Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa ensikertalaista silmälasiostoksilla!

Vierailija
26.11.2025 |

Olen käynyt muutama vuosi sitten näöntutkimuksessa ja mulla oli vähän huono kaukonäkö ja lähinäkö sekä sen lisäksi muistaakseni taittovirhe toisessa silmässä. Nyt minulla alkaa olla vaikeuksia lukea, joten olen menossa uuteen näöntarkastukseen ja sitten pitäisi vissiin hankkia lasit. Viimeksi suositeltiin monitehoja, mutta sanottiin, että lukulaseillakin pärjää.

Olen aina luullut, että minulla on hyvä kaukonäkö, kun näen mielestäni ihan hyvin pitkälle enkä siitä taittovirheestä tai mikä se olikaan ole huomannut olevan mitään haittaa.

Mistä nyt tiedän minkälaiset lasit minun kannattaisi hankkia? Eikö sellaiset monitehot ole tosi kalliit ja niitä joutusi sitten pitämään jatkuvasti? Mä en silloin edellisellä kerralla hankkinut lasia, kun jäin jumiin pohtimaan näitä eri vaihtoehtoja. Onko mitään ajatuksia?

Minkälaisissa hinnoissa erilaiset lasit pyörii? En ole ottamassa mitään monen sadan euron arvoisia kehyksiä. Kauanko niitä joutuu odottamaan?

Nissenille olen menossa näöntutkimukseen, mutta onko se ok paikka ostaa lasit?

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menet sinne optikon näöntarkastukseen ja hän sanoo sitten mitä tarvitset ja mikä kannattaa. Jos löytyy jotain epäilyttävää, ohjaa silmälääkärille. Hankin itse monitehot loppukesästä ja otin lisäksi erikseen maksavan silmänpohjankuvauksen, jossa oli kaikki ok. Ainahan näissä monitehoissa on se, että pitää osata katsoa oikeasta kohtaa. Mutta aiemmin elämäni esim. harrastamillani kielten tunneilla oli sellaista, että Virosta ostetut halpislasit päähän, kun katsoin taululle, lukulasit päähän, kun katsoin kirjaa ja lasit pois kun puhuin vierustoverin kanssa. Aika paljon helpompaa nykyisin :)

Ensin silmälääkärille. Ensimmäiset silmälasit määrää lääkäri. Hän tutkii samalla onko mitään sairauksia.

Optikkoliikkeiden sivuilla on kyllä ohjeet mihin pitää varata aika. En muista niitä ohjeita, mutta useimmiten ei tarvita lääkäriä.

Vierailija
22/49 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstaoptikot tietävät kaiken aina paremmin. He osaavat myös tehdä sinulle näöntarkastukseen, valita kehykset ja valmistaa linssit. Ihan turhaan juokset Nissenillä.

Vtun idiootti.

No ilmeisesti se optikkokaan ei tiennyt, kun kerran sanoi, että voin valita otanko ne nuorisomonitehot vai lukulasit.

Ap

Paljonko sulla oli edellisessä näöntarkastuksessa miinusta? Ilmeisesti vähän, kun optikon mielestä et välttämättä kaukolaseja tarvitsisi (kun kerran antoi valita lukulasien ja nuorisomonitehojen väliltä).

Mulla on -2.25 ja -2,5 ja kotona pystyn olemaan ilman rillejä, jos ei tarvitse katsoa vaikka tietokoneen näyttöä tai sitä kauemmas esim telkkariin. Jos lähden mihin tahansa talosta ulos, laitan rillit, jos ne jostain syystä eivät ole olleet päässä. Voisin toki käydä vaikka kävelyllä ilman rillejä, mutta on se vähän epämiellyttävää, kun ei näe tarkasti. Autolla ajaessa rillit vaaditaan, miinusta on sen verran paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne siellä optikolla opastaa, kun sanot, mitä haluat ja mitä et halua. Ei se mikään silmälasikauppa pelkästään ole, jossa koitetaan saada rillejä kaupaksi, vaan siellä ollaan silmien asiantuntijoita.

Vierailija
24/49 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palstaoptikot tietävät kaiken aina paremmin. He osaavat myös tehdä sinulle näöntarkastukseen, valita kehykset ja valmistaa linssit. Ihan turhaan juokset Nissenillä.

Vtun idiootti.

No ilmeisesti se optikkokaan ei tiennyt, kun kerran sanoi, että voin valita otanko ne nuorisomonitehot vai lukulasit.

Ap

Paljonko sulla oli edellisessä näöntarkastuksessa miinusta? Ilmeisesti vähän, kun optikon mielestä et välttämättä kaukolaseja tarvitsisi (kun kerran antoi valita lukulasien ja nuorisomonitehojen väliltä).

Mulla on -2.25 ja -2,5 ja kotona pystyn olemaan ilman rillejä, jos ei tarvitse katsoa vaikka tietokoneen näyttöä tai sitä kauemmas esim telkkariin. Jos lähden mihin tahansa talosta ulos, laitan rillit, jos ne jostain syystä eivät ole olleet päässä. Voisin toki käydä vaikka

Muistaakseni se oli -0.75 molemmissa silmissä, jonka takia mä en sitten niitä laseja hirveällä innolla lähtenyt ostamaan. Nyt tuntuu, että näkö on huonontunut, kun en oikeasti näe enää lukea normaalilta etäisyydeltä ja päätä särkee töitä tehdessä. Telkkarin tekstitykset luen ihan hyvin.

ap

Vierailija
25/49 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monitehot ja lisäksi luku/näyttöpäätelasit.

Nämä kannattaa ottaa silloin, kun saa kahdet lasit yksien hinnalla,  Minullakin on monitehot, mutta en välttämättä käytä niitä aina, mutta ovat hyvät esim. silloin, kun kudot ja katsot telkkaria tai kaupassa.  Ei välttämättä tarvitse menn silmälääkärille.  Optikko voi määrätä sinne, jos katsoo tarpeelliseksi.  Kyllähän se optikko tietää, mitä tarvitset, mutta monitehot ovat niin paljon kalliimmat, että riippuu elämä ntyylistäsi, mitä tarvitset, jos miinusta ei ole kovinkaan paljoa. Jos taas tarvitset pelkkiä lukulaseja, niitä saat edullisesti vaikka tokmannilta, kokeilet vaan, millä näet hyvin lukea.

Vierailija
26/49 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et näe lukea normaalilta etäisyydeltä, lähinäkösi on heikentynyt. Kaukonäköön eli miinuksiin ei välttämättä ole tullut muutosta ja se voi olla edelleen sen -0,75.

Kun mä sain ekat rillit, niissä oli jotain tuota luokkaa miinukset. Olin koululainen vielä, ja ne rillit oli tarkoitettu siihen, että näen oppitunneilla taululle. Muuten ei tarvinnut kaukolaseja käyttää. Joten jos edelleen näet telkkarin hyvin, ja jos miinukset eivät ole lisääntyneet tulevassa näöntarkastuksessa etkä autoile, mikään ei estä hankkimasta pelkkiä lukulaseja.

Vierailija
27/49 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, pyydä optikkoa laittamaan koesankoihin myymälässä ne kaukolasien voimakkuudet ja siinä näet haluatko hankkia kaukolaseja tai suositeltuja monitehoja. Jos tuntuu siltä ettei ole riittävä ero omiin silmiisi nähden, niin hankit vain lukulasit. 

Tietysti riippuu työstäsi ,mihin sinun pitää nähdä hyvin.

Lukulasit nyt ainakin hankkisin sinuna, ne on halvat.

Vierailija
28/49 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ne siellä optikolla opastaa, kun sanot, mitä haluat ja mitä et halua. Ei se mikään silmälasikauppa pelkästään ole, jossa koitetaan saada rillejä kaupaksi, vaan siellä ollaan silmien asiantuntijoita.

Nimenomaan. Välttelin pitkään menoa, kun koko ajan kuuli miten siellä vain vedätetään ostamaan kallista. Sain todella kivaa palvelua ja kahdet moniteholasit 548 e, tässä näöntarkastus ja silmänpohjakuvaus. En muista enää muinaisia hintoja, mutta teininä v. 1990 käytiin sukuloimassa Kanadassa ja ostettiin lasit sieltä, koska hinnat Suomessa oli ihan järjettömät. Parempaan päin on menty.

Vierailija
29/49 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei ap, pyydä optikkoa laittamaan koesankoihin myymälässä ne kaukolasien voimakkuudet ja siinä näet haluatko hankkia kaukolaseja tai suositeltuja monitehoja. Jos tuntuu siltä ettei ole riittävä ero omiin silmiisi nähden, niin hankit vain lukulasit. 

Tietysti riippuu työstäsi ,mihin sinun pitää nähdä hyvin.

Lukulasit nyt ainakin hankkisin sinuna, ne on halvat.

Oo, toi kuulostaa hyvältä neuvolta! Täytyy kysyä onko mahdollista.

Vierailija
30/49 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hajataiton haittojahan ei itse välttämättä huomaa ennen kuin se on korjattu. Mulla on tuttu, joka kuvitteli käyvänsä töissä 7 kerroksisessa toimistotalossa. Hommasi lasit, joissa hajataitto oli korjattu ja tajusi, että kerroksia onkin vain 5. Ja tämä sama ihminen ajoi autolla töihin joka päivä. Sen lisäksi että korjaamaton hajataitto pahenee vuosien myötä ja aiheuttaa päänsärkyä. Että kyllä hakisin ne moniteholasit.  

Hajataitto on eri asia kuin moniteholinssien tarve. 

Nissen on varmasti hyvä paikka. Tärkeintä on, että käyt osaavalla optikolla kivijalkaliikkeessä, linssien kohdennus on vaihe, jossa täytyy olla osaamista. Siksi en itse ostaisi verkosta, vaikka moni niin tekee. Ensimmäisiä laseja varsinkaan. 

T. Vahva hajataitto

Vierailija
31/49 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkien lukulasien ongelma on nostaa katse pois siitä lähialueelta.

Mulla on monitehot ikänäön vuoksi ja toisessa silmässä pieni hajataiton ja pieni kaukonäön korjaus. En niitä sitten ikinä alkanut jatkuvasti käyttää ja seuraavat on pelkät lukulasit, niin vähäiselle käytölle jäivät että nyt tuntuu typerälle että maksoin monitehoista. Lähinnä käytän ruuanlaitossa kun tarkistaa pienestä präntistä jonkun keittoajan.

Vierailija
32/49 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aluksi mennään liikkeeseen jossa luvataan kahdet lasit 100€.

Lopulta lähdet liikkeestä 800€ laskun kanssa.

Tää on niin totta 😅

Vierailija
33/49 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan. Välttelin pitkään menoa, kun koko ajan kuuli miten siellä vain vedätetään ostamaan kallista. Sain todella kivaa palvelua ja kahdet moniteholasit 548 e, tässä näöntarkastus ja silmänpohjakuvaus.

Ja tuoko oli sun mielestä halpa? Toisekseen, tarvitsetko edes niitä kakkoslaseja mihinkään? 

Vierailija
34/49 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan. Välttelin pitkään menoa, kun koko ajan kuuli miten siellä vain vedätetään ostamaan kallista. Sain todella kivaa palvelua ja kahdet moniteholasit 548 e, tässä näöntarkastus ja silmänpohjakuvaus.

Ja tuoko oli sun mielestä halpa? Toisekseen, tarvitsetko edes niitä kakkoslaseja mihinkään? 

548 kaksista monitehoista ON halpa. Yhdet monitehot voivat pahimmillaan maksaa sen verran, että pelkät linssit on jo yli tonnin.

Vierailija
35/49 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela maksoi minulle 2500€ moniteholasti, Instrusta hyvät on.

Härrejöstas, eihän tuo ole kuin 10-20 kertaa monitehosilmälasien oikea hinta, kun ne tilaa vaikkapa zenniopticalilta.

Vierailija
36/49 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienen hajataiton ja lievän miinuksen kanssa pärjää kyllä, jos et esim. autoa aja. Hommaa ainakin lukulasit. Ensimmäisiksi laseiksi voi monitehot olla aluksi haastavat, koska katseen joutuu niissä kohdentamaan. Jos on vain hieman miinusta, niin voit testata että otat luku - ja kaukolasit erikseen. Näin näät onko käyttöä ja kannattaako panostaa vielä noihin laseihin. Lukulaseihin voit ottaa esim. sinisen valon suodatuksen (näyttöpäätelasien pinnoite), jos teet paljon koneella töitä.  Muita pinnoitteita ja vastaavia extroja kuten linssien ohennusta et todennäköisesti tarvitse. Onnea matkaan! 

Vierailija
37/49 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menet sinne optikon näöntarkastukseen ja hän sanoo sitten mitä tarvitset ja mikä kannattaa. Jos löytyy jotain epäilyttävää, ohjaa silmälääkärille. Hankin itse monitehot loppukesästä ja otin lisäksi erikseen maksavan silmänpohjankuvauksen, jossa oli kaikki ok. Ainahan näissä monitehoissa on se, että pitää osata katsoa oikeasta kohtaa. Mutta aiemmin elämäni esim. harrastamillani kielten tunneilla oli sellaista, että Virosta ostetut halpislasit päähän, kun katsoin taululle, lukulasit päähän, kun katsoin kirjaa ja lasit pois kun puhuin vierustoverin kanssa. Aika paljon helpompaa nykyisin :)

Ensin silmälääkärille. Ensimmäiset silmälasit määrää lääkäri. Hän tutkii samalla onko mitään sairauksia.

No ei todellakaan ekana tarvi mennä lääkärille. Optikko voi määrätä lasit ilman lääkäriä. Ja optikko tekee myöskin silmänpohjakuvauksen. Esim.terveyskeskus määrää silmälääkärille vasta kun on jotain vaivoja. Näin vastattiin kun kysyin pääsisinkö silmälääkärille. 

Vierailija
38/49 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei todellakaan ekana tarvi mennä lääkärille. Optikko voi määrätä las

Ja optikko kyllä myös pystyy sanomaan asiakkaalle, jos hänen olisi syytä varata aika silmälääkärille.

Vierailija
39/49 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hommata moniteholasit heti alkuun. Helpompi totutella ensin kun on vähän pienemmät vahvuudet. Hyvin todennäköisesti tulet tarvitsemaan uudet lasit suuremmilla vahvuuksilla parin-kolmen vuoden välein.

Parhaat linssit Suomessa maksaa n. 1400 €. Tasan samat linssit Tallinnassa, mitkä tulevat myös suomalaisen maahantuojan kautta, maksavat yli tonnin vähemmän. Vaikka suosinkin suomalaista niin tällaiseen kusetukseen en sentään suostu ja haen omani Virosta. Siellä on myös näöntutkimuksen laatu parempi. Riippuu toki optikkoliikkeestä ja puhun siis tunnetummista ketjuista kuten Instrumentarium tai Eagle Vision (minkä omistaa suomalainen Silmäasema).

Vierailija
40/49 |
26.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela maksoi minulle 2500€ moniteholasti, Instrusta hyvät on.

kela mitään hyperkalliita laseja maksa!

Maksa juuri sen hintaiset kun tarvitsee jos on lääkärin todistus

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi