/49 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä jokunen vuosi sitten sai pienistä silmälasiliikkeistä kehyksiä kotiin mietittäväksi. Minäkin aina tulin 3 kehyksen kanssa ja niistä sitten perheen kanssa valkattiin. 

Vierailija
47/49 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikenlaista kusetusta voi tulla vastaan.

Karmeita kehyksiä myydään, kun ei ole taitoa, millaiset kehykset sopii ja mitkä ei.

Myöskin lupaukset halvoista hinnoista valuvat taivahan tuuliin, kun ei kerrota, että kaikki fiksaukset maksat erikseen.

Ole tarkkana ja kysy aina, mitä maksaa, kun suosittelevat jotain uudistusta tai linssimuotia.

Silmälasikauppa ei ole rehtiä sellaiselle, ken ei tiedä mistään mitään.

Vierailija
48/49 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
49/49 |
27.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne siellä optikolla opastaa, kun sanot, mitä haluat ja mitä et halua. Ei se mikään silmälasikauppa pelkästään ole, jossa koitetaan saada rillejä kaupaksi, vaan siellä ollaan silmien asiantuntijoita.

Nimenomaan. Välttelin pitkään menoa, kun koko ajan kuuli miten siellä vain vedätetään ostamaan kallista. Sain todella kivaa palvelua ja kahdet moniteholasit 548 e, tässä näöntarkastus ja silmänpohjakuvaus.

Ja tuoko oli sun mielestä halpa? Toisekseen, tarvitsetko edes niitä kakkoslaseja mihinkään? 

Pelkäsin etukäteen, että siellä menee vähintään tonni. Kaikki on suhteellista. Olisi kiva jos joku muistaisi paljonko silmälasit silloin aiemmin maksoivat. Tuskin vanhempani olisivat alkaneet minulle niitä ulkomaan reissulla hankkia, jos yhdet lasit olisivat maksaneet parin viikon ruokalaskun verran. Ja silloin oli kyse ihan vain likinäköisen laseista, ei monitehoista. No, minä olin tyytyväinen hintaan ja palveluun. Ja käytän kumpiakin laseja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kolme